مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

رد پای یک جاسوس ایرانی در ترور سیدحسن نصرالله/ ترور برادر بشار اسد/ فیلترینگ برداشته خواهد شد

این سی‌ و سومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۳۰۸۳
۲۱:۱۷ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با سلام و احترام خدمت هموطنان و بینندگان برنامه‌های دیدارنیوز، من محمدرضا حیاتی هستم و اینجا استودیو تلویزیونی دیدارنیوز است.

امروز با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستیم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱-واکنش‌ها به ترور سید حسن نصرالله
۲-ترور برادر بشار اسد
۳-فیلترینگ برداشته خواهد شد
۴-شایعات درباره دبیرکل جدید حزب الله

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 


واکنش بایدن و نتانیاهو به ترور سید حسن نصرالله

بایدن پس از ترور سیدحسن نصرالله گفت: "حذف او عدالت برای قربانیان بسیاری از جمله آمریکایی ها، اسرائیلی‌ها و لبنانی‌ها است. ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می‌کند من به پنتاگون دستور دادم نیرو‌های خود را در منطقه افزایش دهد. " بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در نخستین موضعگیری گفت: ترور نصرالله شرط لازم برای دستیابی به اهدافی است که برای جنگ تعیین کرده‌ایم.

این اهداف شامل بازگشت ساکنان شمال به خانه‌هایشان و تغییر توازن قوا در منطقه است. نتانیاهو اظهار داشت حذف نصرالله باعث ترغیب بازگشت اسرا از غزه به خانه‌های خود در جنوب می‌شود. ما دستاورد‌های بزرگی داریم، اما کار هنوز تمام نشده است و ما با چالش‌های بزرگی روبرو خواهیم شد.

دلایل شهادت سید حسن نصرالله بهانه‌ای شد تا گفتگو کنیم با قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین الملل.
آقای محبعلی به نظر شما آینده لبنان، حزب الله و خاورمیانه بعد از شهادت سید حسن نصرالله چه خواهد شد.

 

تاکید وزیر دفاع آمریکا بر حق اسرائیل برای دفاع از خود

وزیر دفاع آمریکا گفت: با یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره رخداد‌های لبنان گفتگو کردم و حمایت کامل خود را از حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردم آن در قبال گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران مورد تاکید قرار دادم. لوید آستین گفت: واشنگتن مصمم است مانع از بدتر شدن وضعیت یا گسترش درگیری‌ها از سوی ایران شود.

در ترور سیدحسن نصرالله پای جاسوس ایرانی در میان است

روزنامه فرانسوی لوپاریزین گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن یک جاسوس ایرانی اطلاعات حساسی را درباره محل و زمان حضور رهبر جنبش مقاومت حزب الله سید حسن نصرالله، به ارتش اسرائیل ارائه داده است. این گزارش که به نقل از دو منبع ناشناس لبنانی بیان شده، حاکی از آن است که اطلاعات دریافتی به ارتش اسرائیل کمک کرده تا اطمینان پیدا کند که رهبر حزب الله عصر روز جمعه وارد مقر فرماندهی این جنیش در ضاحیه، واقع در جنوب بیروت شده است. در این گزارش آمده است که به همراه شهید نصرالله، سردار عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و ۱۲ فرمانده ارشد دیگر حزب الله نیز در این نشست حضور داشتند و در این زمان، حمله ارتش اسرائیل آغاز شده است.

پنتاگون به دنبال استقرار نیرو‌های جدید در منطقه خاورمیانه است

شبکه خبری ان. بی. سی اعلام کرد: پس از کشته شدن سید حسن نصرالله، آمریکا در حال بررسی گزینه‌ای با هدف افزایش حضور نیرو‌های نظامی در منطقه است. وزیر دفاع ایالات متحده با بایدن در تماس و ارتباط است تا گزینه مناسب را انتخاب کند، اما هنوز  تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است. در حال حاضر حدود چهل هزار نیروی آمریکایی در «خاورمیانه» حضور دارند.

ماهر الاسد برادر بشار اسد ترور شد

رسانه‌های اسرائیلی از ترور موفق ماهر الاسد برادر بشار اسد رئیس جمهور سوریه خبر دادند. ماهر اسد فرمانده لشکر چهارم ارتش سوریه بود که ارتباط قوی با ایران و حزب الله لبنان داشت. رسانه‌های دولتی سوریه تاکنون درباره این خبر سکوت کرده اند.

اهمیت این خبر ما را برآن داشت تا گفتگو کنیم با علیرضا مجیدی، کارشناس حوزه سوریه.
آقای مجیدی به نظر شما کشاندن دامنه آتش جنگ از سوی اسرائیل به سمت سوریه و ترور برادر بشار اسد چه پیامد‌هایی را به همراه خواهد شد؟

 

کاخ سفید: اسرائیل نمی‌تواند با جنگ، ساکنان شمال را بازگرداند

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: بیانیه‌های صادره از سوی تهران را می‌شنویم و منتظریم ببینیم چه خواهند کرد. جنگ همه جانبه با حزب الله یا ایران راه بازگشت امن ساکنان مناطق شمالی به خانه هایشان نیست. وی گفت حمایت آمریکا از امنیت اسراییل جدی است و تغییر نخواهد کرد. امیدواریم شاهد تشدید تنش از سوی ایران نباشیم، اما اگر این اتفاق بیفتد ما توانایی دفاع از خود و اسرائیل را داریم.

پیکر سیدحسن نصرالله از زیر آوار «سالم» بیرون کشیده شد

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی و پزشکی لبنان گزارش داد که پیکر سید حسن نصرالله از زیر آوار بیرون کشیده شده است. بر اساس این گزارش پیکر نصرالله آسیبی ندیده و ظاهرا او به دلیل موج انفجار جان خود را از دست داده است. پیکر سید حسن نصرالله در کربلا دفن می‌شود برخی رسانه‌ها گفته اند رایزنی‌های فشرده و گسترده در سطوح عالی ایران، لبنان و عراق در حال انجام است و احتمالا پیکر سید حسن نصرالله با هواپیمای ریاست جمهوری به کربلا منتقل می‌شود تا در حرم مطهر به خاک سپرده شود.

 

معاون دبیرکل حزب الله: پیروزی نزدیک است، اما نیازمند صبوری است

معاون دبیرکل حزب الله گفت: پیروزی نزدیک است، اما نیازمند صبوری است، ما دبیر کل را در نزدیک‌ترین زمان انتخاب خواهیم کرد و رهبران به شکل ثابت مناصب را پرخواهند کرد.

او ادامه داد:  وحدتی که ایجاد شد باعث عزت لبنان است و بعد از این نبرد منعکس خواهد شد،  ما در یک مرکب سوار هستیم، ولکن مطمئن باشید انشالله پیروزی همراه ماست، ولی نیازمند صبوری است. ما همه تجیهزات را برای آن‌ها آماده کرده‌ایم.

تحلیل صحبت‌های معاون دبیرکل حزب الله دلیل گفت و گوی ما با محمد خواجویی کارشناس  مدیر گروه جامعه و سیاست در لبنان شد.
آقای خواجویی؛ معاون دبیرکل حزب الله صحبت‌هایی درباره شهادت سید حسن نصرالله داشتند و گفتند که پیروزی نزدیک اشت، اما نیازمند صبوری است تحلیل تان از صحیت‌های ایشان چیست؟


نخست وزیر لبنان: هیچ راهی جز راه حل دیپلماتیک نداریم

نجیب میقاتی نخست‎وزیر لبنان گفت: هیچ گزینه‌ای جز راه‌حل دیپلماتیک نداریم. ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل در صورت فراهم‌شدن شرایط لازم است بر اساس قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیرو‌های حافظ صلح هموار سازد.

عراقچی: ترور شهید نیلفروشان بی‌پاسخ نخواهد ماند

وزیر امور خارجه در پیامی با تسلیت شهادت شهید نیلفروشان نوشت: این اقدام رذیلانه و ناجوانمردانه، نشانه آشکار دیگری از ذات و ماهیت تروریستی و جنایت‌کار رژیم صهیونیستی و حامیان شناخته‌شده آن است و بی‌تردید این جنایت هولناک رژیم متجاوز صهیونیستی هرگز بی‌پاسخ نخواهد ماند. دستگاه دیپلماسی هم همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک، حقوقی و بین‌المللی را برای پیگرد جنایت‌کاران و حامیان آن‌ها به‌کار خواهد بست.

بمباران مواضع حوثی‌ها در خاک یمن توسط اسرائیل

نیروی هوایی ارتش اسرائیل به اهداف نیرو‌های حوثی‌ها در یمن، در فاصله حدود ۱۸۰۰ کیلومتری از مرز اسرائیل، حمله کرد. در این عملیات گسترده هوایی، ده‌ها هواپیمای اسراییلی از جمله جنگنده‌ها، هواپیما‌های سوخت‌رسان و هواپیما‌های اطلاعاتی، اهدافی را در  رأس عیسی و حدیده یمن بمباران کردند. سخنگوی نیرو‌های مقاومت یمن می‌گوید در این بمباران چهارنفر از نیروهایشان کشته و بیست و نه نفر زخمی شده اند ارتش اسرائیل اعلام کرد مصمم است به اقدامات خود ادامه دهد و هر کسی را که تهدیدی علیه شهروندان اسرائیل باشد، در هر فاصله‌ای که لازم باشد، هدف قرار دهد.


سخنگوی وزارت خارجه حملات اسراییل به بندر حدیده یمن را به شدت محکوم کرد

کنعانی گفت: جنایات اسراییل در سایه حمایت بی‌قید و شرط رژیم آمریکا صورت می‌گیرد و واشنگتن شریک تمام‌عیار جنایات باند جنایتکار حاکم بر تل‌آویو است. سخنگوی وزارت امورخارجه افزود اقدام رژیم اسراییل در حمله به یمن و زیرساخت‌های مدنی و خدماتی این کشور، نقض فاحش و مکرر منشور ملل متحد است و جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد در مقابل این همه یاغی‌گری رژیم بایستد.

شورای عالی فضای مجازی» جلساتی برای رفع فیلترینگ برگزار کرده است

رضا سپهوند، نماینده خرم آباد می‌گوید طبق گزارش‌هایی که وزیر ارتباطات ارائه داده، شورای عالی فضای مجازی جلسات متعددی برای تجدید نظر در فیلترینگ برگزار کرده است و امیدواریم به زودی شاهد رفع فیلترینگ باشیم. به گفته این نماینده مجلس عده‌ای با اعمال فیلترینگ، به منافع ملی و کشور ضربه می‌زنند؛ بنابراین زمان آن رسیده که فیلترینگ رفع شود. سود کاسبان فیلترینگ و فروش فیلترشکن‌ها سالیانه حدود پنجاه هزار میلیارد تومان است.

در این باره گفتگو می‌کنیم با آقای حمید آصفی، تحلیلگر مسایل سیاسی.
جناب آصفی به نظر شما نتیجه این جلسات و صحبت‌هایی که درباره رفع فیلترینگ می‌شود، به چه چیزی منجر می‌شود؟


ثبت نام داوطلبان اعزام به لبنان به زودی آغاز می‌شود

رئیس «کمیته حمایت از انقلاب اسلامی» و سفیر اسبق ایران در سوریه گفت: «آمادگی اعزام نیرو‌هایی از افغانستان، پاکستان، ایران، آذربایجان و عراق به جبهه لبنان را داریم.» محمدحسن اختری افزود: «در چند روز آینده ثبت نام برای اعزام نیرو‌ها به لبنان آغاز می‌شود و با ثبت نام مردم، مسئولان قطعاً اجازه اعزام نیرو به لبنان و جولان را می‌دهند.»

بیانیه حزب‌الله درباره شایعات انتخاب دبیرکل جدید

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به اخبار منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر رویه‌های تشکیلاتی پس از شهادت دبیرکل حزب‌الله، اخبار مربوط به این موضوع فاقد هرگونه اعتبار است. تا زمانی که بیانیه رسمی از سوی حزب‌الله در این‌باره صادر نشود، نمی‌توان به اخبار استناد کرد.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

سردبیر: نسرین نیکنام

با تشکر از: قاسم محبعلی، علیرضا مجیدی، محمد خواجویی و حمید آصفی  کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و نیکو مجدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: