مدیر طرح مرجان کیش مطرح کرد

مقابله با رانت و فساد؛ مافیای گردشگری حذف می‌شود

علیرضا کاظمی دولابی، مدیر طرح مرجان کیش درباره مقابله با رانت و فساد در کیش می‌گوید: هدف از اجرای این طرح ایجاد توسعه پایدار در کیش با حذف رانت و فساد‌های موجود در بخش گردشگری این جزیره است.

کد خبر: ۱۷۱۰۸۲
۰۹:۴۰ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: مقابله با رانت و فساد در گردشگری جزیره کیش آغاز شده است و حالا در قالب «طرح مرجان کیش» نخستین گام‌ها برای ایجاد توسعه پایدار در کیش و گردشگری این مقصد گردشگری ایران که در سال‌های پس از کرونا به شیب منفی گردشگری دچار شد و فرصت‌های گردشگری را از دست داد، برداشته شده است.

طرح مرجان کیش تلاش دارد با ایجاد توسعه پایدار در کیش هم جامعه محلی و هم صاحبان سرمایه، کسب و کار و هم گردشگران داخلی و خارجی این جزیره مهم گردشگری ایران را از خدمات بدون واسطه گردشگری برخوردار کند تا در نتیجه اجرای این طرح هم صاحبان کسب و کار‌های گردشگری کیش و مالکین اقامتگاه‌ها بتوانند گردشگران را با رقم واقعی به کیش جذب کنند و هم گردشگران بدون افتادن در تور دلالان گردشگری کیش سفر زیانده به کیش نداشته باشند.

اما این طرح چیست و چگونه به ایجاد توسعه پایدار در کیش و ارزان‌سازی سفر به کیش برای گردشگران داخلی و خارجی کمک می‌کند؟ علیرضا کاظمی دولابی، مدیر طرح مرجان کیش در گفتگو با ایلنا، اعلام کرد که هدف از اجرای این طرح ایجاد توسعه پایدار در کیش با حذف رانت و فساد‌های موجود در بخش گردشگری این جزیره است.

کاظمی دولابی گفت: طرح مرجان کیش، برنامه‌ای برای ایجاد توسعه پایدار در جزایر کیش و هندورابی است. نام این طرح نیز برگرفته از سواحل مرجانی جزیره کیش است.

او افزود: طرح مرجان به منظور ایجاد توسعه پایدار در جزیره کیش شکل گرفت و کاملا خارج از بدنه سازمان منطقه آزاد کیش اجرا می‌شود و قصد دارد با توسعه مشارکت‌های خصوصی و عمومی در راستای توسعه پایدار جزیره کیش نهادسازی کند و با ایجاد چشم‌انداز مشترک، ذینفعان از جمله حاکمیت، کیشوندان، کارآفرینان و سرمایه گذار‌ها را به سمت قله مورد قبول سوق دهد.

از مافیای گردشگری کیش چه می‌دانیم؟

مدیر طرح جامع «مرجان کیش» درخصوص مافیای شکل گرفته در گردشگری داخلی جزیره کیش و شیوه مقابله با آن اعلام کرد: در قالب کمپین «بزن بریم کیش» در دو ماه اخیر فعالیتی را آغاز کردیم که با شانتاژ‌های رسانه‌ای و تهدید و ارعاب از سوی مافیای گردشگری شکل گرفته در جزیره مواجه شد و در این دو ماه هر کاری که توانستند انجام دادند تا اجرای طرح رونق پایدار جزیره کیش به نتیجه نرسد.

او در توضیح چگونگی فعالیت مافیای گردشگری کیش اعلام کرد: در بخش تفریحات دریایی یک کلوپ‌دار که ۴۰ سال است در جزیره کیش با وجود تمام سختی‌ها و هزینه‌ها و اصطحلاک وسایل و اتفاقات دیگر فعالیت می‌کند، براساس قیمت مصوب غواصی باید ۶۷۰ هزار تومان برای خدمات غواصی دریافت کند. اما شبکه مافیایی با فروش بلیت غواصی به مبلغ مصوب ۸۰ درصد از این مبلغ را به عنوان کمیسیون برای خودش برداشت می‌کند و تنها ۱۷۶ هزار تومان به کلوپ دار پرداخت می‌کند. بدین ترتیب کلوپ دار هم باید هزینه‌های خود و نیروی انسانی را پرداخت کند و هم هزینه اصطحلاک وسایل را بپردازد و در نهایت ورشکست می‌شود. همین گروه مافیا پس از اجرایی شدن طرح توسعه پایدار کیش در رسانه‌های شانتاژ کردند که کلوپ دار‌های کیش سود‌های میلیاردی می‌برند.

کاظمی دولابی اعلام کرد: جزیره کیش دارای کلوپ‌های سه تا ۵ ستاره است و سیستم فروش اینگونه بود که وقتی یک گردشگر تور خود را از تهران می‌خرید، آژانس فروشنده شماره تماس گردشگر را تا یک میلیون تومان به مافیای سازمان یافته موجود در جزیره کیش می‌فروخت. البته روی سخن ما با دفاتر خدمات مسافرتی که به شکل سالم کار می‌کنند، نیست. بلکه موضوع ما شبکه‌ای است که در قالب مافیای گردشگری کیش فعالیت می‌کند. شبکه‌ای که از زیر درخت‌های جزیره دست گردشگر را می‌گرفت و کلاه سرش می‌گذاشت. یا گردشگر را به جای اینکه مستقیم از فرودگاه به هتل ببرد، مقابل کانتر گردشگری برده و یک بسته ۱۵ میلیون تومانی به او فروخته است و بعد که گردشگر به هتل می‌رسد پولی برای هزینه‌های دیگر در جزیره ندارد. چون کمیسیون‌های بزرگی در این شبکه مافیایی از گردشگران ورودی به جزیره کیش جابه جا می‌شود.

او افزود: همه این فساد‌های سازمان یافته یک زنجیره بی‌ارزشی در جزیره کیش ایجاد کرده بود و با قدرت هم جلو می‌رفت که پس از اجرای طرح مرجان کیش همین مافیای گردشگری با انواع و اقسام تهدیدات تلاش کرد جلوی اجرای این طرح گرفته شود.

او همچنین از مقابله با فساد‌های سازمان یافته و رانت‌های بزرگ در قالب اجرای طرح توسعه پایدار جزیره کیش خبر داد و افزود: متاسفانه فساد‌های سازمان یافته با تغییر مدیران عامل منطقه آزاد کیش در این منطقه ریشه دوانده است و امیدواریم با اجرای طرح ایجاد توسعه پایدار جزیره کیش بتوانیم با مافیای شکل گرفته در این جزیره مقابله کنیم.

ساماندهی گردشگری کیش با هدف حمایت از گردشگران و کیشوندان

مدیر اجرای طرح توسعه پایدار جزیره کیش درخصوص شیوه مقابله با مافیای گردشگری کیش در قالب اجرای طرح «مرجان کیش» افزود: پلتفرم جدیدی با عنوان «بزن بریم کیش» در این طرح ایجاد شد تا مسئولیت ارتباط با گردشگران را برعهده بگیرد. هدف از این اقدام نیز حمایت از کارآفرینان واقعی در جزیره کیش بود. مثلا همان کلوپ داری که فعالیت مافیای گردشگری او را به ورشکستگی کشانده بود و ناچار شده بود برای پرداخت هزینه‌های پرسنل خود قایق بفروشد. در این فرایند بخشی از هدف ما ساماندهی وضعیت کلوپ داران در جزیره کیش بود. در بخش دوم، کلوپ دار‌ها با ورود به پلتفرم ایجاد شده ۷۰ درصد رقابت ناسالم شکل گرفته در این بخش را حذف کردند. بخش‌های دیگر نیز متقاعد به ورود به پلتفرم برای ساماندهی وضعیت و حذف مافیای گردشگری کیش شدند. سازمان منطقه آزاد کیش هم متقاعد شده است که به جای دریافت اجاره بهاء از بخش‌های مختلف گردشگری ۲۱ درصد از سود آن‌ها را برداشت می‌کند و این مبلغ را نیز صرف برگزاری دوره‌های آموزشی و رویداد‌های ملی و بین المللی خواهد کرد. یک درصد نیز به کنسرسیوم رونق پایدار جزیره کیش تخصیص می‌یابد. همچنین قرار شد دفاتر خدمات مسافرتی کیش نیز ۱۰ درصد کمیسیون از محل فروش تور‌ها دریافت کنند تا بدین ترتیب هم ذهنیت منفی شکل گرفته در گردشگران به دلیل فعالیت مافیای گردشگری در کیش از بین برود و هم سفر به کیش ارزانتر شود.

علیرضا کاظمی دولابی افزود: در قالب اجرای طرح رونق پایدار کیش شفاف‌سازی فعالیت‌ها صورت گرفته است و امکان انتخاب شفاف خدمات گردشگری برای گردشگران نیز فراهم شده است. یعنی قیمتگذاری براساس ستاره و کیفیت خدمات گردشگری کیش انجام شده تا درآمد‌های شفاف حاصل از گردشگری بصورت عادلانه بین همه ذی‌نفعان حاضر در جزیره کیش تقسیم شود.

او اعلام کرد: اگر فعالیت‌های گردشگری کیش با همان دست فرمان قبلی و تداوم فعالیت مافیای گردشگری پیش می‌رفت امروز ۶۰ درصد کلوپ دار‌های جزیره کیش تعطیل کرده بودند و به مشاغل دیگر روی می‌آوردند؛ بنابراین کمپین «بزن بریم کیش» که به مقابله با مافیای گردشگری کیش و رانت و فساد و بی‌عدالتی موجود در این فعالیت با هدف صیانت از حقوق کارآفرینان واقعی پرداخته است، پوسته نرم تبلیغاتی جزیره کیش است که در درون خود جریان گردشگری جزیره کیش را به نفع گردشگران، کارفرینان واقعی و کیشوندان ساماندهی کرده و بخشی از ریل‌گذاری مسیر توسعه پایدار جزیره کیش است.

کاظمی تاکید کرد: در این طرح و در زنجیره ارزش گردشگری پایدار، آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی به ایفای نقش حرفه‌ای خود ادامه می‌هند و فعالیت آن‌ها در حوزه جذب گردشگر داخلی و خارجی و ارائه و طراحی تور‌ها و گشت‌های نوآورانه، مورد نظر قرار گرفته است.

ساخت و ساز خارج از ظرفیت گردشگری کیش

علیرضا کاظمی دولابی تاکید کرد: ایجاد توسعه پایدار در طرح مرجان کیش اهداف مختلف دارد. فقرزدایی، نوآوری، آموزش و مباحث محیط زیستی همچون زمین پاک و دریای پاک و مشارکت عمومی در این طرح دیده شده است. در این نگاه اگر تمامی ذی نفعان به مقوله توسعه پایدار متعهد نباشند اصلا توسعه پایدار نمی‌تواند محقق شود. یعنی اگر شما یک شهر زیبا با تمامی امکانات و رفاه هم داشته باشید باشد، اما مردم آن شهر در خیابان‌ها و سواحل زباله بریزند و آنرا کثیف کنند، بدین معنا است که چنین شهری به توسعه پایدار نرسیده است.

مدیر طرح مرجان کیش اعلام کرد: در بحث توسعه پایدار کیش با اجرای طرح مرجان به ایجاد توازن در همه بخش‌ها خواهیم پرداخت. مطالعات گسترده طرح از گذشته و حال و آینده کیش انجام شده و حتی مطالعات آینده‌پژوهی برای جزیره کیش هم به پایان رسیده است؛ بنابراین می‌دانیم که اگر کیش با همین دست فرمان حرکت کند چه آینده‌ای خواهد داشت و مسیر فعلی به کجا ختم می‌شود؟

وی اعلام کرد: توسعه نامتناسب زیرساخت‌ها در بخش مراکز تجاری و ساختمان‌های لوکس و بی‌توجهی به نیاز مسکن طبقه متوسط، منابع انسانی، زیرساخت‌های آموزشی و… موجب شد که جامعه بومی کیش مشکلات زیادی در حوزه مسکن و اقتصاد و… داشته باشد.

اجرای طرح جامع توسعه پایدار کیش با مشارکت مردم

مدیر طرح مرجان کیش با اشاره به شناسایی ضعف‌ها و مشکلات مختلف جزیره کیش گفت: با شناسایی این مشکلات چند پروژه براساس طرح مرجان کیش که هدف از اجرای آن ایجاد توسعه پایدار در جزیره بود تعریف شد. یکی از آن‌ها راه اندازی کمپین «بزن بریم کیش» بود که به همراه کمپین «۳۶۰ درجه» کیش در حوزه بازاریابی و فروش و نهادسازی فعالیت کرد.

کاظمی تاکید کرد: کمپین «بزن بریم کیش» یک کمپین جامع برای تحقق اصل ۱۷ توسعه پایدار است برندینگ کیش را دوباره محقق کند. کمپین‌های تبلیغاتی برای سازمان منطقه آزاد کیش هزینه بر بود و بخش خصوصی هم حاضر به ورود به این حوزه نبود. درست برخلاف جریان موجود در برخی کشور‌های جهان که یا حاکمیت و یا بخش خصوصی هزینه‌های تبلیغاتی آن کشور را بردوش می‌کشند مثل امارات متحده عربی که حاکمیت وظیفه تامین مالی برندینگ کشور را بر تعهد دارد یا مثل ترکیه که بخش خصوصی آن کشور این وظیفه را انجام می‌دهد.

او افزود: ۲۰ هزار کسبه، ۵۰ هتلدار و ۳۵۰ رستوران دار در کیش وجود دارد که بطور مستقیم با صنعت گردشگری کیش مرتبط هستند؛ بنابراین در قالب طرح «مرجان کیش» کنسرسیوم رونق پایدار جزیره تشکیل شد. هدف آن نیز ایجاد توسعه پایدار در جزیره و احیای برند گردشگری کیش است. براین اساس نیم تا یک درصد درآمد بخش‌های گردشگری به کنسرسیوم رونق گردشگری پایدار جزیره کیش اختصاص می‌یابد.

تشکیل کنسرسیوم ساماندهی گردشگری جزیره کیش

مدیر «طرح مرجان کیش» اعلام کرد: کنسرسیوم توسعه پایدار گردشگری جزیره کیش متشکل از ۵ جامعه بازاریان کیش، هتلدارها، دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز پذیرایی و رستوران‌ها و کلوپ داران کیش است و هیچکدام از اعضای کنسرسیوم نیز انتفاع شخصی در آن ندارند و همگی با هویت حقوقی در این کنسرسیوم شریک هستند.

او درخصوص فعالیت کنسرسیوم توسعه پایدار جزیره کیش افزود: نیم تا یک درصد درآمد این ۵ مجموعه به کنسرسیوم رونق پایدار جزیره کیش اختصاص می‌یابد و در گام بعد هم همین روند برای بقیه بخش‌های جزیره ایجاد می‌شود که اگر این اتفاق توسط اعضای کنسرسیوم رونق پایدار جزیره کیش پیش برود، سالانه بین ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان درآمد پایدار در کنسرسیوم ایجاد می‌شود که هزینه تبلیغات جزیره کیش را در راستای سیاست‌های منطقه آزاد کیش و به نفع رونق جزیره کیش و ساکنین این جزیره تامین می‌کند. سازمان منطقه آزاد کیش نیز با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم و به میدان آوردن امکانات، کنسرسیوم رونق پایدار جزیره زیبای کیش را همراهی خواهد کرد.

کاظمی دولابی تصریح کرد: در قالب کمپین «بزن بریم کیش»، تبلیغات داخل جزیره و خارج از آن آغاز شده است. همچنین انجام تبلیغات بین المللی کیش در کشور‌های هدف از طریق شبکه‌های اجتماعی در دستور کار است.

او گفت: تاکنون فم تور‌های طرح مرجان کیش از کشور‌های ارمنستان، روسیه، امارات و عمان برگزار شده است که نتیجه آن ورود پرواز‌های فلای دوبی به کیش بود که ۵ روز در هفته پرواز دارد. پرواز از روسیه و ارمنستان به کیش و همچنین پرواز از عمان، سلیمانیه عراق و بغداد هم در مراحل نهایی برای اجرایی شدن است.

بدهی ۵۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاران به کیش

مسئول اجرای طرح ایجاد توسعه پایدار در کیش با اشاره به رویکرد سازمان منطقه آزاد کیش برای تبدیل جزیره کیش به هاب گردشگری ایران گفت: با توجه به فرودگاه خوب موجود در جزیره کیش، وجود سواحل مرجانی زیبا و دریا و امکانات گردشگری ایجاد شده در جزیره کیش تلاش داریم در قالب طرح مرجان کیش، گردشگران ورودی را از کیش به بخش‌های دیگر کشور و نقاط دیگر جهان تقسیم کنیم.

کاظمی با تاکید بر این نکته که این طرح برای نخستین بار در کشور و در جزیره کیش اجرا می‌شود، اعلام کرد: براساس ظرفیت‌های تعبیه شده در جزیره کیش، کمپین «بزن بریم کیش» که در درون «طرح مرجان کیش» مبتنی بر جدیدترین الگو‌های روز جهان در مدیریت مقاصد گردشگری اجرای می‌شود و خلاء آن به خوبی در ایران احساس می‌شد راه اندازی شد.

او با تاکید بر توسعه مشارکت مردمی و استفاده از ذینعان و یکپارچه‌سازی خدمات گردشگری با مشارکت مردم در کمپین «بزن بریم کیش» اعلام کرد: در این طرح موضوع رضایتمندی گردشگران که تا پیش از اجرای طرح مرجان کیش تبدیل به معضل بزرگ جزیره کیش شده بود مدنظر قرار گرفته و در لایه بعدی نیز توسعه کارآفرینی و سرمایه‌گذاری مورد توجه است.

مدیر طرح ایجاد توسعه پایدار در جزیره کیش خاطرنشان کرد: جزیره زیبای کیش به عنوان یک منطقه آزاد از محل فروش زمین، ارائه خدمات و دریافت عوارض، توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری تامین بودجه می‌کند. اما یکی از معضلات بزرگ سازمان منطقه آزاد کیش مطالبات بسیار زیاد در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از برخی سازندگان است که داعیه قهرمانی و کارآفرینی دارند و این مطالبات، منابعی است که باید بتوان از آن در توسعه زیرساخت‌ها مانند بیمارستان، ساخت مسکن برای کیشوندان و طبقه متوسط جامعه کیش، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش، توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، تجاری، محیط‌زیستی و … استفاده کرد تا هم موجب ارتقاء کمی و کیفی زندگی در کیش شود و هم این منابع برای آینده محفوظ بماند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: