در بغداد صورت گرفت

حمله مشکوک به تاسیسات دیپلماتیک آمریکا همزمان با سفر پزشکیان به عراق

همزان با سفر مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به عراق، سفارت آمریکا از حمله به «تأسیسات دیپلماتیک آمریکا» در فرودگاه بغداد خبر داد.

کد خبر: ۱۷۲۰۱۴
۱۷:۳۶ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سفارت آمریکا در عراق روز چهارشنبه از حمله به «تأسیسات دیپلماتیک آمریکا» در فرودگاه بغداد خبر داد. این حمله خسارت جانی در پی نداشته است. نیرو‌های امنیتی عراق پیشتر از وقوع یک «انفجار» در داخل فرودگاه خبر داده بودند.

به نقل از العربیه، سفارت آمریکا در بغداد با انتشار بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد: «در حدود ساعت ۲۳:۰۰ سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر، حمله‌ای به مرکز پشتیبانی دیپلماتیک در بغداد، که یک تأسیسات دیپلماتیک آمریکاست، صورت گرفت.» این بیانیه اضافه کرد: «خوشبختانه، هیچ گزارشی از تلفات جانی دریافت نشده است. ما در حال ارزیابی خسارات و علت حادثه هستیم.»

یک مقام ارشد امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، به «خبرگزاری فرانسه» گفت: «دو موشک کاتیوشا شلیک شدند که یکی به دیوار (مقر سازمان) مبارزه با تروریسم و دیگری به داخل پایگاه ائتلاف بین‌المللی (علیه داعش) به رهبری آمریکا اصابت کرد.»

نیرو‌های امنیتی عراق نیز بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که «هنوز نوع و ماهیت انفجار مشخص نشده و هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.» با این حال، آن‌ها تأکید کردند که «حرکت پرواز‌های غیرنظامی برای تمامی پرواز‌ها به‌طور عادی ادامه دارد.»

مسعود پزشکیان تنها ساعاتی پیش از این حمله، در چارچوب اولین سفر خارجی خود به عنوان رئیس‌جمهوری ایران، وارد عراق شده بود.

ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری عراق، نفوذ سیاسی قابل توجهی به‌ویژه بر احزاب شیعه و نیرو‌های «حشد شعبی» دارد که اکنون بخشی از نیرو‌های رسمی عراق محسوب می‌شوند.

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌الله، یکی از گروه‌های وابسته به ایران، در «ایکس» (توییتر سابق) اعلام کرد: «حمله به فرودگاه بغداد در این زمان، کار عوامل مشکوکی است که هدف آن ایجاد اختلال سفر رئیس‌جمهوری ایران به بغداد است.» او از نیرو‌های امنیتی خواست مسئولان این حادثه را شناسایی کنند.

مرکز پشتیبانی دیپلماتیک سفارت آمریکا در بغداد، پیشتر و در دومین سالگرد ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، مورد حمله قرار گرفته است.

این مرکز خدمات تدارکات و حمل‌ونقل به هیئت دیپلماتیک آمریکا ارائه می‌دهد و دارای تأسیسات پزشکی نیز هست.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: