رکود وحشتناکی بر اوضاع اقتصادی صنعت نشر حاکم است/بسیاری از کرسی‌های زبان فارسی در برخی کشور‌ها تعطیل شده است

برنامه دیدار اقتصادی میزبان مرتضی صالح پور؛ استاد دانشگاه،عضو انجمن نویسندگان و انجمن ناشران دانشگاهی و عضو شورای نشر پژوهشگاه تربیت بدنی وزارت علوم و همچنین یاسر موحد فر ؛ دبیر کل بنیاد فردوسی، مدیر مسئول پایگاه خبری شاهنامه نیوز و نویسنده ۹ عنوان کتاب ادبی و تاریخی بود.

کد خبر: ۱۷۳۲۰۲
۱۴:۳۶ - ۱۱ مهر ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوزـ لیلا قصاب زاده: در برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدار نیوز به بررسی وضعیت اقتصاد صنعت نشر ایران پرداختیم.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.



مرتضی صالح‌پور مدیر نشر پادینا و استاد دانشگاه، ضمن اشاره به اینکه اقتصاد صنعت نشر در ایران متاثر از اقتصاد کل کشور است گفت: در شرایط فعلی رکود بسیار وحشتناکی بر اقتصاد نشر حاکم است و این یک هشدار جدی برای ماست.

صالح پور که از سال ۹۵ تا به امروز بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب را به چاپ رسانده، افزود: با توجه به مافیایی که وجود دارد، ناشران کمک آموزشی با کمک بخش عمده ای از مدارس که ابزار این ناشران هستند ، بازار خودشان و فروش بسیار خوبی دارند.

وی ادامه داد: ناشران عمومی به غیر از چند ناشر خاص وضعیت مطلوبی ندارند. همچنین متاثر از سرانه بسیار پایین مطالعه در ایران و فضای مجازی اغلب دانشجویان هم تمایل چندانی به مطالعه ندارند و در نتیجه ناشران دانشگاهی هم در حال حاضر با رکود در این حوزه مواجه هستند.

یاسر موحدفر، دبیر کل بنیاد فردوسی نیز اظهار داشت: در بسیاری از کشورها کرسی زبان فارسی تعطیل شده در صورتی که کرسی زبان های دیگر دنیا فعال هستند.

وی افزود: هویت‌سازی در جامعه جهانی امروز با تکیه بر تارخ و فرهنگ ایران زمین نباید توسط برخی از خودخواهی‌ها از میان برود.

او به عنوان یک پژوهشگر فلسفه هنر عملکرد رسانه ملی ایران و برخی نهاد‌ها را در بازشناسی شاهکار‌های ادبی، هنری و شخصیت‌های ادیبان و دانشمندان موفق ندانست.

موحد فر تصریح کرد: حرکت بر پایه چهارچوب‌های قدیمی ما را به جایی نخواهد رساند چرا که این چهارچوب‌ها با معیار‌های امروز و با فرهنگ رسانه‌ای جهانی هماهنگی ندارد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: