مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ابهام در آتش‌بس ۲۱ روزه لبنان/ ترامپ، ایران را تهدید به حمله کرد/ پیشنهاد پزشکیان برای آینده فلسطین

این سی‌ و دومین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲۸۸۱
۲۱:۰۲ - ۰۵ مهر ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با سلام و احترام خدمت هموطنان و بینندگان برنامه‌های دیدارنیوز، من محمدرضا حیاتی هستم و اینجا استودیو تلویزیونی دیدارنیوز است.

امروز با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستیم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید

۱-اولین حضور مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل
۲-احتمال برقراری آتش‌بس سه هفته‌ای بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل
۳-ترامپ ایران را تهدید به حمله کرد
۴-تهدید اتمی پوتین علیه غرب
۵-تایید لایحه حجاب و عفاف توسط شورای نگهبان

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 

 

مشروح اخبار:

اولین حضور مسعود پزشکیان در سازمان ملل بعنوان رئیس جمهور ایران

مسعود پزشکیان رییس جمهور در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مسئله فلسطین، غزه و لبنان پرداخت و پیشنهاد داد مردم فلسطین در یک همه‌پرسی سراسری آیندۀ خود را تعیین کنند.

رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه اجلاس نیویورک با شبکه سی‌ان‌ان گفتگو کرد. مسعود پزشکیان در این گفتگو اظهار داشت:برای پیاده‌سازی حق و عدالت در منطقه و دنیا نیاز به اصلاحات داریم؛ امکان ندارد همچون گذشته عمل کرد و انتظار تغییر داشت. عدالت در خیلی از جا‌ها وجود ندارد. باید در جامعه، حق همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد، اعتقاد و جنسیت داده شود.

دکتر صادق زیباکلام درباره دستاورد‌های این سفر با با مجله خبری دیدارنیوز گفتگو کرد. جناب آقای دکتر زیباکلام ارزیابی شما از دستاورد‌های سفر پزشکیان به نیویورک چیست، نطق او در مجمع عمومی چگونه بود؟


بمباران شدید و بی وقفه مواضع حزب الله لبنان

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ابراهیم محمد قبیسی» ملقب به «حاج ابوموسی» از فرماندهان مقاومت اسلامی لبنان در بمباران مواضع حزب الله در بیروت کشته شده است.

نیروی هوایی اسرائیل در موج جدید حملات به لبنان به دوهزار هدف در سراسر لبنان حمله هوایی انجام داده است که ۷۰ مورد از این حملات علیه مکان‌های مرتبط با اداره اطلاعات حزب‌الله انجام شده است که تأثیر مستقیمی بر توانایی نظامی و تسلیحاتی حزب الله لبنان دارد. ارتش اسرائیل اعلام کرده این حملات دستاورد بسیار خوبی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به اسرائیل داشته است.


رئیس ستاد ارتش اسراییل: برای عملیات زمینی آماده می‌شویم

رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد که برای عملیات زمینی علیه لبنان آماده می‌شود. هرتزی هالیوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد: جنگنده‌های ما بی‌وقفه در لبنان دست به حمله می‌زنند و ما برای عملیات زمینی آماده می‌شویم.

وی افزود: حزب الله دامنه حملات خود را گسترش داده و قطعا پاسخ شدیدی دریافت خواهد کرد.

هالیوی گفت: هدف ما مشخص است  و آن بازگرداندن ساکنان منطقه شمالی به خانه‌هایشان به صورت امن است.

از دیگر سو نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، از کابینه درخواست  کردند تا عملیات زمینی به لبنان را تایید کنند.

درخواست حزب الله لبنان از جمهوری اسلامی ایران برای حمله به اسرائیل

هم‌زمان با اوج‌گیری حملات اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان، وبسایت اکسیوس به نقل از منابع آگاه از درخواست این گروه شبه‌نظامی از تهران برای حمله به اسرائیل خبر داد.

اکسیوس در گزارشی، به نقل از دو مقام اسرائیلی و یک دیپلمات غربی نوشت که حزب‌الله لبنان در پی حملات فزاینده اسرائیل در روز‌های گذشته از تهران خواسته است که به اسرائیل حمله کند، اما ایران تاکنون از این کار خودداری کرده است.

به گفته دو مقام اسرائیلی مقام‌های ایرانی به حزب‌الله گفته‌اند که اکنون «زمان مناسب» برای حمله به اسرائیل نیست، زیرا مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک است.


حزب‌الله عراق موجودیت آمریکا را تهدید کرد

یکی از مسئولان ارشد حزب الله عراق گفت: این بار علاوه بر رژیم صهیونیستی، موجودیت آمریکا در عراق نیز هدف پاسخ مقاومت عراق علیه محور شرارت به رهبری آمریکا و اسرائیل خواهد بود.

لایحه حجاب و عفاف به تایید شورای نگهبان رسید

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از تائید لایحه حمایت از خانواده و فرهنگ عفاف و حجاب خبر داد. احمد راستینه گفت: «لایحه عفاف و حجاب از سوی شورای نگهبان تائید شده و به زودی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت «بر اساس قانون، رییس مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد کرد

او تاکید کرد: «همه دستگاه‌ها موظف هستند ظرفیت‌های لازم را برای اجرای این قانون فراهم کنند.»

در این باره با دکتر حسین بیات حقوقدان گفتگو کردیم. جناب آقای بیات ابلاغ این قانون برای جایگاه دولت پزشکیان نزد افکار عمومی چگونه خواهد بود؟

 

ترامپ ایران را تهدید به حمله کرد

در صورتیکه جمهوری اسلامی مرا ترور کند باید با خاک یکسان شود. دونالد ترامپ نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا پس از گزارش مقام‌های اطلاعاتی آمریکا درباره طرح مشکوک جمهوری اسلامی ایران برای ترورش گفت: اگر رییس‌جمهور بودم به کشور تهدیدکننده، که ایران است، اطلاع می‌دادم که اگر بخواهید به این شخص آسیبی وارد کنید، بزرگ‌ترین شهر‌ها و کشورتان را با خاک یکسان خواهیم کرد.


قطری‌ها می‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند

ایالات متحده اعلام کرد که قطر را از اول ماه دسامبر امسال به برنامه معافیت ویزای خود اضافه خواهد کرد. به این ترتیب شهروندان قطر می‌توانند بدون دریافت ویزا تا ۹۰ روز به آمریکا سفر کنند.

وزارت امنیت ملی و وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کردند که قطر به عنوان اولین کشور حوزه خلیج‌فارس در این برنامه پذیرفته شده است و از دوحه برای رعایت «الزامات امنیتی سختگیرانه» مورد نیاز برای این برنامه، قدردانی کردند.

پیام حمایت نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران به سید حسن نصرالله

سید حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، طی نامه‌ای به سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای همراهی او اعلام آمادگی کرد و در خصوص درگیری‌های اخیر در بیروت و جنوب لبنان بین شبه نظامیان و ارتش اسرائیل نوشت: «در راه دفاع از اسلام و در مسیر جهاد با اسرائیل آماده هرگونه خدمت هستم.»

پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه اروپا و امریکا را به سلاح هسته‌ای تهدید کرد

ما حق استفاده از سلاح هسته‌ای را علیه هر کسی که روسیه یا بلاروس را تهدید می‌کند برای خود محفوظ می‌داریم.

ولادیمیر پوتین گفت:اگر اطلاعاتی در مورد عبور گسترده هواپیماها، موشک‌ها یا پهپاد‌ها از مرز دریافت شود، روسیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را در نظر خواهد گرفت.

در این باره با سید علی بیگدلی کارشناس مسائل روسیه ارتباط تلفنی برقرار کردیم. جناب بیگدلی، پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه اروپا و امریکا را به سلاح هسته‌ای تهدید کرد، دلایل و پیامد‌های این تهدید چیست؟

 

حضور یک اسراییلی در جلسه رسمی رئیس جمهور ایران

برای اولین بار در تاریخ دیدار‌های رسمی روسای جمهور ایران، حضور یک استاد دانشگاه اسراییلی در دیدار پزشکیان خبرساز شد.

لیور استرنفلد، استاد اسراییلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دیدار کرد. او می‌گوید دعوتنامه رسمی از سوی رییس جمهور ایران دریافت کرده است.  

استرنفلد با اشاره به بخشی از محتوای جلسه گفت که معتقد است ایران اکنون با رهبری پزشکیان چهره جدیدی دارد، رئیس جمهور ایران گفت وظیفه او تجدید گفتگو با غرب است.

این استاد اسراییلی گفت که رئیس جمهور ایران می‌دانست که یک اسراییلی در اتاق حضور دارد. وی اظهار داشت: برای دوری از شک و تردید، به نمایندگی ایران در سازمان ملل اطلاع دادم که شهروند اسراییلی هستم، اما دعوت من برای جلسه را لغو نکردند.

احتمال برقراری آتش‌بس سه هفته‌ای بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل/ نتانیاهو چراغ سبز نشان داده

به گزارش نشریه‌های «اسرائیل هیوم» و «یدیعوت آحارانوت» به نقل از مقامات آمریکایی امکان برقراری آتش بس موقت بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل وجود دارد. مقامات آمریکایی گعتند این آتش‌بس موقت ۲۱ روزه خواهد بود و قرار است در این مدت طرفین برای دستیابی به توافق نهایی جهت بازگشت ساکنان مناطق مرزی در لبنان و مناطق اشغالی به خانه‌های خود و مبادله اسرا مذاکرات را ادامه خواهند داد دهند.

با محمد خواجویی کارشناس مسائل خاورمیانه گفتگو می‌کنیم. جناب آقای خواجویی، ارزیابی شما از این اتفاقات چیست و در آینده نزدیک شاهد چه شرایطی بین اسرائیل و حزب الله خواهیم بود؟

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

سردبیر: اسفندیار عبداللهی

با تشکر از: حسین بیات، علی بیگدلی، محمد خواجویی و صادق زیباکلام کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و نیکو مجدی

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: