مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

اعدام سی مقام دولتی/ پرداخت وام‌های نجومی به رئیس و مدیران/ پوتین و مرز‌های جغرافیایی ایران/ کمبود ده‌ها هزار معلم در کشور

این بیست و ششمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۱۶۴۵
۲۱:۱۴ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با بیست و ششمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز تلویزیون دیدارنیوز، اینجا استودیو دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستم.

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱-سفر تاریخی عبدالفتاح السیسی به ترکیه

۲- استقبال رییس جمهور روسیه از تغییر مرز‌های ایران و ارمنستان

۳- خروج مشروط از گذرگاه فیلادلفیا

۴- واریز یک میلیون و ششصد هزارتومن به حساب پرستاران

۵- قطع درختان جنگل الیمالات، شایعه یا واقعیت؟

 

 ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید 

 

سفر تاریخی عبدالفتاح السیسی به ترکیه

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر پس از دوازده سال اولین رییس جمهور مصر است که برای دیداری رسمی به آنکارا سفر کرده است. روسای جمهوری مصر و ترکیه  در دیداری رسمی خواستار آتش بس فوری در غزه و توقف تنش آفرینی‌های اسرائیل در کرانه باختری شدند. روابط دو کشور بعد از کودتا در مصر و برکناری محمد مرسی قطع شده بود.

تحلیل این سفر تاریخی را می‌شنوید از آقای سیامک کاکایی – کارشناس مسایل ترکیه –
سوال: جناب آقای کاکایی این سفر چه تاثیری بر روابط دو کشور و آینده منطقه خواهد داشت؟

 

هشدار آمریکا به پاکستان، از ایران گاز نخرید!

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره تمایل پاکستان به دریافت معافیت تحریمی از آمریکا برای تکمیل خط لوله گازی ایران-پاکستان، گفت، واشنگتن به هیچ کشوری، از جمله پاکستان توصیه نمی‌کند که تجارت با ایران را در نظر داشته باشد.

متیو میلر تاکید کرد که واشنگتن به اعمال تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد «و به هر کسی که توافق‌های تجاری با ایران را بررسی می‌کند، توصیه می‌کنیم که پیامد‌های این گونه توافق‌ها را هم در نظر بگیرد.

برنامه جدید بن سلمان برای رونق صنعت گردشگری در عربستان سعودی

خبرگزاری عربستان سعودی از تصمیم دولت این کشور برای لغو هزینه‌های دریافت مجوز هتل، هتل‌آپارتمان و مراکز تفریحی گردشگری خبر داد. این اقدام بخشی از برنامه عربستان سعودی برای «تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری» است.

هدف از طراحی این برنامه، تبدیل عربستان سعودی به یک مقصد جهانی برای گردشگری در راستای اهداف سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور است. دولت عربستان سعودی برای کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار در صنعت توریسم سرمایه‌گذاری کرده است تا این کشور به کانون سفر و یکی از پربازدیدترین کشور‌های جهان تبدیل شود.

قطع درختان جنگل الیمالات، شایعه یا واقعیت؟

انتشار خبر قطع چهار هزار اصله درخت در منطقه گردشگری الیمالات واقع در مسیر جاده چمستان - نور در غرب مازندران واکنش مردم منطقه و حامیان محیط زیست را به دنبال داشته است. به گفته اهالی منطقه جنگل‌های هیرکانی همیشه به بهانه‌های مختلف از جمله توسعه صنعت گردشگری در معرض تهدید، تخریب و تصرف است.

در این حال فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت: ویدیوی منتشر شده درباره قطع درخت در جنگل‌های الیمالات غیرواقعی است و به‌تازگی درختی در این محدوده قطع نشده است. وی گفت در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی، شالیزار دیده می‌شود این در حالیست که در جنگل‌های الیمالات شالیزاری وجود ندارد.

درباره جزییات این خبر گفتگو می‌کنم با آقای محمد درویش کارشناس محیط زیست.
سوال: جناب درویش چرا دوباره بحث گردشگری در جنگل‌های الیمالات و قطع درختان مطرح شد با اینکه دادستان قبلی مازندران جلوی این تجاوز را گرفته بود؟

 

اعدام سی مقام دولتی کره شمالی به دلیل جاری شدن سیل ویرانگر

شبکه تلویزیونی کره شمالی اعلام کرد به دستور کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، حدود ۳۰ مقام دولتی این کشور به دلیل عدم موفقیت آن‌ها در جلوگیری از سیل فاجعه‌بار و رانش زمین که در ابتدای تابستان منجر به کشته شدن ۴۰۰۰ نفر و آواره شدن ده‌ها هزار نفر شد اعدام شدند.

فرماندار استان فاجعه‌زده چاگانگ، به همراه رئیس پلیس و وزیر امنیت عمومی کره شمالی هم برکنار شدند.

سیل ویرانگر رودخانه یالو و رانش زمین در امتداد مرز چین و کره شمالی منجر به زیر آب رفتن بیش از ۴۰۰۰ ساختمان و سه هزار هکتار زمین کشاورزی در استان پیونگان شمالی و کشته شدن چهار هزار نفر شد.

اسرائیل خروج از گذرگاه فیلادلفیا را پذیرفت

کاخ سفید اعلام کرد نمایندگان اسرائیل در مذاکرات آتش‌بس قاهره، خروج مشروط از گذرگاه استرانژیک فیلادلفیا در غزه را پذیرفته اند. رسانه‌های اسرائیلی نیز به نقل از مقام‌های آگاه، این خبر را تائید کردند.

نمایندگان هیئت مذاکرات آتش‌بس می‌گویند با وجود مخالفت گروهی از وزیران کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو، اسرائیل پذیرفته است که در مرحله دوم آتش‌بس، نیرو‌های ارتش را از گذرگاه فیلادلفیا خارج کند و این گام مهمی در برقراری آتش بس در غزه و توافق بین اسرائیل و حماس به شمار می‌رود.

جبهه مقاومت فلسطین: خروج نیرو‌های اسراییلی از فیلادلفیا در مرحله دوم توافق، پذیرفتنی نیست

حماس در واکنش به اظهارات اخیر رئیس موساد درخصوص عقب‌نشینی نیرو‌های اسرائیل از محور فیلادلیفا در مرحله دوم توافق تبادل اسرا، اعلام کرد که این امر پذیرفتنی نیست. حماس گفته نیرو‌های اشغالگر باید در همان مرحله اول از محور فیلادلفیا عقب نشینی کنند، زیرا تضمینی قطعی درخصوص اینکه مرحله دومی در کار باشد یا خیر، وجود ندارد.

تحلیل این خبر را می‌شنویم از آقای دکتر علی بیگدلی، کارشناس مسایل سیاسی.
سوال: فکر می‌کنید پذیرش اسراییل برای خروج از فیلادلفیا چه تاثیری در آینده آتش بس در غزه دارد؟


واریز مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به حساب پرستاران

پس از نزدیک به یک ماه اعتراض صنفی پرستاران و کادر پزشکی در شهر‌های مختلف کشور نسبت به تبعیض‌های دستمزدی و وضعیت معیشتی خود،  واریز معوقات پرستاران با دستور مسئولان با مبلغی بسیار ناچیز آغاز شد.

یک پرستار با بیان اینکه «پرداخت این مبالغ ناچیز در جهت آرام کردن پرستاران بوده است» از پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به عنوان کارانه و تعرفه یک ماه و ۹۰۰ هزار تومان به عنوان فوق العاده خاص انتقاد کرد. به گفته پرستاران، مسئولان نمی‌خواهند ریشه واقعی مشکلات پرستاران را دریابند و دست به اصلاحات اساسی نمی‌زنند.

کمبود ده‌ها هزار معلم در سال تحصیلی آینده

رمضان رحیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از کمبود ۱۷۶ هزار معلم در سال تحصیلی جدید خبر داد. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس نیز ماه گذشته نسبت به کمبود ۷۰ تا ۸۰ هزار معلم در سال تحصیلی آینده هشدار داده و «پایین‌بودن مبلغ حق‌التدریس و نبودن انگیزه برای معلمان» را از دلایل کمبود نیرو در آموزش و پرورش اعلام کرده بود.

استقبال رییس جمهوری روسیه ازتغییر مرز‌های جغرافیایی ایران و ارمنستان

در پی انتشار گزارش‌هایی از راه‌اندازی کریدور زنگِزور که ایران و جمهوری آذربایجان بر سر آن اختلاف دارند، و استقبال پوتین از آن، یک مقام وزارت امورخارجه ایران با سفیر روسیه در تهران دیدار و با تغییر مرز‌های بین‌المللی مخالفت کرد.

مجتبی دمیرچی‌لو، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیا، در دیدار با الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران، بر حمایت از «استقرار صلح و ثبات در قفقاز، مخالفت با تغییر مرز‌های شناخته‌شده بین‌المللی و تغییرات ژئوپلتیک در منطقه و ضرورت توجه به منافع و نگرانی‌های مشروع همه کشور‌های منطقه» تاکید کرد.

در این خصوص گفتگو می‌کنم با دکتر مهدی مطهرنیا، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی.
سوال: جناب مطهرنیا هدف پوتین از این اظهار نظر چه می‌تواند باشد؟

 

تدریس رشته ایران شناسی در مدارس اسراییل

یکی از دبیرستان‌های شهر خولون، نزدیک تل‌آویو، برای اولین‌بار رشته‌ای با نام «ایران» را به عنوان یکی از رشته‌های تحصیلی اصلی تدریس می‌کند. این دبیرستان موضوعاتی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، مسائل جمعیتی و زبان فارسی را به ۱۵ دانش‌آموز ممتاز تدریس می‌کند. هدف از این برنامه، تربیت نیرو‌هایی با درک عمیق از مسائل امنیتی و اطلاعاتی مرتبط با ایران است.

پرداخت وام‌های چند میلیاردی به رئیس و مدیران بورس

نامه‌ای از بازرسی کل کشور به وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که مجید عشقی رییس سازمان بورس دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان دریافت کرده و به تعدادی از معاونان و مدیران خود نیز وام‌هایی حدود دو میلیارد تومان پرداخت کرده است. این وام‌ها با بازپرداخت ده ساله و بهره چهاردرصد پرداخت شده است.

مطلب مرتبط:

دستور وزیر اقتصاد درباره وام‌ بحث‌برانگیز اعضای هیات مدیره بورس

جبهه اصلاحات: تربیت‌شدگان ⁧دانشگاه امام صادق⁩ با کدام مجوز از سرمایه‌های مردم وام گرفته‌اند؟

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: اسفندیار عبداللهی

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: مهدی مطهرنیا، علی بیگدلی، سیامک کاکایی و محمد درویش کارشناسان این برنامه

و با تشکر از نازنین یوسفی و حسین بابازاده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: