کارشناسان می‌گویند مرمت سقف و بام سی و سه پل با این روش اصولی نیست

چرا سی و سه پل با سیمان مرمت شد؟

امیر اکرم‌زاد، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان درباره انتقادها از مرمت با استفاده از سیمان اعلام کرد: درحال‌حاضر روش مرمتی دیگری برای سی و سه پل اصفهان نداریم و برای تمامی پل‌های تاریخی از همین روش مرمتی استفاده می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲۱۷۶
۰۹:۳۳ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: مرمت سی و سه پل اصفهان پس از گذشت ۴۰ سال از آخرین مرمت انجام شده مورد مناقشه و چالش قرار گرفت. در همین رابطه مدیرکل میراث‌فرهنگی استان اصفهان اعلام کرد: درحال‌حاضر روش مرمتی دیگری برای سی و سه پل اصفهان نداریم و برای تمامی پل‌های تاریخی از همین روش مرمتی استفاده می‌شود.

درحال حاضر بسیاری از روش‌های مرمتی بنا‌های تاریخی در ایران با نقد‌های کارشناسان و متخصصان مرمت مواجه است. از چسباندن ایزوگام بر پشت بام بازار وکیل که انتقادات زیادی نسبت به این روش بهسازی و مرمت به‌دنبال داشت گرفته تا مرمت سی و سه پل اصفهان با سیمان!

کارشناسان و متخصصان مرمت درحالی به شیوه مرمتی بازار وکیل انتقاد کردند و این روش را غیراصولی عنوان کردند که همان زمان مدیران اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کردند از آخرین باری که بام بازار وکیل شیراز با ایزوگام پوشانده شده دستکم دو دهه می‌گذرد و در این فاصله بروز عارضه‌ای که ناشی از کاربرد ایزوگام باشد، ملاحظه نشده است. اتفاقی که هم‌اکنون نیز در سی و سه پل اصفهان رخ داده است. کارشناسان مرمت معتقدند، مرمت سقف و بام سی و سه پل با استفاده از سیمان اصولی نیست و متاسفانه استفاده از سیمان در مرمت آثار و بنا‌های تاریخی کشور از مدتی پیش رواج یافته است و این شیوه مرمت می‌تواند منجر به حبس شدن رطوبت در این پل تاریخی و آسیب رسیدن به آن با گذشت زمان شود.

موضوعی که وقتی با «امیر اکرم‌زاده» مدیر کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان در میان گذاشتیم، وی اینطور پاسخ داد: بیش از ۴ دهه از مرمت پل تاریخی سی و سه پل می‌گذرد به طوری که ۴۰ سال پیش نیز مرمت این پل با سیمان انجام گرفته بود.

او می‌گوید: کارشناسانی که این شیوه از مرمت را مورد انتقاد قرار می‌دهند و می‌گویند که سیمان سبب حبس رطوبت در بنای تاریخی می‌شود، لازم است بدانند که این اتفاق در بنا‌های سرپوشیده رخ می‌دهد.

اکرم زاده ادامه داد: بیش از ۴۰ قبل پل تاریخی سی و سه پل با سیمان مرمت شده بود. هم‌اکنون نیز این پل تراشیده و شیب آن اصلاح شده است و ما به غیر از این شیوه، روش مرمتی دیگری نداریم چراکه دیگر کاهگل و مصالح همگون روی این پل تاریخی جواب نمی‌دهد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان به روش مرمتی کاهگل که دوام و پایداری ندارد، اشاره کرد و افزود: اگر ۴۰ سال پیش از کاهگل برای مرمت سی و سه پل استفاده می‌شد قطعا ۴۰ سال دوام نمی‌آورد و امروزه در روش‌های جدید مرمتی از مصالح سیمان در زیر بنا و برای استحکام‌بخشی استفاده می‌شود و به عبارتی ما کار جدیدی انجام نداده‌ایم.

او گفت: پایه‌های سی و سه پل، هم‌اکنون از بتن است روی سطح پل نیز از بتن و آسفالت استفاده شده است و برای تمام پل‌ها نیز از همین شیوه مرمتی استفاده می‌شود و روش و مصالح دیگری به کار نمی‌برند.

او معتقد است، زمانی در ایران از ساروج برای ساخت پایه‌های پل و استحکام بخشی استفاده می‌شود، اما الان دیگر چه کسی از ساروج استفاده می‌کند؟ ما زمانی می‌گوییم از مصالح همگون در بنا‌های تاریخی استفاده کنیم که در نمایش آثر تاریخی تاثیر بگذارد و کارشناسان زمانی که شیوه مرمت یک بنا را مورد انتقاد قرار می‌دهند این پرسش را مطرح کنند که عمر سیمان زیاد است یا عمر کاهگل؟ ما روش دیگری برای مرمت نداریم و این صحبت‌ها مغرضانه است.

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: