جنگ غزه ادامه دارد

درخواست بایدن و السیسی؛ توافق آتش‌بس نهایی شود

جو بایدن و عبدالفتاح السیسی، روسای جمهور آمریکا و مصر بر اهمیت پایبندی همه طرف‌ها به کاستن از موانع برای نهایی کردن توافق آتش‌بس غزه تاکید کردند.

کد خبر: ۱۷۰۸۹۰
۱۰:۲۳ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۳

دیدارنیوز: رؤسای جمهوری مصر و ایالات متحده بر اهمیت پایبندی همه طرف‌های ذیربط به کاستن از موانع و نرمش نشان دادن برای نهایی کردن توافق آتش‌بس غزه تاکید کردند.

در یک تماس تلفنی که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دریافت کرد شامگاه جمعه دوم شهریور رؤسای جمهوری دو کشور آخرین تحولات مربوط به مذاکرات جاری در قاهره را بررسی کردند.

به نقل از العربیه، رهبران مصر و ایالات متحده آمریکا در این مکالمه بر لزوم کاستن از موانع و نرمش نشان دادن برای نهایی کردن توافق آتش‌بس غزه تاکید کردند.

سخنگوی نهاد ریاست جمهوری مصر در این‌باره توضیح داد که این گفت‌وگوی تلفنی در چارچوب تلاش‌های میانجی‌گرانه فشرده‌ای که دو کشور برای متوقف ساختن جنگ در نوار غزه و تبادل گروگان پیش می‌برند، انجام شده است.

در این راستا السیسی تاکید ورزید که در چنین شرایط حساسی دست‌یابی به توافقی فوری برای برقراری آتش‌بس در غزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تا از این راه بتوان به درد و رنج انسانی فاجعه‌بار در نوار غزه، یا به وضعیت تشدید تنش‌ها پایان داده شود و منطقه از خطر گسترش جنگ و پیامد‌های آن که عواقب خطرناکی برای همه ملت‌های منطقه در پی خواهد داشت، دور نگه داشته شود.

وب‌سایت خبری «آکسیوس» جمعه دوم شهریور گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درخواست کرده است تا نیرو‌های ارتش اسرائیل از بخشی از محور فیلادلفیا در امتداد مرز مصر و نوار غزه خارج شوند.

به گزارش «آکسیوس» نتانیاهو نیز با عقب‌نشینی جزئی نیرو‌های ارتش اسرائیل از محور فیلادلفی، به گونه‌ای که به عملیات آن لطمه‌ای وارد نشود، موافقت کرده است.

پیش از آن یک مقام کاخ سفید، جمعه تایید کرد که در مذاکرات به میزبانی قاهره در تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه «پیشرفت حاصل شده است» و تاکید کرد که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» در این روند مذاکراتی شرکت دارد.

ایالات متحده از میانجی‌گران مصری و قطری خواسته است تا بر حماس فشار بیاورند و رهبران آن را به حضور و پذیرش پیشنهاد بایدن درباره غزه متقاعد سازند.

واشینگتن نیز از طرفی تاکید کرده است که بر اسرائیل فشار می‌آورد تا آن را به پذیرش آتش‌بس غزه ملزم کند.

این در حالی است که مصر خروج ارتش اسرائیل از محور فیلادلفیا را شرط موفقیت مذاکرات دانسته و تل‌آویو از سویی به شکل اصولی تمایل دارد، نیروهایش تا پایان سال در همان محور باقی بمانند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: