پلیس، مسئولیت، امنیت 

احمد حیدری، در یادداشت جدید خود به برخوردهای سرسالی این سال های پلیس اشاره داشتند که می خوانید.

کد خبر: ۱۷۱۴۱۱
۱۷:۲۵ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۳

 

دیدارنیوزـ احمد حیدری: در ادامه برخورد‌های خشن سریالی این سال‌های پلیس انتظامی با مردم، اخیرا شاهد دو مورد دیگر بودیم:

 ۱. سید جوانی که [بنا بر اطلاعیه پلیس]در یک درگیری و نزاع محلی شرکت داشته و توسط پلیس دستگیر شده و در آنجا مورد ضرب و شتم واقع گردیده که منجر به فوت او شده است.

 ۲. پلیس [بنا بر اطلاعیه نیروی انتظامی]در صدد دستگیری یک معتاد متجاهر بوده که او خود را درون جدول می‌اندازد و پلیس هم برای آلوده نشدن ماشین، با خشونت سعی در جادادن او در صندوق عقب دارد.

 اطلاعیه‌های پلیس در ارتباط با این دو واقعه حاوی نکات مثبت و منفی‌ای هست. به بعضی فراز‌های اطلاعیه‌های پلیس در این دو مورد دقت کنید:

 در دومین اطلاعیه پلیس در ارتباط با مرگ آقای میرموسوی آمده: "متاسفانه به دلیل هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته میان مرحوم میرموسوی و عوامل انتظامی و عدمِ کنترلِ خشم و احساسات از طرف برخی کارکنان و بی اعتنایی به وضعیت متهم، این اتفاق رخ می‌دهد. "

 در سومین اطلاعیه در این مورد هم آمده: "خدمات شبانه‌روزی قاطبه ماموران و کارکنان متعهّد پلیس و ارائه خدمتِ صادقانه به مردم از مرز تا شهر و روستا، همواره مورد ستایش قرار گرفته و حادثه اخیر، اتفاقی استثنایی است و خدشه‌ای به آن وارد نمی‌آورد. "

 در اطلاعیه پلیس در باره انتشار ویدئوی رفتار خشن مأموران با یک شهروند هم آمده: ضمن تشکر از یک شهروند وظیفه شناس به جهت ارسال فیلم رفتار غیر حرفه‌ای واحد گشت در برخورد با یک معتاد متجاهر که در حین انتقال با هدف عدم انتقال به کمپ خود را به داخلِ جوی آب می‌اندازد و عواملِ واحد گشت در اقدامی "غیر حرفه‌ای و نامتعارف" به جهت آلوده نشدن درون خودرو، قصد انتقال وی به صندوق عقب را داشتند.

 نکات مثبت:
۱. این که پلیس در صدد انکار برنیامده بلکه اصل خطا را پذیرفته است.

۲. این که منتشر کنندگان ویدئوی رفتار خشن پلیس با متهم را خطاکار نشمرده و تهدید نکرده بلکه از این اقدام تشکر هم کرده است.

 نکات منفی:
۱. از اعتراف صریح به خطا بلکه جرم پلیس استنکاف کرده و با عبارات "هیجان ناشی از اصطکاک صورت گرفته"، "رفتار غیر حرفه‌ای واحد گشت"؛ در صدد نوعی توجیه برآمده است در حالی که پسندیده بود به صراحت به خطا بلکه جرم پلیس اعتراف می‌کرد.

۲. در سومین اطلاعیه با یادآوری زحمات و تلاش‌های پلیس که انجام وظیفه بوده و در قبال آن حقوق می‌گیرند، سعی در پوشاندن خطا بلکه جرم واقع شده کرده است. البته مردم نسبت به کسانی که به وظیفه عمل می‌کنند، قدردان هستند و قدردانی از عمل کنندگان به وظیفه ارزشمند است، ولی منت گذاشتن بر مردم به خاطر انجام وظیفه و انتظار بیجا داشتن به خاطر آن، بسیار ناپسند است.

۳. با این که در سال‌های اخیر شاهد موارد متعدد رفتار خشن و خطا بلکه جرم پلیس با بازداشتی‌ها، در دستگیری‌ها و ... بوده‎ایم، این‌ها را جزو موارد اسثنایی شمردن و انتظار خدشه‌دار نشدن وجهه پلیس به جهت آن‌ها را داشتن، انتظاری نابجاست بلکه بهتر بود ضمن اعتراف به این موارد، آن‌ها را هر چند کم، زیاد شمرده و بابت آن‌ها صریحا عذر خواسته و اطمینان به عدم تکرار دهد.

 ضمن قدردانی از نکات مثبت، امید است که با برخورد محکم و قانونی با خطاکاران و رفع نکات منفی، در تعالی جایگاه مردمی پلیس کوشا باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: