مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

فائزه هاشمی با زندانیان یا با زندانبانان؟/ تحریم‌ها‌ی جدید غرب علیه ایران/ برنده اولین مناظره انتخابات آمریکا، هریس یا ترامپ؟

این بیست و هشتمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۲۰۵۲
۲۱:۰۷ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با بیست و هشتمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز دیدارنیوز، اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی هستم با یک مجله خبری تحلیلی دیگر در خدمت شما هستم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱-عراق اولین مقصد سفر خارجی رییس جمهور
۲-نامه افشاگرانه فائزه هاشمی از زندان اوین
۳-نخستین مناظره ترامپ و هریس
۴-تحریم‌های جدید علیه ایران
۵-اعتراض و اعتصاب‌های صنفی در نقاط مختلف کشور

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 

 

عراق اولین مقصد سفر خارجی مسعود پزشکیان 

امضای ۱۴ تفاهمنامه همکاری بین ایران و عراق، ره آورد نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عراق سفر کرد و جداگانه، مورد استقبال رسمی نخست وزیر و رئیس جمهور عراق قرار گرفت در جریان سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عراق، ۱۴ یادداشت و تفاهم‌نامه میان تهران و بغداد امضا  شد.

در خصوص سفر رییس جمهور به عراق گفتگو می‌کنیم با دکتر رضی عمادی کارشناس مسائل عراق.
جناب عمادی چرا عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی رییس جمهور جدید انتخاب شد و اثرات این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید.

 

مسکو: روسیه مواضع خود در مورد زنگزور را به تهران اعلام کرده است

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه در تماس با مقام‌های ایرانی، موضع خود را در مورد راهگذر موسوم به زنگزور عنوان کرده است. وی بیان کرد که مسکو «استدلالی را ارائه کرده است که در تهران شنیده و پذیرفته شد». زاخارووا گفت کارزار اطلاعاتی ضد روسیه  از هر فرصتی برای ایجاد اختلاف در گسترش مشارکت استراتژیک بین مسکو و تهران استفاده می‌کنند و برخی این کار را در جهت منافع غرب انجام می‌دهند.

امضای معاهده همکاری جدید بین ایران و روسیه در آینده نزدیک دبیر شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که مسکو در شرف تکمیل اقدام‌های لازم برای امضای یک معاهده دوجانبه جدید با جمهوری اسلامی ایران است. سرگئی شویگو اظهار داشت: «ما مشتاقانه منتظر انعقاد قریب‌الوقوع یک معاهده اساسی بین دولتی هستیم و در حال حاضر رویه‌های داخلی لازم را در برای تهیه اسناد به منظور امضای روئسای جمهور تکمیل می‌کنیم.»

نامه افشاگرانه فائزه هاشمی از درون زندان اوین علیه زندانیان سیاسی

دختر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این نامه روایت‌های عجیبی از دروغگویی، دیکتاتوری و فضای رعب و وحشتی که برخی زندانیان سیاسی در زندان به راه انداخته‌اند، نقل کرده است.

فائزه هاشمی نوشته در این زندان آموختم که ما مبارزین، طبلی توخالی و دیکتاتور‌های حقیری بیش نیستیم. سرود آزادی و عدالت می‌خوانیم و در چرخه زندگی، ستم را بازتولید می‌کنیم. در این زندان آموختم سال‌ها و حتی دهه‌ها تا نهادینه شدن دموکراسی در خود بعنوان پیش نیاز اصلاح جامعه و حکومت فاصله داریم. در این زندان آموختم که در کنار حقیقت بودن حتی در زندان هزینه گزافی دارد.

درباره این نامه با دکتر صادق زیبا کلام صحبت می‌کنیم.
جناب زیبا کلام چرا این نامه در این زمان نوشته شده و اهمیت آن در چیست؟

 

اعتراض و اعتصاب‌های صنفی در نقاط مختلف کشور

بیش از چهارهزار و پانصدنفر از کارگران لاستیک بازر کرمان چند روز است دست به اعتصاب زده‌اند. اعتصاب کارگران لاستیک بارز کرمان در اعتراض به پایین بودن حقوق و کسر مالیات از دریافتی‌های ناچیز است.

نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش نیز در تهران جلوی وزارت آموزش وپرورش تظاهرات کردند. آن‌ها شعار می‌دادند درصورتیکه مشکلشان حل نشود مدارس را به تعطیلی می‌کشانند. فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه هم تجمع اعتراضی برپا کردند. کارگران بازنشسته شوش، کرخه و هفت تپه هم در خوزستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

خروج امن و سالم یحیی سنوار رهبر حماس از غزه اسراییل

خروج امن یحیی السنوار، رهبر حماس از غزه را پس از آزادی تمامی گروگان‌های باقی‌مانده در اراضی فلسطینی، مطرح کرده است. گال هیرش، هماهنگ‌کننده امور گروگان‌ها و مفقودین، گفت اگر همه ۱۰۱ گروگان باقی‌مانده بازگردانده شوند، ما با ساخت گذرگاه امن برای السنوار و کسانی که خواهان پیوستن به او برای خروج از غزه هستند، موافقت خواهیم کرد.»

برگزاری نخستین مناظره ترامپ و هریس

کمپین هریس خواستار مناظره دوم با ترامپ شده است. ‏ ترامپ گفت: ”هریس در مناظره  شکست خورد و برای این خواستار مناظره دوم شده وگرنه اگر در مناظره پیروز می‌شد، مناظره دیگری انجام نمی‌داد. کاملا هریس در این مناظره با اشاره به مسئله فلسطین و غزه، از راهکار دوکشوری حمایت کرد و گفت اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما هزاران فلسطینی هم در غزه کشته شده اند و این جنگ باید متوقف شود.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا گفت حکومت «ایران تحت ریاست جمهوری من ورشکسته بود. حالا  ۳۰۰ میلیارد دلار دارد، زیرا همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم برداشته شد. اوباما رییس جمهوری پیشین و دمکرات امریکا گفت: هریس نشان داد که رئیس جمهور همه آمریکایی‌ها خواهد بود.

ارتباط ما با دکتر رسول بابایی کارشناس کمپین‌های تبلیغاتی برقرار هست.
جناب بابایی تحلیل شما از اولین مناظره انتخاباتی کاملا هریس و دونالد ترامپ چیست؟

 

وزیر خارجه آمریکا: «ایران ایر» را به دلیل حمایت تهران از مسکو و ارسال موشک بالستیک تحریم می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا رسماً ایران را به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم کرد و گفت: «ما به‌صورت آشکار و خصوصی به ایران هشدار داده بودیم که برداشتن این گام یک تشدید خطرناک خواهد بود. روسیه در حال حاضر محموله‌هایی از این موشک‌ها را دریافت کرده است».

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران از جمله «ایران‌ایر» اعلام خواهد کرد. او در ادامه افزود: «موشک‌های ایران به روسیه ظرفیت و انعطاف بیشتری می‌دهد و به جنگ علیه اوکراین دامن می‌زند.

واکنش تروئیکای اروپایی علیه ارسال موشک‌های ایران به روسیه

وزارت خارجه آلمان در واکنش به ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه گفت: ما به همراه فرانسه و انگلیس اقدام‌های فوری برای لغو توافق‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران انجام خواهیم داد. آلمان همچنین افزود که شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را تحریم می‌کند. همچنین انگلیس از اعمال تحریم علیه ۱۰ نهاد ایرانی خبر داد.

واکنش جمهوری اسلامی ایران به بیانیه تروئیکای اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه  وزرای امورخارجه انگلیس، فرانسه و آلمان ناظر بر لغو قرارداد‌های دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر را  شدیداً محکوم کرد. ناصر کنعانی گفت: این اقدام سه کشور اروپایی ادامه سیاست خصمانه غرب و اعمال تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است که با اقدام متناظر و متناسب جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو خواهد شد.

پرواز‌های ایران‌ایر به اروپا همچنان برقرار است

سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز هیچگونه موضوعی درباره تحریم به ما اعلام نشده است. تمام پرواز‌های ایران ایر در شبکه‌های داخلی و خارجی به صورت عادی در حال انجام است، برای مسئله تحریم  آن‌ها باید رسما اعلام کنند.

در خصوص تحریم‌های جدید علیه ایران گفتگو می‌کنیم با دکتر رحمن قهرمانپور کارشناس مسائل سیاسی.

جناب قهرمانپور تحلیل شما از اعمال این تحریم‌ها چیست؟

 

تکذیب ارسال موشک به روسیه از سوی سپاه

جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا سپاه پاسداران، گزارش نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا و کشور‌های اروپایی درباره صادرات موشک از ایران به روسیه را تکذیب کرد و گفت: «هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.»

فضل الله نوذری عنوان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست.»

انگلیس تمام خدمات هوایی مستقیم به ایران را متوقف کرد

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد: در هماهنگی با شرکای بین‌المللی، دولت بریتانیا توافقات دوجانبه خدمات هوایی خود را با ایران لغو خواهد کرد که به محدود شدن توانایی ایران‌ایر در پرواز به بریتانیا منجر خواهد شد. بریتانیا همچنین اعلام کرد تا پایان این هفته  پارلمان تحریم‌های  اقتصادی تازه‌ای را علیه ایران اعمال خواهد کرد. این تحریم‌ها اقلامی را هدف قرار می‌دهد که در تولید موشک‌های بالستیک، پهپاد‌ها و سایر تسلیحات استفاده می‌شود.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: رضی عمادی، صادق زیباکلام، رسول بابایی، و رحمن قهرمانپور کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و نیکو مجدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: