گفت و گوی دیدار با یک اقتصاددان

مهدی پازوکی: دلیل اعتراضات گسترده مردم، تبعیض و نبود عدالت است/ اولویت مسعود پزشکیان و دولتش باید اصلاح ریل سیاست خارجی باشد

برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه بود. در این برنامه به مشکلات اساسی پیش روی دولت آقای پزشکیان پرداخته شد که در ادامه می‌بینید و می‌شنوید.

کد خبر: ۱۷۰۷۷۱
۱۲:۴۳ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز - لیلا قصاب زاده: برنامه گفت و گوی اقتصادی دیدارنیوز میزبان مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه بود. در این برنامه به مشکلات اساسی پیش روی دولت آقای پزشکیان پرداخته شد که در ادامه می‌بینید و می‌شنوید.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببیند.

 

مهدی پازوکی با اشاره به چالش‌های بسیار زیاد پیش روی دولت پزشکیان گفت: اقتصاد ایران دچار دو مشکل اساسی است. مشکل اول اقتصاد ایران در بعد خارجی است. به این معنا که اقتصاد ما به شدت بسته است و سیستم بانکی ما با سیستم بانکی دنیا به دلیل تحریم‌ها تعامل ندارد.

پازوکی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد در خدمت سیاست است در حالی که باید سیاست خارجی در خدمت اقتصاد و توسعه کشور باشد.

وی افزود: اقتصاد ما در سال‌های اخیر به شدت بی انضباطی اقتصادی را تجربه کرده که شامل بی انضباطی پولی، بی انضباطی مالی و بی انضباطی اداری است.

این اقتصاددان در خصوص راه کار‌های موجود برای برون رفت از مشکلات فعلی اقتصاد ایران تصریح کرد: بانک مرکزی باید مستقل باشد و نباید صندوق دار دولت باشد.

وی افزود: وقتی بودجه بهینه مصرف نمی‌شود ما در تمامی زمینه‌ها مثل حوزه فرهنگ دچار مشکل هستیم و یا پژوهش در کشور ما تبدیل به دکان شده است.

مهدی پازوکی با اشاره به وجود تبعیض در جامعه گفت: هر نهادی که می‌تواند بودجه‌ی بیشتری را به خود اختصاص دهد، امکانات بیشتری را برای خود فراهم می‌کند.

به طور مثال بودجه‌ای که به نام آموزش است در بسیاری موارد تبدیل به مهمانسرا شده و در حال حاضر رفاهیات کارمندان دولت به شدت اضافه شده است.

وی همچنین دلیل آمدن مردم به خیابان در سال‌های اخیر و اعتراضات گسترده را وجود تبعیض و نبودن عدالت، دانست.

پازوکی در بخشی دیگر از سخنانش در مورد سرمایه‌های اجتماعی به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد، گفت: مگر می‌شود تفکری با سرمایه اجتماعی خود مانند علی دایی آنچنان برخوردی بکند که هیچ دفاعی نمی‌توان از آن کرد. آیا این یک تفکر خصمانه و دور از خرد نیست؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: