مسکو مدعی دخالت آشکار آمریکا در تصرف استان کورسک شد

هشدار روسیه درباره «جنگ جهانی سوم»

روسیه که همچنان در جنگ با اوکراین و دخالت غیرمستقیم کشورهای غربی است، با هشدار درباره «جنگ جهانی سوم» مدعی دخالت آشکار آمریکا در تصرف استان کورسک شد.

کد خبر: ۱۷۱۱۴۳
۰۹:۳۰ - ۰۷ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: وزیر خارجه روسیه، روز سه‌شنبه ۶ شهریور تهدید کرد که غرب با دادن چراغ سبز به اوکراین برای حمله با موشک‌های غربی به عمق خاک روسیه، «با آتش بازی می‌کند».

به نقل از العربیه، سرگئی لاوروف نیز درباره آغاز جنگ جهانی سوم که به اروپا محدود نخواهد شد، به ایالات متحده هشدار داد.

وزیر خارجه روسیه گفت که غرب به دنبال تشدید جنگ در اوکراین است و با در نظر گرفتن درخواست‌های اوکراین برای کاهش محدودیت‌ها در استفاده از تسلیحات وارداتی، «به دنبال مشکل‌آفرینی» است.

لاوروف به خبرنگاران در مسکو گفت: «ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که بازی کردن با آتش، مانند کودکان خردسالی که با کبریت بازی می‌کنند، برای بزرگسالان مسئول در کشور‌های غربی دارای تسلیحات هسته‌ای بسیار خطرناک است.»

وزیر خارجه روسیه افزود که آمریکایی‌ها به‌طور روشن در اشاره به جنگ جهانی سوم این‌گونه وانمود می‌کنند که، «اگر خدای نکرده، اتفاق بیفتد، تنها بر اروپا تاثیر خواهد گذاشت.»

تبیین دکترین هسته‌ای روسیه

وی گفت که دکترین هسته‌ای روسیه روشن است. دکترین هسته‌ای ۲۰۲۰ روسیه شرایطی را مشخص می‌کند که در آن رئیس جمهوری روسیه استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر می‌گیرد. این موارد معمولاً در پاسخ به حملات با سلاح‌های هسته‌ای، سایر سلاح‌های کشتار جمعی، یا سلاح‌های متعارف «زمانی که موجودیت کشور را در معرض تهدید قرار می‌دهد» است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در اوایل ماه میلادی جاری گفته بود که حمله به منطقه کورسک روسیه نشان داد که تهدیدات کرملین به واکنش نشان دادن تنها یک فریب است.

او افزود که اوکراین به دلیل محدودیت‌های وضع‌شده از سوی متحدان، قادر به استفاده از سلاح‌های موجود خود برای هدف قرار دادن برخی از اهداف نظامی روسیه نیست و از متحدان خواسته بود که در تصمیمات خود درباره نحوه کمک به کی‌یف در جنگ، جسارت بیشتری به خرج دهند.

استفاده از موشک‌های «هیمارس»

روسیه اعلام کرد که اوکراین از تسلیحات غربی، از جمله تانک‌های بریتانیایی و سامانه‌های موشکی آمریکایی، در کورسک استفاده کرده است.

از سویی کی‌یف اذعان کرد که از موشک‌های «هیمارس» آمریکا برای تخریب پل‌ها در کورسک استفاده کرده است.

از سوی دیگر، اما واشنگتن تاکید کرد که پیش از حمله ناگهانی به کورسک از برنامه‌های اوکراین مطلع نبوده و به هیچ‌وجه در این عملیات مشارکت نداشته است.

در همین راستا، خبرگزاری «تاس» به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، سه‌شنبه گفت که دخالت ایالات متحده در تهاجم اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه «یک واقعیت روشن» است.

ریابکوف گفت که اتهامات علیه ایالات متحده دیگر فقط یک اتهام نیست، بلکه به یک «واقعیت روشن» تبدیل شده است.

خبرگزاری‌های روسی گزارش کردند که ریابکوف همچنین گفته است که «رویکرد تنش‌آمیز واشینگتن تشدید شده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه، افزود: «مسئله این است که همکاران آمریکایی ما آنچه از منطق باقی مانده بود را رها کرده‌اند و بر این باورند که برای آن‌ها همه چیز مجاز است؛ و عوامل آن‌ها در کی‌یف نیز از همین رویه پیروی می‌کنند.»

او ادامه داد که چنین رفتار‌هایی ممکن است از نظر واکنش روسیه به عواقب وخیمی منجر شود و افزود که واشینگتن از نحوه پاسخ مسکو آگاه است.

این در حالی است که نشریه «نیویورک تایمز» گزارش داد که ایالات متحده و بریتانیا در روز‌های پس از نفوذ اوکراین به منطقه کورسک، تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعاتی درباره این منطقه به اوکراین ارائه کرده بودند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: گزارش‌های اطلاعاتی به منظور کمک به نیرو‌های اوکراینی در پیگرد هر نیروی روسی اضافی که ممکن است به آن‌ها حمله کند یا توانایی آن‌ها برای عقب‌نشینی به اوکراین را مختل کند، ارائه شده است.

ادامه پیشروی اوکراین در خاک روسیه

در همین راستا، الکساندر سرسکی، فرمانده ارتش اوکراین، سه‌شنبه اعلام کرد که نیرو‌های کشورش به پیشرفت خود در منطقه کورسک روسیه ادامه می‌دهند و کنترل ۱۰۰ روستا و ۱,۲۹۴ کیلومتر مربع از منطقه مرزی کورسک روسیه را به دست گرفته‌اند. این در حالی است که از آغاز حمله سه هفته پیش اوکراین به روسیه تاکنون ۵۹۴ سرباز را به اسارت گرفته‌اند.

سرسکی در جریان یک گردهمایی در کییف گفت: «تا این لحظه ما ۱۲۹۴ کیلومتر مربع از خاک روسیه و ۱۰۰ شهرک این کشور را به کنترل خود در آورده‌ایم و ۵۹۴ نفر از نیرو‌های مسلح روسیه در این منطقه اسیر شده‌اند.»

فرمانده ارتش اوکراین، خاطرنشان کرد که نیرو‌های روسیه در تلاش هستند تا یک ضدحمله در منطقه انجام دهند و نیرو‌های اوکراینی را که این تلاش‌ها را دفع کردند، محاصره کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: