مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

جنجال در بهارستان/ بلوکه‌شدن ۱۲ میلیارد دلار در ایران خودرو/ وضعیت اسفبار پرستاران

این بیست و یکمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۰۶۶۲
۲۱:۱۸ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با بیست و یکمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

درود بر شما بینندگان و همراهان عزیز تلویزیون دیدارنیوز، اینجا استودیو دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستم.


در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱- جنجال در بهارستان، چه کسانی رای اعتماد می‌گیرند
۲- مذاکرات آتش بس در جنگ غزه ادامه دارد
۳- وضعیت اسفبار پرستاران
۴- بلوکه‌کردن ۱۲ میلیارد دلار برای شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو
۵- پیشروی ارتش اوکراین به عمق ۸۰کیلومتری خاک روسیه

 

ویدیوی این مجله خبری را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 


جنجال در بهارستان؛ چه کسانی رای اعتماد می گیرند؟

سه روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم در مجلس شورای اسلامی گذشته است و در همین چند روز وزرای پیشنهادی، فرصت این را پیدا کردند که از برنامه های ارائه شده خود دفاع کنند؛ هر چند که هنوز نمی توان اعلام کرد که چه کسانی رای اعتماد می گیرند و چه کسانی نه اما بازار گمانه زنی ها حسابی داغ است.

جلسات جنجالی مجلس تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت و پس از آن نمایندگان تصمیم می گیرند چه کسانی راهی وزرات خانه های مهم کشور شوند.آنچه مشخص است اینکه اگر وزیر یا وزرایی نتوانند از مجلس رای اعتماد بگیرند، رئیس جمهور مجبور است برای وزارتخانه مورد نظر سرپرست انتخاب کند تا فرصتی برای معرفی فرد جدید داشته باشد.

تحلیل آنچه این چند روز در بهارستان افتاد، بهانه ای شد تا در استودیو دیدار گفت و گو کنیم با حجت الاسلام عباس امیری فر، فعال سیاسی اصولگرا. جناب امیری فر تحلیل تان از آنچه این چند روز در مجلس و در بررسی کابینه آقای پزشکیان افتاد، چیست؟

از سوی دیگر اینکه، کدام یک از وزرای معرفی شده به مجلس رای اعتماد می گیرند و چه کسانی با کارت قرمز از بهارستان خارج می شوند، موضوع گفت و گوی ما با سعید نورمحمدی سیاستمدار اصلاح طلب شد.

آقای نور محمدی به نظر شما نمایندگان در نهایت چه تصمیمی برای وزرای پیشنهادی آقای پزشکیان می گیرند، آیا احتمال می دهید که همه وزرا موفق به کسب رای اعتماد شوند یا نه ؟



پزشکیان: دنبال به‌کارگیری افراد توانمند و نخبه هستیم

از نخستین روز این هفته بررسی وزیران پیشنهادی کابینه پزشکیان در مجلس آغاز شده و روز چهارشنبه نمایندگان به آنها رای اعتماد خواهند داد.

رئیس‌جمهور در مجلس گفت: در شرایطی که کشور درگیر جنگ اقتصادی است، هرگونه اختلال در انسجام داخلی، کشور را در کنش با چالش‌های بین‌المللی با مشکل مواجه می‌سازد. مسعود پزشکیان اظهار داشت در فرآیند انتخاب وزرای پیشنهادی، ملاک و معیار نه رویکردهای جناحی، سیاسی، قومی و جنسیتی، بلکه شایسته‌سالاری بوده است. پزشکیان گفت دولت به دنبال به کارگیری افراد توانمند و نخبه فارغ از هر نوع نگرش، مذهب و قومیت است.

مذاکرات آتش بس در جنگ غزه ادامه دارد
حماس پیشنهاد جدید آمریکا برای آتش بس در غزه رد کرد

چشم ها همچنان بسوی دوحه، جزئیات پیشنهاد آمریکا به حماس در مذاکرات دوحه منتشر شد.

یک عضو ارشد حماس گفت: پیشنهاد آمریکا در مذاکرات آتش‌بس شامل کاهش حضور ارتش اسرائیل در محور فیلادلفیاست و نه عقب‌نشینی کامل از آن. بر اساس این طرح ادارۀ گذرگاه مرزی رفح به تشکیلات خودگردان فلسطین سپرده خواهد شد. در مورد آتش‌بس دائم نیز در چارچوب سقفی مشخص مذاکره می‌شود و اگر حماس با خواسته‌های اسرائیل موافقت نکند، ارتش اسرائیل به جنگ بازگشته و عملیات نظامی را از سرخواهد گرفت.

کاخ سفید پیشتر مدعی شده بود که طی چند روز گذشته در مذاکرات دوحه پیشرفت قابل توجهی حاصل شده است. بن‌بست در مذاکرات، احتمال حمله ایران و حزب‌الله علیه اسرائیل را بسیار بیشتر می‌کند. هم تهران و هم حزب‌الله وعده انتقام ترورهای اسرائیل در بیروت و تهران را داده‌اند. حماس با رد پیشنهاد جدید آتش بس گفته است:در مورد آنچه در دور آخر مذاکرات در دوحه رخ داد، یک بار دیگر به این نتیجه رسیدیم که نتانیاهو همچنان در حال ایجاد موانع بر سر راه دستیابی به توافق و در حال ایجاد موارد جدید است.

از سوی دیگر ایران ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته ایران از هر تلاش صادقانه‌ای برای آتش‌بس و پایان دادن به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه استقبال می‌کند. کانال‌های ارتباطی میان آمریکا و ایران وجود دارد و به تناسب موضوعات مختلف ، پیام هایی رد و بدل می‌شود؛ تبادل پیام از طریق واسطه‌ها میان دو طرف وجود دارد.

برای آگاهی از جزییات این ماجرا گفت و گو می کنیم با محمد علی سبحانی، سفیر پیشین ایران در لبنان و قطر. آقای سبحانی به نظر شما در صورت موافقت با آتش بس در غزه ،آیا این اتفاق ماندگار خواهد بود؟



بلینکن راهی تل‌آویو شد

در جریان برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تلاش بایدن برای به‌نتیجه‌‌رساندنِ توافق آتش‌بس غزه تا پایان هفته، وزیر خارجهٔ آمریکا برای نهمین بار از آغاز جنگ غزه به تل‌آویو سفر کرد. بلینکن در این سفر با اسحاق هرتسوگ رئیس جمهور و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار و رایزنی کرد.

نتانیاهو نخست وزیر اسراییل درباره مذاکرات دوحه گفت: درگیر مذاکرات پیچیده‌ای هستیم ما در حال انجام مذاکرات «بده و بستان» و درگیر مذاکرات بسیار پیچیده‌ای هستیم. وی گفت فشارها در مذاکرات باید به سمت حماس و یحیی سنوار باشد نه علیه اسراییل در این حال شمار شهدای حمله اسرائیل به غزه از ۴۰ هزار نفر فراتر رفت.

وضعیت پرستاران کشور اسفبار است

چند روزی است گروه‌هایی از پرستاران و کادر درمان در اعتراض به وضعیت نامناسب شغلی و عدم تحقق وعده‌ها در شهرهای مختلف کشور تجمعات اعتراض آمیز برگزار می کنند. اعتراض پرستاران به مواردی از قبیل اضافه‌کار اجباری، اجرانشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت و فراوان و عدم تناسب دستمزدها است.

در این حال دبیر خانه پرستار با ابراز نگرانی از مهاجرت پرستاران با تجربه ایرانی به کشورهای دیگر، وضعیت پرستاری ایران را «اسفبار» خواند و گفت: «پرستاران ما در اوج تجربه جذب کشورهای غربی و حوزه خلیج فارس می‌شوند.» محمد شریفی‌‌مقدم اظهار داشت: میزان زیادی از پرستاران در اوج تجربه و آمادگی، به عنوان پرستار زبده و ماهر راهی کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس می‌شوند.

فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، نیز پیش‌تر گفته بود که با وجود «کمبود شدید نیروی پرستاری» و در پی بی‌توجهی مقام‌ها به مشکلات معیشتی آن‌ها، ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند.



خبری که همه استانداردهای فروش خودرو را در جهان تکان داد
بلوکه‌کردن ۱۲ میلیارد دلار برای شرکت در قرعه‌کشی ایران خودرو

شرکت ایران خودرو طرحی ارائه داده تا متقاضیان با بلوکه‌کردن ۲۳۰ میلیون تومان، بتوانند در قرعه‌کشی فروش خودرو شرکت کنند و جالب اینکه تا کنون ۱۲ میلیارد دلار پول، بلوکه شده درحالی که ارزش بازاری کل شرکت ایران خودرو حدود ۱.۶ میلیارد دلار است.

جنجال همیشگی خرید خودرو‌های داخلی بهانه‌ای شد تا درباره موضوع بلوکه کردن ۱۲ میلیارد دلار از پول مردم توسط ایران خودرو گفتگو کنیم با یوسف اصلانی، تحلیلگر بازار‌های مالی. جناب اصلانی، به نظر شما این اقدام ایران خودرو چه تاثیری روی بازار خودرو و افزایش یا کاهش قیمت آن دارد؟


پیشروی ارتش اوکراین به عمق ۸۰ کیلومتری خاک روسیه

اوکراین شهر میخائیلیوکا را تصرف کرد. در ادامه پیشروی ارتش اوکراین در داخل خاک روسیه، ارتش اوکراین از تصرف شهر میخائیلیوکا درمجاورت شهر کورسک خبر داد و اعلام کرد که توانسته ۸۰کیلومتر به داخل خاک روسیه نفوذ کند.

ارتش اوکراین ویدیوهایی از تسلیم افسران روسی و لحظات اولیه پیشروی وتهاجم خود به خاک روسیه منتشر کرده است. از سوی دیگر نیروهای بلاروس در مرز با اوکراین مستقر شدند. الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور در طول مرز با اوکراین مستقر شده‌اند. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه رو به افزایش است و نگرانی‌های بین‌المللی درباره گسترش درگیری‌ها بالا گرفته است.

مستاجران به خرید خانه فکر نمی‌کنند

نرخ اجاره‌بها پنجاه درصد افزایش یافته است

نایب رئیس اتحادیه املاک می گوید: میانگین نرخ اجاره‌بها در تهران بیش‌از ۵۰ درصد افزایش داشته و هم‌اکنون رکود تورمی در بازار اجاره‌بها و خرید و فروش مسکن حاکم است؛ البته رکود در بازارهای موازی دیگر هم وجود دارد اما به طور کلی خریداری در بازار خرید و فروش مسکن نیست. به گفته او رشد نرخ اجاره‌بها با توان مالی مستأجران همسو نیست و با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار خرید و فروش، مستأجران دیگر به خرید خانه فکر نمی‌کنند.

حضور و به کارگیری اتباع غیرمجاز در کشور جرم است

سردار محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: اتباع بیگانه که داخل کشور هستند باید دارای مجوز باشند در غیر این صورت مجرم اند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت اتباع بیگانه که داخل کشور هستند باید دارای مجوز باشند، اگر مجوز اقامت نداشته باشند یعنی حضور غیر مجاز و کسانی که اینها را به کار می گیرند جرم مرتکب شدند و مشمول جریمه های سنگین توسط اداره کار می شوند.

سردار محمدیان اظهار داشت ما جمع آوری و تردد را بنا به ظرفیت انتقال به مرز افزایش دادیم و ادامه خواهد داشت و اولویت اول کسانی هستند فاقد هرگونه مجوز هستند و بعد از آن شامل کسانی می شود که مجوزشان تمدید نشده است.

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: نسرین نیکنام

فیلمبردار: محمدرضا مطهری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: عباس امیری‌فر، سعید نورمحمدی، محمدعلی سبحانی و یوسف اصلانی کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: