برای اولین بار پس از ۱۳ سال صورت گرفت

سفر غیرمنتظره پوتین به چچن؛ «ما شکست ناپذیریم»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سفری غیرمنتظره برای اولین بار پس از ۱۳ سال از جمهوری مسلمان‌نشین چچن دیدار کرد. این سفر در بحبوحه تشدید تنش‌ها و در حالی‌که حمله اوکراین به غرب روسیه وارد هفته سوم خود می‌شود، صورت گرفت.

کد خبر: ۱۷۰۷۸۹
۱۷:۵۹ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: در این سفر پوتین توسط رمضان قدیروف، رهبر جنجالی چچن و وفادار به پوتین، که از حامیان اصلی تلاش‌های نظامی روسیه در اوکراین بوده است، مورد استقبال قرار گرفت.

پوتین در طول این دیدار از آکادمی نیرو‌های ویژه که به نام او نامگذاری شده، بازدید کرد. در این آکادمی داوطلبان پیش از اعزام به اوکراین آموزش می‌بینند. پوتین خطاب به این جنگجویان در حالی‌که تعهد آن‌ها را می‌ستود، تأکید کرد که تا زمانی که روسیه چنین مردانی داشته باشد، این کشور «شکست ناپذیر» باقی خواهد ماند.

قدیروف در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، بیش از ۴۷ هزار جنگجو از جمله داوطلبان در این مرکز آموزش دیده‌اند.

اختلاف میان مبارزان چچنی

مبارزان چچنی در هر دو طرف درگیری در جنگ اوکراین و روسیه حضور دارند و ریشه این اختلافات عمیق به مبارزه چچن برای استقلال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بازمی گردد. از یک سو داوطلبان چچنی طرفدار کی‌یف به یاد جوهر دودایف، اولین رهبر مستقل چچن با نفوذ روسیه مخالف هستند و از نظر ایدئولوژیک متعهد به نبرد با مسکو و متحدان محلی آن هستند.

از سوی دیگر، نیرو‌های چچنی وفادار به رمضان قدیروف، رهبر فعلی چچن و مورد حمایت مسکو، از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کنند. نیرو‌های قدیروف، معروف به «قدیروتسکی» فعالانه در نبرد‌های کلیدی، از جمله محاصره ماریوپل و سایر مناطق درگیری در جنوب و شرق اوکراین شرکت داشته‌اند.

پوتین در روز سه‌شنبه همچنین از قبر پدر قدیروف، احمد قدیروف، رهبر سابق چچن که در سال ۲۰۰۴ در جریان بمبگذاری در یک استادیوم کشته شد و نیز از یک پایگاه فرماندهی و یک مسجد در گروزنی، مرکز این منطقه خودمختار بازدید کرد.

ده‌ها هزار جنگجوی ذخیره چچنی‌ها برای جنگ با اوکراین

بر اساس گزارش رسانه دولتی روسیه، در پایان روز و در گفتگوی میان پوتین و رهبر چچن، رمضان قدیروف از «ده‌ها هزار» نیروی ذخیره آماده به جنگ با اوکراینی‌ها خبر داد. این گزارش‌ها مشخص نکردند که آیا این جنگجویان برای دفع حمله کی‌یف به منطقه کورسک روسیه اعزام می‌شوند یا خیر.

کرملین پس از سال‌ها آشفتگی برای حفظ ثبات قفقاز شمالی به قدیروف تکیه کرده است. گروه‌های حقوق بین‌الملل، نیرو‌های امنیتی منتسب به قدیروف را به قتل‌های غیرقانونی، شکنجه و ربودن مخالفان متهم کرده‌اند، اما مقامات روسی همواره درخواست‌های مکرر برای تحقیقات را رد کرده‌اند.

در خلال شورش نافرجام به رهبری یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر، کرملین از جنگجویان چچن خواست تا به دفاع از مسکو کمک کنند. با این حال، برخی از مفسران هشدار داده اند که قدرت و جاه طلبی‌های روزافزون رمضان قدیروف در نهایت می‌تواند چالشی برای دولت مرکزی روسیه باشد.

تا عصر سه شنبه، نه کرملین و نه قدیروف دلایل روشنی برای سفر غیرمنتظره پوتین به چچن ارائه نکرده بودند. قدیروف تنها اشاره کرد که پوتین «برنامه شلوغی» داشت. در بعدازظهر همان روز، پوتین برای گفتگو‌های بیشتر با قدیروف در اقامتگاهش در گروزنی دیدار کرد.

دیدار با مادران فاجعه گروگان‌گیری مدرسه بسلان

پیش از این دیدار پوتین در بسلان در منطقه اوستیای شمالی بود و در آنجا با مادران کودکان کشته شده مربوط به گروگان‌گیری در مدرسه بسلان که در سال ۲۰۰۴ به دست شبه نظامیان مسلمان رخ داد و به کشته شدن ۳۳۰ نفر منجر شد، ملاقات کرد. این اولین ملاقات او با این مادران پس از نزدیک به ۲۰ سال بود.

در این دیدار، پوتین از اوکراین به دلیل تهاجم نظامی به منطقه کورسک روسیه انتقاد و کی‌یف را متهم کرد که به دنبال بی ثبات کردن روسیه است. پوتین قول داد که جنایتکاران را مجازات خواهد کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: