همتی: با کمبود سرمایه در بورس روبرو هستیم

همتی، وزیر اقتصاد گفت: امروز ما با کمبود سرمایه در بورس روبرو هستیم و اگر قرار باشد اعتماد به بازار سرمایه باز گردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.

کد خبر: ۱۷۲۳۳۱
۱۱:۵۳ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: امروز ما با کمبود سرمایه در بورس روبرو هستیم و اگر قرار باشد اعتماد به بازار سرمایه باز گردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.

عبدالناصر همتی در مراسم تکریم و معارفه ریاست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان جهش تولید نام‌گذاری کردند و این موضوع برای ما خیلی مهم است که در این راستا چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: امروز آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که توفیق ما در این راستا خیلی مطلوب نیست و حتی بعید است به رشد چهار درصدی در پایان سال برسیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اظهار کرد: بخش مهمی از تولید به بازار‌های مالی باز می‌گردد. کشور‌های مهم اقتصادی در دنیا به خاطر قدرت مالی بالا، توان تولید و رشد اقتصادی دارند، اما امروز ما درگیر هماهنگی‌های دولتی هستیم که این موضوع به حکمرانی غلط اقتصادی ما باز می‌گردد.

همتی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه با قانون جدید تامین مالی تولید و زیرساخت که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است هماهنگی نهاد‌های اقتصادی به صورت مطلوبی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: امروز ما به صورت جدی با کمبود سرمایه در بازار سرمایه روبرو هستیم و اگر قرار باشد اهتمام به بورس بازگردد باید عملکرد سازمان بورس مطلوب باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: سازمان بورس سه وظیفه مهم دارد که یکی افشای کد‌ها است دوم این‌که سازمان بورس باید با فعالین بازار جلسات متعدد برگزار کند و وظیفه سوم به برخورد با فساد و شفاف سازی باز می‌گردد. امروز بسیاری از صاحبنظران و فعالین بازار سرمایه از عملیات‌های موجود در این بازار گلایه می‌کنند.

وی در رابطه با مشکلات تولید تصریح کرد: ما به چه جایگاهی در اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ رسیده‌ایم. معنا ندارد وقتی که کمبود برق داریم تولید را متوقف کنیم. امروز دغدغه مدیران این است که آیا قطع برق خانه‌ها بهتر است یا قطع برق صنایع تولیدی و اینگونه است که امروز ۵۰ درصد از حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یافته است.

همتی اضافه کرد: امیدوارم آقای صیدی در جایگاه خود محکم باشد و اجازه ندهد که تصمیمات تحمیلی بر بازار بورس اثر گذاشته و به اقتصاد لطمه بزند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: امروز مشکلات اقتصادی کشور بسیار زیاد است و ما نیز با علم به این مشکلات وظایف را برعهده گرفته‌ایم. سازمان بورس نیز باید به مرکز اعتبار کشور تبدیل شود.

وی گفت: متاسفانه امروز تمام بار مالی تامین سرمایه بر دوش سیستم بانکی ناتراز است و متاسفانه با افزایش نرخ بهره در شبکه بانکی خروج سرمایه از بازار سرمایه بیشتر شده و حتی به ناترازی بانک‌ها نیز دامن زده است.

همتی اضافه کرد: در حالی که مهم‌ترین محل برای تامین مالی مولد بازار سرمایه است، اما امروز ۵۰ میلیون سهامدار داریم که متاسفانه فعالین این بازار بسیار کمتر از سهامداران این بازار است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان به رئیس جدید سازمان بورس اشاره کرد و گفت: امیدوارم آقای صیدی در این مسئولیت جدید خود موفق باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: