"معیار" در گفت و گو با یک وکیل پایه یک دادگستری بررسی کرد

صیانت از حقوق بشر، لازمه‌ی ضروری توسعه پایدار

دیدارنیوز در یکی دیگر از برنامه های "معیار" با عباس موچ نژاد، وکیل پایه دادگستری موضوع توسعه را به بحث و بررسی گذاشت، حاصل این گفت و گو را ببینید و بخوانید.

کد خبر: ۱۷۳۴۲۵
۱۵:۳۴ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوزـ گروه اجتماعی: توسعه در ایران از دیر باز به تمنای اصلی ایرانیان مبدل شده است. شاهد مقصودی که علیرغم همه کوشش‌ها هنوز در آغوش نکشیده همچنان، اما در فراق آن می‌سوزد.

در گفت‌ و گو با عباس کوچ نژاد، وکیل پایه یک دادگستری به بحث پیرامون معضلات حقوق بشری فراروی ایران امروز پرداخته‌ایم.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

 

یکی از دلایل اصلی عدم توسعه را باید در دیرپایی نظام‌های سیاسی استبدادی، دستوری و دولتی اقتدارگرا جستجو کرد و البته عدم توجه به حقوق بشر و شهروندی که نتیجه عملی پدیداری و دیرپایی چنین نظام‌هایی‌ست.

توسعه حق بنیاد ضرورت امروز جامعه ایران است که در همه ابعاد سیاسی اجتماعی اقتصادی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. توسعه حق محور، انسان محور و لیبرال است و جای آرمانگرایی و ایده‌آلیسم را با واقعگرایی و رئالیسم عوض می‌کند. در توسعه حق محور و انسان‌گرا اقتصاد نه وسیله اعتلاء معنوی و قرب الی‌الله بلکه هدف و و یعنی تحصیل رفاه مادی است.

در این فهم از توسعه سعادت دنیوی و مادی انسان بر زندگی اخروی و سعادت معنوی او اولویت و برتری دارد. دولت نیز جز تحقق توسعه مادی و تمهید بستر آن وظیفه‌ی دگری بر عهده ندارد، اما این نسبت بکلی وارونه گشته و به همین علت دولت به مفهوم حاکمیت را فعال مایشاء حقوق انسان از جمله حق بر توسعه قرار داده است.





ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: