هشدار خروج سازه‌های آبی شوشتر از میراث جهانی

یک فعال فرهنگی خوزستان گفت: چندین سال است که عدم مرمت دیواره‌ی غربی سازه‌های آبی شوشتر در اخبار منعکس می‌شود اما بی‌توجهی اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، موجب نگرانی‌های مردم شده است.

کد خبر: ۱۷۳۴۲۴
۱۴:۲۶ - ۱۵ مهر ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز: فعال میراث فرهنگی خوزستان و مدیرعامل انجمن تیری، با هشدار خطر ریزش و تخریب دیواره غربی و ساختمان کارخانه برق سازه‌های آبی شوشتر، گفت: چندین سال است که اخبار مربوط به دیواره‌ی غربی سازه‌های آبی شوشتر و عدم مرمت آن در اخبار منعکس می‌شود. اما بی‌توجهی به ضرورت حفاظت و مرمت آن از سوی اداره‌ کل میراث فرهنگی خوزستان، موجب نگرانی‌های بسیاری شده است. مسئله دیگری که میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر را تهدید می‌کند، فرسودگی و خطر ریزش ساختمان کارخانه برق سازه‌های آبی شوشتر است، اما با این وجود اطلاعیه‌ی مزایده واگذاری آن جهت احداث رستوران منتشر شده است.



احمد جعفری ماجد، با اشاره به اعلام نظر کارشناسان سازه و معماری در خصوص ناپایداری این سازه‌ها اظهار داشت: سازه کارخانه برق سازه‌های آبی شوشتر بدون توجه به وضعیت ایمنی در حال واگذاری است. سازه ساختمان کارخانه برق در حال حاضر کاملا فرسوده و حتی نگهداری از پوسته آن تحت شرایط خاص و با مقاوم‌سازی ویژه باید صورت پذیرد.

جعفری‌ماجد با تاکید بر خطرات جدی که متوجه سازه‌های آبی شوشتر است، عنوان کرد: این سازه از لحاظ ایمنی ناپایدار و عدم مرمت آن‌ها می‌تواند نتایج جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

این فعال میراث فرهنگی با تاکید بر تهدید خروج سازه‌های شوشتر از فهرست میراث‌جهانی بیان کرد: در حال حاضر به دلیل پوسته پوسته شدن تیرآهن‌ها و عدم توانایی باربری سازه هر لحظه امکان ریزش وجود دارد؛ که در صورت حصول این امر خروج سازه‌های آبی شوشتر از فهرست میراث‌جهانی امری جدی است.

 

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: