به بهانه روز ملی خرما

در مصرف خرما افراط نکنید!

یک کارشناس تغذیه تاکید کرد که نباید در مصرف خرما افراط کرد زیرا منجر به چاقی شکمی و افزایش قند خون می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲۲۲۳
۱۸:۴۴ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ استان قم: یک کارشناس تغذیه اظهار کرد: نباید در مصرف خرما افراط کنیم به همان میزانی که مصرف متعادل خرما خواص زیادی دارد افراط در مصرف آن می‌تواند منجر به چاقی شکمی و افزایش قند خون شود.

فاطمه سادات حسینی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم به مناسبت روز ملی خرما، اظهار کرد: در گروه‌های غذایی خرما جزء میوه‌ها قرار دارد؛ هر سه عدد خرما به طور متوسط یک واحد میوه در نظر گرفته می‌شود.

وی انواع خرما (زاهدی، کبکاب، پیارم، خاصویی و رطب) را مورد توجه قرار داد و گفت: انواع خرما برای ما از این جهت اهمیت دارد که به افراد دیابتی توصیه می‌کنیم که از خرما‌های دارای درصد شیره کمتر استفاده کنند؛ در واقع به جای مصرف رطب می‌توانند از خرمای زاهدی و خاصویی که قند کمتری دارد، استفاده کنند.

حسینی با اشاره به اینکه ایران از جمله کشور‌های تولید کننده و صادر کننده خرمای با کیفیت و مرغوب است، تاکید کرد: خرما سرشار از ویتامین‌های (A، K و B ۶) همچنین مواد معدنی پتاسیم، منیزیم و کلسیم است و به سلامتی استخوان‌ها و بهبود شب کوری کمک می‌کند.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: خرما منبعی خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است و در کاهش ابتلا به بیماری چشم، کاهش التهابات در بدن و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها موثر خواهد بود.

حسینی عنوان کرد: خرما باعث بهبود قدرت مغز، قلب، سلامت استخوان‌ها می‌شود و منبعی خوبی از فیبر است؛ به صورت متوسط در هر ۱۰۰ گرم خرما ۷ تا ۸ گرم فیبر وجود دارد که در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تنظیم قند خون موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: خرمای تازه حاوی پروتئین بالایی نسبت به سایر میوه است و در ۱۰۰ گرم خرما ۱.۸ تا ۲.۵ گرم پروتئین وجود دارد.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: باید به این نکته توجه داشته باشیم برخی از افراد به خرما حساسیت دارند و علائمی همچون خارش، تورم دهان و لب، نفخ و اسهال است.

حسینی با اشاره به اینکه خرما می‌تواند جایگزین خوبی برای شکر سفید باشد، گفت: طعم شیرین خرما برای افرادی که تمایل به مصرف شیرینی‌ها دارند و همچنین افراد دیابتی جایگزین خوبی به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: خرما با گروه‌های غذایی متنوعی از جمله مغزیجات، لبنیات و تخم مرغ می‌تواند ترکیب شود و در تامین انرژی مورد نیاز بدن به ویژه برای کودکان موثر باشد.

حسینی تصریح کرد: اخیرا تحقیقات نشان داده است مصرف خرما در ماه‌های آخر بارداری به زایمان بهتر مادران کمک می‌کند.

این کارشناس تغذیه در پایان توصیه کرد: نباید در مصرف خرما افراط کنیم به همان میزانی که مصرف متعادل خرما خواص زیادی دارد افراط در مصرف آن می‌تواند منجر به چاقی شکمی و افزایش قند خون شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: