کارشناس بازار طلا و سکه می‌گوید مردم در برخی از روز‌ها خرید طلا را مبارک و خوش یمن می‌دانند

دلیل هجوم مردم به طلا فروشی‌ها چیست؟

محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه درباره دلیل شلوغی طلافروشی‌ها در ۱۳ صفر گفت: آنچه که از شنیده‌ها مشخص بود انتشار یک متن با این عنوان که خرید طلا در این روز خوش یمن است و شما را پولدار می‌کند. این قبیل موضوعات را باید مراجع مورد تایید بسنجند و اعلام کنند که چقدر به واقعیت نزدیک است. اما آنچه که مشخص است و مردم به آن باور دارند که در برخی از روز‌ها خرید طلا را مبارک و خوش یمن می‌دانند.

کد خبر: ۱۷۰۷۰۹
۱۳:۰۳ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: محمدولی کارشناس بازار طلا و سکه گفت: تا حالا در مورد خرید مصنوعات طلا در ۱۳ صفر با چنین اتفاقی روبرو نبودیم. اما صنف طلافروشان از وقوع چنین اتفاق‌هایی طبیعتا استقبال می‌کند و جای خوشحالی برای همکاران ما دارد. اما رشد تقاضا در مصنوعات طلا قیمت‌ها را بالا نمی‌برد.

روز یکشنبه ۲۸ مرداد مصادف با ۱۳ صفر یک روز به یاد ماندنی برای بازار طلا بود. همه چیز از انتشار فراگیر یک پست در فضای مجازی شروع شده است و آن هم توصیه به مردم در مورد خرید طلا در ۱۳ صفر است. جدای از خرافه بودن این توصیه تا توصیه‌هایی از این قبیل، چیزی که در بازار‌ها شاهد بودیم و طلافروشان با آن مواجه شدند، خیل عظیمی از خریداران در مغازه‌های طلافروشی بود.

در همین رابطه گسترش نیوز در گفتگو با آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر به بررسی عوامل موثر بر بازار طلا و همچنین پیش بینی درباره نوسانات قیمت در این پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

دلیل شلوغی طلافروشی‌ها در ۱۳ صفر

آیت محمدولی، کارشناس بازار طلا و سکه گفت: تا حالا در مورد خرید مصنوعات طلا در ۱۳ صفر با چنین اتفاقی روبرو نبودیم. اما صنف طلافروشان از وقوع چنین اتفاق‌هایی طبیعتا استقبال می‌کند و جای خوشحالی برای همکاران ما دارد. هر چقدر تقاضا برای خرید مصنوعات طلا بالا برود به همان میزان در حوزه تولید طلا رونق را افزایش خواهد داد. آنچه که از شنیده‌ها مشخص بود انتشار یک متن با این عنوان که خرید طلا در این روز خوش یمن است و شما را پولدار می‌کند. این قبیل موضوعات را باید مراجع مورد تایید بسنجند و اعلام کنند که چقدر به واقعیت نزدیک است. اما آنچه که مشخص است و مردم به آن باور دارند که در برخی از روز‌ها خرید طلا را مبارک و خوش یمن می‌دانند.

وی افزود: قیمت طلا نسبت به ۲۸ مرداد افزایش یافته بود و کلا در روز‌های اخیر روند صعودی را به خود گرفته است. قسمتی از اثر این افزایش قیمت در حوزه طلا را می‌توان به نوسانات ارز و انس جهانی طلا نسبت داد و همچنین اتفاقات مختلفی که در این کره خاکی رخ می‌دهد و خواه ناخواه بر بازار‌های مختلف اثر می‌گذارد. اما گرانی هر گرم طلا را نمی‌توان به افزایش تقاضا در بازار ۱۳ صفر دانست. شاید در مورد سکه بتوانیم بگوییم که افزایش تقاضا باعث بالا رفتن قیمت و بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی می‌شود، اما در مورد مصنوعات طلا چنین چیزی صدق نمی‌کند و اگر هم تغییر قیمتی در روز‌های شلوغ بازار رخ دهد در حد ۱ الی ۲ درصد است.

پیش بینی در مورد قیمت طلا

کارشناس بازار طلا و سکه تاکید کرد: با شرایطی که در روز‌های اخیر در بازار طلا و سکه شاهد بودیم، انتظار داریم حداقل در این هفته حدود چند درصد افزایش قیمت را در پیش داشته باشیم، مگر اینکه اتفاقی خارج از کنترل در کشورمان یا در کشور‌های دیگر رخ دهد که بازار را به سمت دیگری سوق دهد.

دلیل ممنوعیت فروش طلای خارجی در کشور

محمدولی در ادامه درباره ممنوعیت فروش طلا‌های خارجی گفت: از گذشته فروش طلای خارجی ممنوع بوده است و مهم‌ترین دلیل آن هم این است که بازار بیشتر به سمت فروش تولیدات داخلی برود و با این کار طلاسازان و تولیدکنندگان با رونق در حوزه فعالیت شان روبرو شوند. این ممنوعیت به این منظور نیست که کلا هیچ طلای خارجی معامله نمی‌شود، اما این اتفاق رایج نیست و بهتر است مردم هم در خرید طلا به سمت مصنوعات داخلی بروند. طلا‌های خارجی مشکلاتی در زمینه تبادلات مالی نیز در پی دارد که همچنان در این زمینه با مشکل روبرو هستیم و بنابراین معامله طلا‌های خارجی به حداقل رسیده است و همین میزان هم باید به مرور از چرخه معامللات خارج شود. طلا‌های خارجی ممکن است از نظر استاندارد‌های ساخت در کشورمان مورد تایید نباشد و در این زمینه هم برای صاحبان آن‌ها دردسرساز شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: