از چشم جهان (۱۷۰)

تهدیدات هسته‌ای پوتین علیه ناتو و جنگ جهانی سوم را نباید جدی گرفت

حمله هسته‌ای روسیه به یک عضو ناتو، سبب خواهد شد بریتانیا، بر اساس سیاست سازمان، برای دفاع از آن کشور، کلاهک‌های هسته‌ای خود را به سمت روسیه پرتاب کند.

کد خبر: ۱۷۲۳۲۲
۱۰:۵۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۳

 

 

دیدارنیوز: این مطلب را با ترجمه اختصاصی دیدار بخوانید با این توضیح که لزوما مطالب درج شده در این مقاله مورد تایید دیدار نیست و تنها جهت اطلاع خوانندگان منتشر شده است.

منبع: روزنامه میرور، چاپ لندن
نویسنده:اندرز اَنگِلسی
مترجم: حمید رضا بابایی

یک کارشناس امور نظامی به روزنامه میرور گفته است اگر روسیه به ادعای خود برای حمله هسته‌ای به یکی از متحدان اوکراین و عضو ناتو عمل کند، خطر ده‌ها کلاهک هسته‌ای را بر فراز مسکو به جان خریده است.

نگرانی درباره بروز جنگ جهانی سوم، در روز‌های اخیر و زمانی شدت گرفت که سرگی کاراگانوف، دانشمند علوم سیاسی و از چهره‌های تندرو در امور سیاست خارجی روسیه گفت مسکو مایل است در مقابل کشور‌هایی که از "تجاور ناتو در اوکراین حمایت می‌کنند"، از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

کاراگانوف در مصاحبه با روزنامه روسی کومرسانت افزود کرملین به یک حمله محدود متوسل خواهد شد، بدون آن که اقدام تلافی جویانه اعضای ناتو، به جنگی تمام‌عیار منجر شود.

ادعای کاراگانوف، سیاست دیرینه ناتو را در خصوص حمله به اعضای این سازمان، به چالش می‌کشد. بر اساس این سیاست، حمله به یک عضو ناتو، پاسخ تمام اعضا این نهاد دفاعی را درپی خواهد داشت. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشتر عزم ناتو را امتحان کرده است، یعنی زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تعهدات واشنگتن را در قبال این سازمان زیر سوال برده و از اعضاء آن خواسته بود هزینه‌های دفاعی خود را در ناتو بپردازند.

کاراگانوف مدعی شد، در صورت حمله هسته‌ای روسیه، آمریکا آن گونه که حمایت تضمین شده خوانده می‌شود، از متحدان خود در ناتو دفاع نخواهد کرد. وی افزود هدف کرملین باید این باشد که "تمام دشمنان کنونی و آتیِ روسیه اطمینان یابند، مسکو آماده است از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند. "

این اظهارات در شرایطی مطرح شده است که سربازان روسی همچنان به جنگ علیه اوکراین ادامه می‌دهند، در حالی که از حمایت مالی ناتو و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برخوردار هستند. این سخنان از طرف دیگر ظاهرا اشاره‌ای است به تلاش برای بازپس گیری مناطق جدا شده از اوکراین، نظیر شبه جزیره کریمه و یا منطقه دونباس در شرق این کشور.

وی افزود: "زمان آن فرا رسیده است تا اعلام کنیم، حق داریم به هر حمله گسترده علیه کشور خود با سلاح‌های هسته‌ای پاسخ دهیم. این امر شامل تلاش برای تسخیر بخش‌هایی از سرزمین ما نیز خواهد شد. "

کاراگانوف عضو رسمی تیم سیاسی کرملین نیست، با این وجود به گفته مایکل کلارک، از مرکز مطالعات دفاعی کالج سلطنتی لندن، اظهارات کاراگانوف برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مفید بوده است به ویژه با توجه به آن که پوتین پیشتر بار‌ها از رسانه‌های دولتی روسی برای تهدید علیه غرب استفاده کرده است.

کلارک همچنین ارزیابی خود را برای جدی گرفتن اظهارات کاراگانوف بیان کرده است. وی به روزنامه میرور گفت: "زیاد نباید جدی گرفت. هیچ علامت ملموسی دیده نشده است که نشان دهد (پوتین) و روس‌ها در تدارک حمله هسته‌ای باشند – اقدامی که زمان‌بَر خواهد بود – مگر آن ادعای کلی که گفتند روسیه قصد دارد غرب را هدف حملات هسته‌ای قرار دهد و مساله جنگ جهانی سوم. "

کلارک می‌گوید کاراگانوف " در خدمت مقاصد کرملین است"، زیرا گُنده گویی‌هایی می‌کند که روس‌ها نیازی ندارند مسئولیت آن را برعهده گیرند. وی در ادامه، ماهیت ساده انگارانه این سخنان و اظهارات مشابه را زیر سوال برد، زیرا بریتانیا نیز مانند آمریکا به ناتو متعهد است.

به گفته کلارک، " در صورت بروز حمله هسته‌ای در اروپا، حتی اگر تحلیل‌گران روسی فکر کنند که آمریکا هیچ واکنشی نشان نخواهد داد، جدا از بازدارندگی هسته‌ای فرانسه، بریتانیا نیز یک فروند زیردریایی هسته‌ای را در اقیانوس اطلس شمالی مستقر کرده است که ۲۴ ساعته در حالت آماده باش به سر می‌برد و در صورت صدور فرمان آتش از جانب نخست وزیر، ۵۵ دقیقه بعد عمل خواهد کرد. "

وی افزود، "تا ۴۰ کلاهک هسته‌ای روانه مسکو خواهد شد، توان هر یک از این کلاهک‌ها شش برابر قدرت بمب‌هایی است که هیروشیما را هدف قرار داده بود. هیچ کشوری در جهان از قدرت دفاعی لازم برای توقف قابلیت تخریب این بمب‎ها برخوردار نیست. "

به گفته کلارک، "به همین دلیل است که به آن بازدارندگی می‌گویند. وحشتناک است، اما حقیقت دارد. تحلیل‌گران و کارشناسان تلویزیونی روسی در اظهارات خود، در خصوص عواقب دهشتناک بازدارندگی هسته‌ای، آنچنان احمقانه با کلمات بازی می‌کنند که گویی مساله‌ای کم اهمیت است. "
از سوی دیگر، کی‌یِر استارمر نخست وزیر بریتانیا به هشدار پوتین علیه کشور‌های عضو ناتو تاخت. رئیس جمهور روسیه به اعضای ناتو هشدار داده بود به اوکراین اجازه ندهند از موشک‌هایشان برای حمله به روسیه استفاده کند، در غیر این صورت جنگ جهانی سوم آغاز خواهد شد. استارمر گفت، "روسیه آغازگر این جنگ بود. روسیه به صورت غیرقانونی به اوکراین حمله کرد. روسیه می‌تواند همین لحظه به جنگ پایان دهد. "

آقای استارمر افزود: "اوکراین حق دارد از خود دفاع کند، و ما نیز قطعا از اوکراین برای این منظور کاملا، حمایت خواهیم کرد؛ و همان گونه که اطلاع دارید، به سربازان اوکراینی آموزش نظامی می‌دهیم. ما به دنبال مناقشه با روسیه نیستیم، ما به هیچ وجه چنین قصدی نداریم. اما آن‌ها این جنگ را آغاز کردند و اوکراین حق دارد از خود دفاع کند. "

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: