کمک ۸ میلیاردی آمریکا؛ اوکراین مجوز حمله ندارد

باوجود کمک ۸ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، کی‌یف هنوز نتوانسته است مجوز آمریکا و متحدان غربی‌اش را برای حمله به عمق خاک روسیه به دست بیاورد.

کد خبر: ۱۷۲۸۹۰
۱۸:۵۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز: در حالی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای میزبانی از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای گفتگو در کاخ سفید آماده می‌شود، آمریکا اعلام کرد ۸ میلیارد دلار دیگر به اوکراین کمک می‌کند.

بایدن روز پنجشنبه ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در بیانیه‌ای گفت این کمک شامل یک سامانه پدافند موشکی پاتریوت و موشک‌های آن، همچنین مهمات هوا به زمین و یک بمب هدایت‌شونده دقیق با برد تا ۱۳۰ کیلومتر است.

ایالات متحده همچنین آموزش برای خلبانان اوکراینی هواپیما‌های اف۱۶ را در نظر دارد که تا سال آینده شامل آموزش ۱۸ خلبان دیگر می‌شود.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «برای نزدیک به سه سال، ایالات متحده جهان را به حمایت از مردم اوکراین در دفاع از آزادی‌شان در برابر تجاوز روسیه فراخوانده است، و اولویت اصلی دولت من این بوده است که اوکراین را با حمایت‌های لازم برای پیروزی پشتیبانی کند.»

زلنسکی بی‌درنگ از ایالات متحده تشکر کرد و گفت که این کمک جدید شامل «مواردی است که برای حفاظت از مردم ما بسیار حیاتی هستند.»

زلنسکی در شبکه ایکس گفت: «ما از این کمک‌ها به کارآمدترین و شفاف‌ترین شکل استفاده خواهیم کرد تا به هدف مشترک بزرگ‌مان یعنی پیروزی اوکراین، صلح عادلانه و پایدار، و امنیت فرا اطلس دست یابیم.»

اوکراین همچنان اجازه استفاده از سلاح دوربرد را ندارد

رئیس‌جمهور اوکراین پیش‌تر گفته بود که در دیدار کاخ سفید، برنامه‌هایش برای پیروزی در جنگ علیه روسیه را مورد بحث قرار خواهد داد.

از جمله موضوعات مورد انتظار، درخواست اوکراین برای استفاده از سلاح‌های دوربرد اهدایی برای حمله به اهدافی در عمق روسیه است. اوکراین هنوز نتوانسته است مجوز آمریکا و متحدان غربی‌اش را برای حمله به عمق خاک روسیه با این سلاح‌ها به دست بیاورد.

رهبران اوکراین می‌گویند چنین حملاتی برای کاهش توانایی روسیه در انجام حملات روزانه موشکی و پهپادی ضروری است.

زلنسکی گفت که او و بایدن روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با هم گفتگو کرده‌اند. در طی آن گفتگو زلنسکی از حمایت‌های آمریکا از اوکراین تشکر کرد و گزارشی از وضعیت جبهه‌ها ارائه داد.

آیا بایدن در برابر تهدید هسته‌ای پوتین عقب‌نشینی کرده است؟

جو بایدن با وجود اعلام کمک تازه به اوکراین، در عین حال به چراغ سبز مورد انتظار کی‌یف برای شلیک موشک‌های دوربرد ساخت این کشور به سمت روسیه اشاره‌ای نکرده است.

برخی کارشناسان بر این باورند که آخرین تهدید ولادیمیر پوتین مبنی بر امکان استفاده از سلاح هسته‌ای سبب شده است که بایدن عقب‌نشینی کرده و بار دیگر از دادن مجوز به اوکراین برای حمله به عمق خاک روسیه خودداری کند.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه اعلام کرده بود که روسیه در صورت ورود هواپیما، موشک یا پهپاد اوکراین به درون خاک خود، «امکان» استفاده از سلاح هسته‌ای را بررسی خواهد کرد.

روز پنجشنبه کرملین اعلام کرد که تغییر دکترین روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای که روز چهارشنبه توسط ولادیمیر پوتین اعلام شد، باید به عنوان یک «سیگنال» برای غرب تلقی شود. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: «این سیگنالی است برای هشدار به این کشور‌ها درباره پیامد‌های مشارکت در حمله به کشور ما با ابزار‌های مختلف و نه الزاماً هسته‌ای».

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود تهدیدات هسته‌ای جدید روسیه را «قاطعانه» رد کرده و رفتار «غیر مسئولانه و ناپذیرفتنی» رئیس جمهور روسیه را محکوم کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: