جنگ غزه و تظاهرات در اسرائیل ادامه دارد

نتانیاهو بر مواضع قبلی‌اش پافشاری کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که نامش با جنایت و خونریزی در غزه پیوند خورده، روز چهارشنبه ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) با پافشاری مجدد بر مواضع پیشین‌اش در مذاکرات آتش‌بس مدعی شد که اسرائیل باید کنترل نامحدود مرز غزه با مصر را حفظ کند.

کد خبر: ۱۷۱۶۲۵
۱۰:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: نتانیاهو که در گفتگو با خبرنگاران خارجی حضور یافته بود ادعا کرد که اسرائیل باید تسلط خود را بر مرز حفظ کند تا با قاچاق سلاح به غزه و تسلیح مجدد حماس جلوگیری کند.

او با ادعای این که سربازان اسرائیلی ده‌ها تونل را در زیر مرز کشف کرده‌اند، گفت: «غزه باید غیرنظامی شود و این تنها در صورتی می‌تواند اتفاق بیفتد که کریدور فیلادلفی همچنان تحت کنترل باشد.»

نخست‌وزیر اسرائیل با اشاره به اینکه اسرائیل تنها زمانی خروج از کریدور را در نظر می‌گیرد که نیروی جایگزینی برای نگهبانی از آن ارائه شود، گفت: «هرکسی که به ما نشان دهد واقعاً می‌تواند از تکرار قاچاق جلوگیری کند، برای من بیاورید. من نمی‌بینم که در حال حاضر این اتفاق بیفتد؛ و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، ما آنجا هستیم.»

وی اضافه کرد که کنترل این کریدور «بخشی حیاتی از هدف جنگ» است تا اطمینان حاصل شود حماس نمی‌تواند حمله ۷ اکتبر خود را تکرار کند.

مسئله کنترل محور فیلادلفی توسط اسرائیل، نوار باریکی در امتداد مرز غزه با مصر که توسط سربازان اسرائیلی در ماه مه تصرف شد، به یک مانع اصلی در مذاکرات تبدیل شده است.

حماس خواستار خروج کامل اسرائیل از این ناحیه در توافق آتش‌بس چند مرحله‌ای شده است. مصر نیز، که به همراه ایالات متحده و قطر نقش میانجی را در مذاکرات دارد، خواستار تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیرو‌های اسرائیلی از کریدور فیلادلفی شده است.

روز گذشته امارات متحده عربی که از سال ۲۰۲۰ در چارچوب توافق‌نامه ابراهیم روابط رسمی با اسرائیل دارد، از موضع اسرائیل انتقاد کرد.

ادعاهای نخست‌وزیر اسرائیل در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده در حال طرح یک پیشنهاد جدید برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها است.

در داخل اسرائیل نیز خانواده‌های گروگان‌های باقی‌مانده در غزه درخواست‌های خود برای موافقت با یک توافق را افزایش داده‌اند. این در حالی است که صد‌ها هزار اسرائیلی نیز در روز‌های اخیر به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواستار توافق شده‌اند.

بر اساس این گزارش، خانواده‌های گروگان‌ها، که پس از کشته شدن ۶ گروگان توسط حماس در هفته گذشته خشمگین هستند، در بیانیه‌های عمومی بنیامین نتانیاهو را متهم کرده‌اند که مانع از یک توافق شده و جان عزیزانشان را به منظور حفظ نوار مرزی قربانی کرده است.

نتانیاهو در واکنش به آنان گفت: «من می‌توانم عذاب خانواده‌ها را درک کنم. اما مسئولیت رهبران صرفاً درک احساسات نیست، بلکه عمل به تصمیمات اتخاذ شده هم هست.»

همزمان روز پنجشنبه وزارت بهداشت تشکیلات حماس اعلام کرد که در انفجار یک خودرو در کرانه باختری دست‌کم ۶ فلسطینی کشته شدند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای این هدف را «تهدیدی برای سربازان اسرائیلی» خواند و در بیانیه‌ای مدعی شد: «جنگنده‌های نیروی هوایی سه حمله هدفمند به تروریست‌های مسلح در منطقه طوبس در شمال دره اردن انجام دادند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: