در هیجدهمین برنامه دیدار اندیشه با شهاب الدین حائری شیرازی مطرح شد:

حجاب در جمهوری اسلامی ربطی به شرع ندارد/ ترک عادات مسموم برای حکومت سخت شده است/ مراجع عراق خرج خود را از جمهوری اسلامی جدا کرده‌اند!

در هیجدهمین برنامه دیدار اندیشه با شهاب الدین حائری شیرازی در خصوص "آزادی پوشش و حجاب اجباری از منظر شرع" گفتگو کردیم.

کد خبر: ۱۷۲۴۱۴
۱۴:۳۶ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز ـ حسین جعفری: از آنجا که ادعا می‌شود حجاب اجباری و تحمیل و اجبار بانوان به نوع خاصی از پوشش نظر شرع است و جایگاه حجاب را چنان ارتقاء می‌دهند که قابل مقایسه با گناهان کبیره و ... نیست، در هیجدهمین برنامه دیدار اندیشه با شهاب الدین حائری شیرازی در خصوص "آزادی پوشش و حجاب اجباری از منظر شرع" گفت‌وگو کردیم تا عیار این ادعا سنجیده شود.

ویدیوی کامل این گفت‌وگو را در اینجا یوتیوب و آپارات دیدارنیوز ببینید و بشنوید

 

این فقیه معتقد است در متون دینی و سیره پیامبر و امیرالمومنین اجبار به واجبات از جمله حجاب دیده نمی‌شود و اجبار به حجاب بدعت است و کسی شرعاً حق اجبار به حجاب ندارد. همانقدر که حجاب شرعی است اجبار به حجاب غیر شرعی و بدعت است.

از آنجا که الزام و اجبار به واجبات باعث درگیری با جامعه می‌شود لذا شرع چنین چیزی نمی‌گوید و درگیری با جامعه را نمی‌خواهد؛ و اینگونه نتیجه می‌گیرد که "بحث حجاب در جمهوری اسلامی ربطی به شرع ندارد. "

به نظر این‌مجتهد حدود پوشش در شرع عرفی است و گرچه مشهور فقهاء حدود پوشش را شامل سر و گردن هم می‌دانند، اما برخی فقیهان نیز سر و گردن را از پوشیدن استثناء می‌کنند؛ و بدلیل وجود همین تکثر فتوا مردم مومن می‌توانند به فتوای راحت و سهل‌تر عمل کنند و کسی حق اجبار هم ندارد.

حائری شیرازی پیش بینی می‌کند که تا ۱۰ سال آینده فتوا‌هایی صادر می‌شود که تساهل بیشتری نسبت به پوشش دارند و بوی عصر جدید خواهند داشت؛ و در پاسخ به این سوال که مردم در این ده، بیست و سی سال و ۴ دهه دچار فشار و سختی شده اند و می‌شوند؛ در گزینش‌ها رد صلاحیت شدند، مسافرت‌های شان تلخ شد و می‌شود و ...، چرا باید منتظر بمانند؟ مجدداً تاکید می‌کند که اصولا بحث حجاب ربطی به شرع ندارد و اجبار به حجاب هم بدعت است؛ و اساساً الزام اول انقلاب هم منشا شرعی نداشت و با سیره پیامبر و امام علی نمی‌خواند. بلکه توجه به سیره ائمه روشن می‌کند اگر کسی اعتنایی به حجاب ندارد حتی وظیفه تذکر نداریم چه رسد به الزام!

پرسیدیم چرا حکومت علیرغم اینکه می‌داند اجبار به حجاب، غیرشرعی است، اما این راه پر خسارت و پر مخاطره را ادامه می‌دهد و پاسخ شنیدیم که حکومت پیری شده و به جمود مبتلا گشته و ترک عادات مسموم برای حکومت پیر سخت شده و نمی‌تواند خودش را اصلاح کند، زیرا حکمرانی مریض است.

حائری شیرازی در پاسخ به این سوال که چرا علماء سکوت کرده اند، به سفر اخیر پزشکیان به عراق و عدم موافقت آیت الله سیستانی و مراجع عراق برای ملاقات با رئیس جمهور اشاره کرده و می‌گوید، چون مراجع عراق تحت فشار حکومت نیستند لذا حساب شان را از جمهوری اسلامی جدا کردند، اما در ایران نقد حکومت و دفاع از مردم هزینه دارد و علماء اهل پرداخت هزینه نیستند و البته بلافاصله تذکر می‌دهد اگر مردم حمایت علماء را ببینند از دین بیزار نمی‌شوند و با اشاره به حدیث نبوی"اذا ظَهَرتِ البِدعُ فی اُمّتی فلْیُظهِرِ العالِمُ علمَهُ، فمَن لَم یَفعلْ فعَلَیهِ لَعنةُ اللّه ِ هرگاه بدعت‌ها در میان امّتم پدیدار شوند بر عالِم است که علم خود را آشکار سازد. پس هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد. "وظیفه علماء در برابر بدعت را یادآور می‌شود.

در ادامه این گفت‌وگوی صریح در خصوص استفاده مراکز فرهنگی و حوزوی از جمله بودجه حرم رهبر انقلاب از بیت المال و بودجه عمومی، بودجه تخصیصی برای راهپیمایی اربعین، سهمیه‌های خاص و همچنین موضوع حکم خلع لباس تعلیقی و ... مطالب جالبی مطرح شد، خصوصاً آنجا که نظرش را در مورد پوشیدن لباس روحانیت بطور شفاف اعلام می‌کند. از خوانندگان فرزانه دعوت می‌کنم تا مشروح این گفتگو را از "دیدار اندیشه" مشاهده و مورد توجه قرار دهند.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: