آقای رئیس جمهور، فرصت را از دست ندهید

حمید قاسمی فیض آبادی، تحلیلگر مسایل سیاسی به بهانه نخستین نشست رئیس جمهور با خبرنگاران یادداشتی را برای دیدارنیوز ارسال کرده است که می خوانید.

کد خبر: ۱۷۲۴۱۸
۱۵:۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوزـ حمید قاسمی فیض آبادی: پزشکیان در نشست خبری با خبرنگاران به جز لحظه خودمانی شدن درباره شکست حصر خوش درخشید. برگ برنده پزشکیان، صداقت و خودش بودن است. او ذهن، قلب وقالبی برای خودش دارد؛ که در آن شفافیت موج می‌زند.در دست نوشته‌های طنز‌ی که منتسب به خاطرات روزانه پزشکیان است، آمده:

"بعد از جلسه، دکتر قائم‌پناه گفت که کاش به سوال آخر درمورد آقای موسوی آن‌طور جواب نمی‌دادم. منظورش ضمیری بود که به کار برده بودم. گفتم من که دارم تلاش می‌کنم برای رفع حصرش. گفت مشکل همین‌جا است که ضمیر به کار می‌برم. گفت در دوران مناظره و بحث کارشناسی این‌جوری صحبت کرده بودم و حاشیه شده، اما این بار بیشتر حساسیت ایجاد می‌شود. سخت شد، فهمیدم چه می‌گویند. فکر کنم از سوتی شوروی هم بدتر بود. کاش آخر جلسه نبود و [از پایین]تذکر می‌دادند تا همان‌جا درست کنم. همه آن تشویق‌ها و دست زدن حاضرین از دلم رفت. واقعا لا یَعود ما قد .. [آنچه از زندگى دنیا گذشته است باز نمى‌گردد و آنچه در آن هستیم، جاودان نمى‌ماند. آخرین کارِ این جهان، همچون نخستین کارِ اوست؛ امورش شبیه به یکدیگر و نشانه‌هایش روشن و آشکار است].
باید روی این [ادبیاتم]کار کنم. "

این ادبیات واقعا ستودنی است کدام سیاست مدار تا کنون به این شفافیت دیده‌اید. دعا می‌کنم بر این صداقت، شفافیت ونقد پذیری، در گذر زمان هرگز گردی به هر دلیل ننشیند. آقای دکتر، به عنوان یک جامعه شناس وکارشناس فرهنگی می‌گویم: این صداقت وزلال بودن شما کار خواهد کرد. آن‌هم نه یک کار عادی، بلکه کاری خواهد کرد کارستان.

شما در نشست خبری از وفاق ملی، فساد ستیزی نظام مند، ایجاد راه‌های مواصلاتی شرق به غرب و شمال به جنوب به عنوان سه ابر پروژه که دولت به دنبال انجام آن است یاد کردید.آقای پزشکیان شما برای خدمت به این مردم شب وروز نمی‌شناسید، اما فرصت طلایی را بخاطر تخصصتان با گوشت و پوست و خونتان درک می‌کنید. فرصت‌های طلایی پیش رو را از دست ندهید. شاید مریض ازدست برود. شما یک ابر پروژه دیگر دارید که می‌توانید و باید آن را حل کنید.

آقای دکتر بخوبی می‌دانم حل مشکل بین ایران وآمریکا اگر اراده‌های قوی هم در دو طرف باشد. به این سادگی‌ها نیست. تا بیاد دارم، همان ابتدا انقلاب در ۲۵ بهمن ۵۷ سفارت آمریکا بصورت مشکوکی اشغال شد. اما به تدبیر شورای انقلاب وامام با اینکه یک خدمه هم کشته شده بود حل شد.

در اشغال دوم سفارت نیز قرار بود یکی دو روزه حل شود؛ که به دلیل شرایط اجتماعی خاص ۴۴۴روز طول کشید. از آن زمان تاکنون تلاش‌های متعددی از سوی دو طرف شد که رابطه آمریکا با ایران بهبود یابد، اما متاسفانه تاکنون بدرازا کشیده شده است به این مسئله توجه کنید حل این مشکل تا اگر اراده‌های قوی وموثر در دوطرف برای آن وجود نداشته باشد فرآیند‌های ملی و جهانی و حتی اجتماعی در هر دوسو بگونه‌ای رقم خورده است؛ که حل آن را بسیار سخت کرده است.

آقای پزشکیان، من حتی به ترور شینزوآبه مشکوکم و چه بسا بی ربط به آمدنش به ایران ازطرف آمریکا نباشد. دکتر فرصت را از دست ندهید تنها به نتیجه فکر کنید.

ایران وآمریکا باید دست از لجاجت بردارند. ارتباط این دو کشور برای جامعه جهانی نیز مفید است. ما نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم، جهان دارد به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود. حل مشکل ایران وآمریکا در تلطیف منازعات چند قطبی شدن جهان نیز کمک خواهد کرد و حتی می‌تواند به صلح جهانی و تمام شدن جنگ اوکراین وآتش بس در منطقه وعدالت و انصاف جهانی در روابط بین دولت‌ها کمک کند.

تکرار می‌کنم صداقت شما کارگشا ست. اما اگر تاخیر کنید وزمان طلایی را ازدست بدهید. فردا معلوم نیست گوی زمان به کدام سو برود.برای انجام این مهم شما هم شجاعت وهم هوش وهم صداقت لازم را دارید فقط می‌ترسم فرصت را ازدست بدهید. فرصت حضور در سازمان ملل را از دست ندهید.

تحلیلگر سیاسی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: