آمریکایی‌ها فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند

مذاکرات آتش‌بس در غزه ادامه دارد

با وجود شرایط دشوار جنگ در غزه و تبادل گروگان‌ها بین حماس و اسرائیل، برخی مقامات آمریکایی همچنان فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند.

کد خبر: ۱۷۱۳۰۹
۱۱:۴۱ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: با وجود شرایط دشوار جنگ و فاصله طولانی تا دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل گروگان‌ها بین حماس و اسرائیل، برخی مقامات آمریکایی همچنان فضای مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کنند.

به نقل از العربیه، بر اساس گزارش خبرنگار «آکسیوس»، یک مقام آمریکایی امروز شنبه اعلام کرد که مذاکراتی که چند روز پیش در دوحه بین کارگروه‌های کارشناسی آغاز شده بود، به‌طور مفصل و سازنده پیش رفته است. او اضافه کرد که همه طرف‌ها در جلسات این هفته حضور داشتند و مشاوره‌ها همچنان ادامه دارد.

این مقام آمریکایی بدون ارائه جزئیات بیشتری گفت: «در حال حاضر، درباره جزئیات اجرای توافق صحبت می‌کنیم.»

نشانه‌های امیدوارکننده

روز گذشته نیز برخی مقامات ارشد آمریکایی و اسرائیلی اعلام کردند که دو طرف در مذاکرات غیرمستقیم پیشرفت داشته‌اند، اما هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

همچنین، خبرگزاری «والا نیوز» خبر داد که حماس فهرستی از گروگان‌های اسرائیلی که ممکن است در مرحله اول توافق آزاد شوند را به اسرائیل تحویل داده است.

این خبر همزمان با تصویب طرح دولت اسرائیل برای کاهش شمار سربازان و نقاط حضور آن‌ها در گذرگاه «فیلا‌دلفیا» (محور صلاح‌الدین) بدون عقب‌نشینی کامل منتشر شد. این طرح با مخالفت وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، روبه‌رو شد که می‌تواند مذاکرات را دوباره با مشکل مواجه کند، به‌ویژه اینکه حماس قبلاً بار‌ها با باقی ماندن نیرو‌های اسرائیلی در این منطقه مخالفت کرده بود.

نقاط اختلاف

از جمله مهم‌ترین نقاط اختلاف در مذاکرات هفته گذشته که ابتدا در قاهره و سپس در دوحه با میانجی‌گری ایالات متحده، مصر و قطر برگزار شد، مسئله حضور اسرائیل در محور «فیلا‌دلفیا» (صلاح‌الدین) بود. این محور، نوار باریکی به طول ۱۴.۵ کیلومتر در امتداد مرز جنوبی نوار غزه با مصر است. علاوه بر این، معبر رفح و گذرگاه نتساریم نیز از دیگر موضوعات مورد بحث بود.

میانجی‌ها قبلاً چندین جایگزین برای حضور نیرو‌های اسرائیلی در گذرگاه‌های فیلا‌دلفیا و نتساریم که از مرکز نوار غزه عبور می‌کند، پیشنهاد داده بودند، اما هیچ‌یک از این پیشنهاد‌ها از سوی دو طرف پذیرفته نشد..

همچنین، شمار زندانیانی که حماس خواستار آزادی آن‌ها شده است، یکی دیگر از مسائل باقی‌مانده است. هیئت اسرائیلی خواسته بود که پس از آزادی، این افراد از غزه خارج شوند.

شایان ذکر است که چندین دور از مذاکرات ماه‌های گذشته برای دستیابی به توافق پایان دادن به جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه شکست خورده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: