گام به گام با کاروان حسینی (گام یازدهم)

نقش تردید بر سستی اهل تردید در واقعه عاشورا؛ اصلاحات بدون ایستادگی در برابر ظالم محال است!

حسین جعفری در ادامه یادداشت‌‌های خود و تحلیلی بر چرایی واقعه عاشورا، به اتفاقات بعد از شهادت امام حسین(ع) پرداخته است که در دیدارنیوز می‌بینید و می‌خوانید.

کد خبر: ۱۷۰۸۷۱
۱۶:۰۶ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۳

دیدار اندیشه _ حسین جعفری: توجه به اتفاقات بعد از شهادت امام حسین نشان می‌دهد که برخی از معارضین و منتقدین حکام فاسد اموی و مروانی در بزنگاهِ انتخاب راه درست، دچار تردید شده، از انجام تکلیف و وظیفه موثر و بموقع باز مانده اند و زمانی که هیچ فایده‌ای بر قیام و مخالفت شان متصور نبود دست به اقدام زدند و کشته شدند!

۱-تردید شیعیان کوفه: در نگاه شیعه‌ی کوفی مذهب این وظیفه و تکلیف امام است که می‌باید جزئیات اقدامات شیعه را مشخص کند و هر گونه پیشی گرفتن از دستورات امام گمراهی و ضلالت است و چون در دستور امام به مسلم اشاره‌ای ولو غیر مستقیم به قیام و عزل فرماندار کوفه نشده بود بلکه امام صراحتاً امر فرموده بود بمانید تا بسوی شما بیایم، لذا آنان تردید داشتند باید قیام کنند و یا صبر کنند تا امام تکلیف شان را معلوم کند و چنین شد که صبر کردند و منفعل شدند تا مسلم تنها بماند! زیرا شیعه کوفی؛ شیعه ولایتی و اطاعتی است.

۲- بسیاری از مردم کوفه در جدی بودن اختلاف میان حسین و یزید تردید داشتند و تصور می‌کردند در نهایت میان این دو که هر دو از یک عشیره و قبیله هم هستند، صلح برقرار می‌شود و بعید است که خون، فیصله بخش عدم بیعت حسین باشد و لذا ناباورانه و اشک ریزان، شاهد شهادت امام شدند.

۳- تردید برخی دیگر از مردم کوفه در حمایت از حسین و حتی جنگ با او به این مهم بر می‌گشت که باور ایمانی داشتند اطاعت از ولی الامر (هر که می‌خواهد باشد) در ردیف اطاعت از رسول خدا و خداست، لذا حالا که یزید به بسط ید رسیده و حاکم شده، وظیفه هر مسلمانی آن است که ولو قبلاً مخالفِ یزید بوده، اما باید در برابرش تمکین کند.

۴-تردید مردم مدینه و مکه نیز به این بر می‌گشت که با توجه به درکی که از وقایع خلافت علی ابن ابیطالب و اختلاف خلیفه وقت با معاویه داشتند، مردد بودند که اطلاعات اعلام شده از سوی حسین ابن علی در مورد یزید به چه میزان جدی است؟ و به همین جهت نیز تصور نمی‌کردند واقعاً اختلاف میان حسین و یزید به قتل حسین ختم شود.

ادامه این مطلب را در ویدیوی زیر ببینید و بشنوید

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: