قانون «حق قطع ارتباط» کارمندان با کارفرما در استرالیا چیست؟

در استرالیا، قانون جدیدی به نام «حق قطع ارتباط» وضع شده که بر اساس آن، کارمندان حق دارند پس از پایان ساعات اداری خود به ارتباطات کاری و پیام‌های کارفرمایان پاسخ ندهند.

کد خبر: ۱۷۱۱۷۷
۱۳:۳۱ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: استرالیا اخیرا قانون جدیدی به نام «حق قطع ارتباط» وضع کرد که بر اساس آن کارمندان حق دارند پس از پایان ساعات اداری خود به ارتباطات کاری پاسخ ندهند. این قانون برای کمک به کارکنانی طراحی شده که خود را مجبور می‌بینند به تماس‌ها یا پیام‌های کارفرمایان خود در خارج از ساعات کاری عادی پاسخ دهند.

اگرچه این قانون مانع از تماس کارفرمایان با کارمندان‌شان پس از پایان کار روزانه نمی‌شود، اما به کارکنان اختیار می‌دهد که خودشان انتخاب کنند به این ارتباطات پاسخ بدهند یا ندهند، مگر اینکه این عدم پاسخ‌گویی نامعقول تلقی شود.

به نقل از العربیه، این قانون جدید، که الهام‌گرفته از قوانین مشابه در بیش از بیست کشور دیگر، از جمله چندین کشور در اروپا و آمریکای لاتین است، روی مساله اضافه‌کاری بدون حقوق متمرکز است. یک نظرسنجی که پارسال انجام شد، نشان داد که استرالیایی‌ها به‌طور متوسط ۲۸۱ ساعت اضافه‌کاری بدون حقوق در سال انجام می‌دهند.

قانون جدید از کارفرمایان و کارکنان می‌خواهد تا درباره ارتباطات پس از ساعت کاری خود به توافق برسند. در صورتی که نتوانند، کمیسیون کار منصفانه می‌تواند مداخله کند و به کارفرما دستور دهد تا از تماس با کارمند خودداری کند، یا به کارمند دستور دهد که در صورت نامعقول بودن عدم پاسخ‌گویی، پاسخ دهد. عدم رعایت دستورات می‌تواند منجر به جریمه‌های سنگین برای هر دو طرف شود.

سازمان‌های کارگری، مانند شورای اتحادیه‌های تجاری استرالیا، از این قانون استقبال کرده‌اند و بهبود تعادل کار و زندگی را از جمله مزایای آن برشمرده‌اند. کارشناسان نیز معتقدند که این قانون به نفع کارفرمایان است، زیرا نیروی کار سالم‌تر و استراحت‌کرده منجر به کاهش غیبت‌ها و نرخ پایین‌تر ترک کار می‌شود.

با این حال، واکنش‌ها به این قانون متفاوت بوده است. برخی کارکنان آن را گامی مهم برای کاهش استرس ناشی از ارتباط مداوم با کارفرما می‌دانند. دیگران به تأثیر این قانون شک دارند، و معتقدند که فشار‌های موجود در رسته کاری آن‌ها باعث می‌شود مجبور شوند کماکان ۲۴ ساعته در دسترس کارفرمایان خود باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: