مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

بایدن: به ایران حمله نکنید، جبران می‌کنم/ قیمت سکه و دلار در سایه جنگ/ تظاهرات بازنشستگان در چند شهر

این سی‌ و پنجمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۳۴۸۸
۲۰:۴۴ - ۱۶ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با سلام و احترام خدمت هموطنان و بینندگان برنامه‌های دیدارنیوز، من محمدرضا حیاتی هستم و اینجا استودیو تلویزیونی دیدارنیوز است.

امروز با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستیم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱- نتایج و دستاورد‌های طوفان الاقصی
۲- پیشنهاد بایدن به نتانیاهو
۳- حملاتی مشابه غزه و بیروت در انتظار ایران
۴- افزایش قیمت سکه و دلار در سایه جنگ احتمالی ایران و اسرائیل

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 


هفتم اکتبر سالگرد طوفان‌الاقصی، نتایج و دستاورد‌ها

مقاومت فلسطین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: طوفان‌الاقصی در زمانی صورت گرفت که اسراییل در پی یهودی‌سازی قدس و مسجد الاقصی بود و قصد داشت واقعیت‌های جدیدی را علیه مقدسات اسلامی و مسیحی و کرانه باختری تحمیل کند.

گروه‌های مقاومت با اشاره به اینکه اسرائیل پیش از عملیات طوفان‌الاقصی از طریق عادی‌سازی روابط سعی داشت خود را به‌عنوان یک رژیم عادی قلمداد کند، تصریح کرد: این عملیات، شکست این توطئه‌ها بود، جنگ را به واقعیت خود بازگرداند، به گسترش طرح‌های اسرائیل و آمریکا در منطقه و جهان اسلام و عرب پایان بخشید و این رژیم را هم به جایگاه واقعی خود به‌عنوان یک رژیم اشغالگر بازگرداند.

حماس و سایر گروه‌های فلسطینی گفته‌اند مقاومت، گزینه راهبردی ماست و حق قانونی داریم که در برابر اسراییل بایستیم تا سرزمین خود را آزاد کنیم و کشور فلسطین را به پایتختی قدس تشکیل دهیم.

در این باره گفتگو می‌کنیم با دکتر علی بیگدلی، کارشناس حوزه بین الملل.

آقای بیگدلی، امروز هفتم اکتبر سالروز عملیات طوفان الاقصی است، به نظر شما در طی این یکسال چه اتفاقات و تحولی در منطقه بوجود آمده و دستاورد هر دو کشور چه بود و آینده این مخاصمات را چگونه پیش بینی می‌کنید.

 

اسرائیل تضمینی نداده که تاسیسات اتمی ایران را نزند

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت، اسرائیل هیچ تضمینی مبنی بر این که تاسیسات اتمی ایران را در انتقام‌جویی از حملات موشکی جمهوری اسلامی هدف قرار نمی‌دهد، ارائه نکرده است. او در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا اسرائیل قصد دارد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند، گفت: «ما امیدواریم که شاهد مقداری خِرد و همچنین قدرت باشیم، اما همانطور که می‌دانید، هیچ تضمینی وجود ندارد.»

احضار سفیر استرالیا در تهران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با احضار مک کانویل سفیر استرالیا در تهران، اعتراض جمهوری اسلامی به تکرار مواضع جانبدارانه و مغایر با موازین حقوق بین‌الملل دولت استرالیا نسبت به تحولات اخیر منطقه را به وی ابلاغ کرد. این احضار پس از آن انجام شد که آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا، یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل، این حمله را محکوم و بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود» تاکید کرده بود.

پیشنهاد بایدن به نتانیاهو: به ایران حمله نکنی جبران می‌کنم

گزارش رسانه‌های اسرائیلی از پیشنهاد آمریکا به دولت نتانیاهو در ازای حمله نکردن به «اهداف خاص» در ایران است. گزارش‌ها حاکی است که دولت ایالات متحده «بسته‌ای جبرانی» به اسرائیل پیشنهاد کرده است تا اگر از حمله به «اهدافی مشخص» در داخل ایران خودداری کند، آن را دریافت خواهد کرد. این گزارش در شبکه «کان ۱۱» اسرائیل منتشر شد.

صحت و سقم این خبر را جویا می‌شویم از آقای کوروش احمدی، کارشناس حوزه آمریکا.

آقای احمدی به نظر شما اگر این خبر موثق باشد، این بسته جبرانی چیست و اساسا آمریکا و جو بایدن چه نقشی در جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل دارد.


وزیر دفاع اسرائیل: حملاتی مشابه غزه و بیروت در انتظار ایران خواهد بود

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل ایران را به حملاتی مشابه آنچه اسراییل در «غزه و بیروت» انجام داده است، تهدید کرد. وی ضمن تهدید ایران به پاسخ متقابل نظیر آنچه در حملات اخیر ارتش اسرائیل به غزه و بیروت صورت گرفته، گفت: ایرانی‌ها نتوانستند به ظرفیت و توانایی‌های نیروی هوایی ما آسیب برسانند. هیچ هواپیمایی آسیب ندیده و هیچ اسکادرانی از رده خارج نشده است.»

وزیر دفاع اسرائیل تصریح کرد: «هر کس فکر می‌کند با یک تلاش ساده برای آسیب رساندن به ما، می‌تواند ما را از اقدام باز دارد، باید نگاهی به موفقیت‌ها و دستاورد‌های ما در غزه و بیروت بیندازد.»

افزایش بی‌سابقه قیمت دلار و سکه همزمان با تشدید تنش‌ها بین ایران و اسراییل

در پی افزایش تنش میان جمهوری اسلامی و اسرایٔیل، قیمت دلار در بازار آزاد به حدود ۶۴ هزار تومان رسید. قیمت سکه طلای طرح جدید نیز در بازار تهران با رسیدن به مرز پنجاه میلیون تومان، رکورد تاریخی جدیدی ثبت کرد.

درباره این موضوع گفتگو می‌کنیم با آقای مجید باقربندی، مدیر کارشناس حوزه اقتصادی.

آقای باقربندی به نظر شما این تلاطم و افزایش قیمت در بازار سکه و دلار تا کی ادامه خواهد داشت و آیا احتمال افزایش قیمت بیشتر وجود دارد؟


یک مقام نظامی اسرائیل: ارتش اسرائیل «در حال آماده‌سازی پاسخ» به حمله موشکی ایران است

هم‌زمان روزنامۀ هاآرتص هم به نقل از ارتش اسرائیل گزارش داد که پاسخ نظامی این کشور به حمله موشکی ۱۰ مهرماه سپاه پاسداران «بزرگ و قابل‌توجه» خواهد بود.

حمایت قاطعانه ایلان ماسک از ترامپ

ایلان ماسک در تجمع حامیان ترامپ در پنسیلوانیا، از رئیس جمهور سابق آمریکا حمایت کرد و گفت «هیچ چیز مهم‌تر از رای دادن به او نیست». ماسک گفت «ترامپ برای حفظ قانون اساسی باید پیروز شود. او باید پیروز شود تا دموکراسی را در آمریکا حفظ کند». مالک شرکت ایکس همچنین با کنایه‌ای به بایدن اعلام کرد «ما یک رئیس‌جمهور داریم که نمی‌تواند از پله‌ها بالا برود و ترامپ را داریم که پس از تیراندازی با مشت گره‌کرده رو به جمعیت می‌ایستد».

مومنی: نیمی از توان مالی خانواده‌ها برای آموزش کودکان در هفت سال گذشته از دست رفته

فرشاد مومنی، استاد اقتصاد و رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد گفت: سقوط در بودجه آموزش و پرورش، در شرایطی است که اندازه جمعیت در سن آموزش، مرتبا افزایش می‌یابد و تکان دهنده‌تر این است که به موازات ناتوانی حکومت از اجرای این وظیفه حاکمیتی، شاهد روند سقوط توان مالی خانواده‌ها هم هستیم.

او ادامه داد: به قیمت ثابت سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۶، خانوار‌ها حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرج آموزش بچه هایشان می‌کردند، این رقم در سال ۱۴۰۲، دقیقا نصف شده و به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است! وقتی وارد تحولات کیفی آموزش و پرورش شوید، این مساله، ابعاد بسیار تکان دهنده تری دارد.

اهمیت موضوع آموزش و صحبت‌های فرشاد مومنی بهانه‌ای شد تا گفتگو کنیم با آقای مرتضی نظری، کارشناس مسایل آموزش و پرورش.

آقای نظری به نظر شما آیا مشکلات آموزش و پرورش کشور با بودجه قابل حل است یا مشکلات را باید از جای دیگری حل کرد؟

 

رایزنی «نتانیاهو» و «مکرون» درباره ایران

رئیس جمهور فرانسه و نخست وزیر اسرائیل در یک تماس تلفنی درباره ایران گفتگو و تبادل نظر کردند. این رایزنی یک روز پس از آن انجام شد که امانوئل مکرون خواستار توقف ارسال اسلحه به اسرائیل شده و از فرارسیدن زمان حل و فصل بحران از طریق گفتگو‌های سیاسی سخن به میان آورده بود.

نتانیاهو در این تماس به مکرون گفت که اعمال محدودیت بر اسرائیل، به نفع ایران و نیرو‌های متحداو است. رئیس جمهور فرانسه خطاب به نتانیاهو گفت که زمان آتش‌بس فرا رسیده و امنیت اسراییل با تسلیحات بیشتر و ادامه جنگ غزه و لبنان تأمین نمی‌شود؛ بلکه راه‌حل‌های سیاسی، امنیت منطقه را تضمین می‌کند.

تظاهرات بازنشستگان فولاد و تأمین اجتماعی در تهران، اهواز و شوش

بازنشستگان در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته‌های معیشتی خود در نقاط مختلف کشور از جمله بازنشستگان فولاد و تامین اجتماعی تهران، اصفهان، مشهد، اهواز و شوش تظاهرات کردند و بار دیگر خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت معیشتی خود و افزایش حقوق بازنشستگان شدند.

بازنشستگان شعار می‌دادند هم مجلس هم دولت ظلم می‌کنند به ملت، و شعار‌هایی علیه صداوسیمای جمهوری اسلامی سر می‌دادند. نیرو‌های امنیتی ضمن درگیری با بازنشستگان فولادی در تهران، عده‌ای از آنان را دستگیر کردند.

مطلب مرتبط:

تجمع اعتراضی بازنشستگان مخابرات در چند استان

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: محمدحسین بابازاده

مشاور: علیرضا خوشبخت

سردبیر: نسرین نیکنام

با تشکر از: علی بیگدلی، کوروش احمدی، مجید باقربندی و مرتضی نظری کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و نیکو مجدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: