زنگنه، نماینده مجلس می‌گوید ایده «همتی» کارساز نیست

مقصر تورم ۴۰ درصدی ما سیاستگذاران هستیم/ بانک‌ها از تغییر وام ازدواج به وام کالا سود می‌برند

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است که بانک‌ها از تغییر وام ازدواج به وام کالا سود می‌برند و با بیان اینکه اگر امروز تورم به ۴۰ درصد و بیش از آن رسیده و جوانان ما قادر به ازدواج نیستند، مقصر این مسئله ما سیاستگذاران هستیم، گفت: همتی (وزیر اقتصاد) قصد داشت که به شکستن صف وام ازدواج کمک شود، اما به نظر بنده ایده ارائه شده، نمی‌تواند ایده کارسازی باشد.

کد خبر: ۱۷۱۵۲۹
۱۲:۵۳ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با پرداخت غیر نقدی وام ازدواج و دادن وام کالا به زوجین توضیحاتی ارائه کرد.

محسن زنگنه در گفتگو با رسانه خانه ملت، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد و امور دارایی در رابطه با پرداخت غیر نقدی وام ازدواج و دادن وام کالا به زوجین، گفت: به واقع در این بخش دو دیدگاه مطرح است. در دیدگاه نخست که مسئولین بانک مرکزی بر آن تاکید داشته اند؛ همواره افزایش وام ازدواج باعث فشار بر روی بانک‌ها شده و منابع قرض الحسنه با میزان وام‌ها تناسبی ندارد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به دیدگاه مطروحه، ادامه داد: در مواجهه با این دیدگاه، دو پاسخ وجود دارد؛ نخست اینکه مردم باید در این شرایط چه کار کنند؟ بالاخره اگر امروز تورم به ۴۰ درصد و بیش از آن رسیده و جوانان ما قادر به ازدواج نیستند، مقصر این مسئله ما سیاستگذاران هستیم؛ بنابراین ما این وضعیت را برای جوانان ایجاد کرده‌ایم لذا اگر به جوانان نیز تسهیلات ندهیم، آن‌ها چه کار کنند؟! از این رو ما باید برای این مسئله پاسخی پیدا کنیم و متاسفانه دوستان به این سوال پاسخ نمی‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین پاسخ به دیدگاه مطروحه اظهار کرد: همچنین در این بخش این سوال مطرح است که سهم وام ازدواج از کل تسهیلاتی که بانک‌ها ارائه می‌دهند، چقدر است؟

وی با بیان اینکه بانک‌ها سالیانه به میزان ۵ هزار و ۵۰۰ همت تسهیلات در قالب موضوعات مختلف ارائه می‌دهند، بیان کرد: در این شرایط باید مشخص شود که سهم تسهیلات ازدواج به چه میزان است؟ نباید وقتی صحبت از وام ازدواج و وام‌های ضروری مردم می‌شود، بانک‌ها فوراً موضوع فشار بر خودشان را مطرح کنند.

زنگنه با اشاره به اخباری در زمینه پرداخت تسهیلات بانک‌ها به کارمندان خود تاکید کرد: مجموع این تسهیلات ۹۱ هزار میلیارد تومان است و با رقم میزان وام ازدواج برابری می‌کند بنابراین به موجب این رخداد، ما دیگر جوابی برای مردم نداریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حقوق کارمندان در بانک‌ها و مجموعه‌های بیمه‌ها، از سایر کارمندان دولت بیشتر است ادامه داد: با این حال، در این شرایط ما توصیه می‌کنیم که برخی از جوانان، وام ازدواج را به بن کالا تبدیل کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به منافع بانکی در زمینه تغییر وام ازدواج به وام کالا، ادامه داد: وقتی در قالب این تسهیلات به فردی بگویند که مثلاً از فلان شرکت و کارخانه‌ای یخچال تهیه کند، باید دانست که این مسئله در گام نخست موجب رانت خواهد شد. چرا که معلوم نیست این یخچال از چه شرکتی و کارخانه‌ای تهیه می‌شود، بنابراین باید به این نکته اشاره کنم که ما این موارد را بار‌ها آزموده‌ایم و نباید به اصطلاح از یک سوراخ چند بار گزیده شویم.

زنگنه ادامه داد: همچنین حتماً آن کارخانه، کالای خود را با تخفیف ۳۰ الی ۴۰ درصدی به بانک‌ها خواهد داد، لذا باز هم این تصمیم در نهایت به ایجاد رانت دامن زده و همچنین این رویکرد، باز هم به نفع بانک است و نه به نفع جوانان!

وی با اشاره برخی از اظهار نظر‌ها در رابطه با اینکه این رویکرد که باعث کاهش نرخ نقدینگی می‌شود، ادامه داد: در پاسخ به این رویکرد باید بگویم کاهش نقدینگی معنا و مفهوم خود را دارد. یک زمان هست که بانک‌ها منابع لازم را به شرکت و کارخانه تولید کالا نمی‌دهند، که این مسئله می‌تواند موجب کاهش نقدینگی شود، اما بانک‌ها این پول را به جای اینکه به جوانان بدهند به کارخانه تولید کالا می‌دهند، بنابراین این رویکرد تاثیری در نقدینگی ایجاد نخواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکرد همتی در بیان چنین اظهاراتی با نیت خیر بوده است، ادامه داد: همتی قصد داشت که به شکستن صف وام ازدواج کمک شود، اما به نظر بنده ایده ارائه شده، نمی‌تواند ایده کارسازی باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: