گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک اقتصاددان

محمود جامساز: دولت قادر نیست از شرکت‌های پوششی مالیات بگیرد/ با پایین آمدن ارزش پول، کشور‌ها به سمت نابودی می‌روند/ ویتنام جنگ را با آمریکا تمام کرد حالا رقیب بزرگ اقتصادی اوست

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود این بار به سراغ محمود جامساز، اقتصاددان رفت و ارتباط بحران های اقتصادی و اجتماعی را از او پرسید.

کد خبر: ۱۷۳۰۰۶
۱۱:۵۵ - ۰۹ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: گفت و گو با محمود جامساز اقتصاددان کمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری انجام شد اما به دلیل تراکم گفت و گوهای مرتبط با موضوع انتخاب، زمان انتشار این گفت و گو امروز محقق شد.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

جامساز در این گفت و گو به چند موضوع مهم در اقتصاد کشور اشاره کرد که یکی از آنها موضوع مالیات بود. 

او با اشاره به اینکه مالیات‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مردم اخذ می‌شود، می‌گوید: با افزایش ۱۸ درصدی بودجه بی شک مالیات‌ها هم چیزی حدود ۵۱ درصد گران می‌شود که از طرق مختلف مانند مالیات بر ارزش افزود و ... از مردم گرفته می‌شود.

این اقتصاددان ادامه می دهد: اما اتفاقی که می افتد این است که دولت توان و قدرت گرفتن مالیات از شرکت های بزرگ و پوششی را ندارد و آنها هم از طرق مختلف راهی پیدا می کنند که مالیات ندهند از این رو مالیات آنها هم گردن مردم و بخش خصوصی می افتد.

جامساز در بخش دیگری از این گفت و گو به پایین آمدن ارزش پول ملی اشاره می کند و می گوید: پایین آمدن ارزش پول ملی برای همه کشورها خطرناک است زیرا منجر به نابودی و از بین رفتن آنها می شود و شبیه آن را در تاریخ زیاد داشتیم که با از دست دادن ارزش پول کشور یا به طور نابود یا منجر به انقلاب شدند و تجربه نشان داده که انقلاب برای هیچ حکومتی خوب نیست.

او با اشاره به اینکه باید مشکلاتمان را با کشورهای دیگر مانند آمریکا حل کنیم می گوید: کشوری مانند ویتنام که سالها با آمریکا در جنگ بود تصمیم گرفت استراتژی خود را تغییر دهد از این رو رویکرد نظامی خود را به رویکرد اقتصاد ملی تغییر داد و نتیجه چه شد؛ ویتنام رقیب جدی آمریکا در حوزه اقتصاد است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: