یادداشت اختصاصی دیدارنیوز به قلم هادی قابل

نخست وزیر یا رئیس الوزرا؛ دلسوزی یا تحقیر _ رئیس جمهور وفاق ملی؟!

بگذاریم آقای رئیس جمهور و دولتش با همین دست فرمان به جلو بروند تا روزنه‌هایی برای تحقق اهداف و مطالبات مردم بگشایند.

کد خبر: ۱۷۰۸۳۴
۱۴:۲۱ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز ـ هادی قابل جامی: پیروزی جدید رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان را در گرفتن رای اعتماد برای تمامی وزرای پیشنهادی، از مجلسی که پایداری‌ها جولان می‌دادند و قصد انداختن ۴ تا ۶ وزیر را داشتند! تبریک می‌گویم.

اگرچه بنده و جمعی از همفکران اصلاح طلب نسبت به برخی از گزینه‌های وزرا انتقاد داشتیم، اما با توجه به" وفاق ملی" که ایشان هدف خود قرار داده است پذیرفتیم، به امید آنکه با همین کابینه وعده‌ها عملی گردد.

 اکنون که همه وزرا با تعامل و توافق مقامات عالیه نظام، نهاد‌های امنیتی، و سران گروه‌ها و جناح‌های سیاسی، از مجلس رای اعتماد گرفته و بر کرسی وزارت نشسته اند، باید تمام هم و غم و مطالبه‌های مان موفقیت کابینه و تحقق وعده‌های رئیس جمهور به ملت باشد.

متاسفانه پس از رای اعتماد وزرا دیدم برخی از اشخاص به تحقیر رئیس جمهور و گام‌های موفق ایشان در ایجاد وفاق و همدلی پرداختند و تعابیری همچون:" نقش نخست وزیر، ذبح مشروطیت، نخست وزیر مطیع، نطق یک نخست وزیر نه یک رئیس جمهور، منصب تشریفاتی رئیس جمهور، رئیس الوزرا، جنک یکصدساله برای مشروطیت و جمهوریت را باختید، گامی به عقب در جمهوریت نظام، و... " را بکار برده اند!
این عده یادشان رفته که آقای دکتر روحانی در تبلیغات دور دوم ریاست جمهوری شمشیر را از رو بست و به سپاه، بیت رهبری، و طیف مقابل حملات شدیدی کرد که اگرچه عقده‌های عده‌ای را موقتا شفا بخشید! لکن همه راه‌های اصلاح و موفقیت را بر روی دولت خود و مردم بست!
یادم هست پیش از آخرین مناظره تلویزیونی ایشان، دکتر سید طا‌ها هاشمی که از مسئولان ستاد ایشان بود، عده‌ای از اشخاص را دعوت کرده بود تا نقطه نظراتشان را برای آخرین مناظره بگویند. این جلسه پس از متینگ ایشان در اردبیل برگزار شده بود، که بسیار تند به سپاه حمله کرد!
بنده هم در آن جلسه دعوت بودم.
نوبت به بنده که رسید گفتم: آقای هاشمی به آقای روحانی بفرمایید شما می‌خواهید چهارسال دیگر با رهبری، بیت رهبری، سپاه، نیرو‌های نظامی و انتظامی در این کشور کار کنید.
اینگونه حمله کردن و تند رفتن سبب قفل شدن همه راه‌ها و همه چیز می‌شود!
به ایشان بگویید در آخرین مناظره جبران کند.
متاسفانه چنین نشد و دیدیم که چنان شد!
 الآن هم یکعده دوست دارند که پزشکیان در برابر رهبری، سپاه، سران و احزاب و گروه‌های سیاسی بایستد!
حاصلش می‌شود روش دولت دوم آقای روحانی!
دوستان توجه داشته باشند که آقای پزشکیان و دولتش برای رسیدن به اهداف مطرح شده در دوران انتخابات، و اصلاح ساختار و حل مشکلات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، و روابط بین الملل و رفع تحریمها، تنها راه موفقیتشان را اتحاد، همدلی، وفاق، هماهنگی، و اطمینان دادن به طرف‌های مقابل که قصد حذف شما را نداریم، می‌دانند.
جمهوری اسلامی ایران از روز آغازین تولدش در بعد جمهوریت ناقص متولد شده است!
جمهوریتی که چند قدرت بالادست دارای حق وتو و دخالت بی، چون و چرا داشته باشد، جمهوری ناقصی است.
حال در چنین جمهوری با چنین شرایطی یک رئیس جمهور باید کارکند!
انتظار اینکه رئیس جمهوری بتواند ماهیت این مولود را تغییر دهد انتظار نابجایی است!
او باید در همین چارچوب و ساختار مشکلات و معضلات را حل کند.
مشکل اساسی برخی این است که فکر می‌کنند رئیس جمهور باید همه توقعات آن‌ها را برآورده کند!
رئیس جمهور از مردم رای می‌گیرد که مشکلات اقتصادی، فرهنگی، روابط سیاسی و تجاری با جهان را سامان دهد، نه آنکه قانون اساسی را تغییر دهد، ساختار سیاسی کشور را تغییر دهد، تعارض‌های موجود در قانون اساسی و ساختار سیاسی را برطرف کند، و. این‌ها از وظایف رئیس جمهور نیست.
 حال که رئیس جمهور تاکنون در این همدلی و وفاق موفق بوده است، بگونه‌ای سخن نگوئیم که موجب تحقیر، تضعیف، رنجش، و ناکارآمدی دولت شویم!
بگذاریم آقای رئیس جمهور و دولتش با همین دست فرمان به جلو بروند تا روزنه‌هایی برای تحقق اهداف و مطالبات مردم بگشایند.
گام دوم آقای دکتر پزشکیان (گرفتن رای اعتماد وزرا) همچون گام اولش موفق بوده است، انشاالله در گام‌های بعدی هم موفق خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: