نرخ ارز در ایران

با صلح در منطقه، قیمت دلار افت می‌کند

تحلیلگران بازار ارز با اشاره به از سرگیری مذاکرات برای آتش‌بس در غزه معتقدند در صورتی که این خبر وضوح بیشتری بگیرد و دو طرف به صلح نسبی نزدیک شوند، احتمال افت بیشتر قیمت دلار بالا می‌رود.

کد خبر: ۱۷۰۵۹۳
۱۷:۲۹ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: قیمت دلار در روز یکشنبه با افت همراه و در کانال هفتم از کریدور پنجم بازگشایی شد. روند نزولی این اسکناس که از هفته گذشته کلید خورده، باعث افت تب خرید در میان معامله‌گران ارز شده است. فعالان اقتصادی معتقدند سیاست‌‍گذار با هدف تک‌نرخی شدن ارز، سیاست کاهش قیمت دلار را پیگیری می‌کند.

قیمت دلار روز یکشنبه با روند کاهشی نسبت به روز شنبه بازگشایی شد؛ دلار در ادامه معاملات، کاهش بیشتری را تجربه کرد و به کانال هفتم از کریدور پنجم فروافتاد. با این حال، در دومین روز هفته قیمت دلار دوباره افزایشی شد و در کف کانال هشتم از کریدور پنجم معامله شد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تدام آرامش در حوزه سیاست کاهش بیشتر در قیمت اسکناس آمریکایی دور از انتظار نباشد.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی کاهش تنش در منطقه خاورمیانه و قوت گرفتن موضوع آتش‌بس در غزه را در افت سطح تقاضا برای دلار موثر می‌دانند. آن‌ها همچنین موضوع پیش ثبت‌نام خودرو و تزریق سرمایه به حساب وکالتی را از مهمترین عوامل کاهش نقدینگی در بازار ارز و افت قیمت دلار تلقی می‌کنند.

تحلیلگران بازار ارز با اشاره به از سرگیری مذاکرات برای آتش‌بس در غزه معتقدند در صورتی که این خبر وضوح بیشتری بگیرد و دو طرف به صلح نسبی نزدیک شوند، احتمال افت بیشتر قیمت دلار بالا می‌رود.

گفتنی است در روز‌های اخیر با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت دلار در مرکز مبادله صعودی شده است. در حال حاضر قیمت دلار دولتی بیش از ۴۸ هزار تومان است؛ به نظر می‌رسد کاهش فاصله قیمت دلار در بازار آزاد و دلار دولتی زمینه‌های لازم برای تک نرخی شدن اسکناس آمریکایی را در ادامه سال فراهم آورد.

کارشناسان اقتصادی ضمن تاکید بر لزوم شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن قیمت دلار می‌گویند با تک نرخی شدن قیمت دلار جلوی نوسانات شارپی و ایجاد رانت در بازار ارز گرفته می‌شود. آن‌ها معتقدند فساد حاصل از چند نرخی بودن ارز صدمات جبران ناپذیری برای اقتصاد و جامعه به وجود می‌آورد.

درهم در کانال ۱۵ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد

قیمت درهم روز یکشنبه با کاهش ۶۰ تومانی در سطح ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در دومین روز هفته با کاهش ۲۰۰ تومانی در سطح ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار گرفت و از دلار ۳۵۰ تومان گران‌تر معامله شد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۵ هزار و ۵۹۰ تومانی معامله شد و کاهش ۱۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۴ هزار و ۴۴۰ تومانی ایستاد و افت ۱۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است روز یکشنبه اسکناس دلار با رقم ۴۹ هزار و ۹۵ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۵ هزار و ۱۶۶ تومانی عرضه شد و نسبت به آخرین معامله روز شنبه ۶۰ تومان گران شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: