اخبار استان یزد

افزایش خاموشی‌ها در یزد؛ برنامه ریزی شده یا تصادفی؟

در برخی شهرستان‌های استان یزد به صورت روزانه برنامه خاموشی‌های هر منطقه اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۰۵۱۵
۱۶:۱۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳

 

دیدارنیوز ـ استان یزد: در حالی شرکت توزیع برق استان یزد علت افزایش خاموشی‌ها در هفته‌های اخیر را افزایش مصرف، خارج شدن ناگهانی نیروگاه از مدار و خرابی ترانس‌ها ذکر می‌کند که در برخی شهرستان‌ها به صورت روزانه برنامه خاموشی‌های هر منطقه اطلاع رسانی می‌شود.

«محمدجواد جلیلی» معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق یزد اخیراً در این رابطه با بیان این که عیوب تجهیزات برق در تابستان به دلیل گرمای زیاد تشدید می‌شود، علت بروز برخی خاموشی‌ها را ناشی از سوختن تجهیزات اعلام کرده است.

وی گفته است؛ برخی مواقع شرایط اضطراری برای ما پیش می‌آید، نیروگاهی از مدار خارج می‌شود که همکاران ما در صنعت نیروگاهی همه تلاش خود را می‌کنند تا در اسرع وقت مشکل را رفع و نیروگاه را وارد مدار کنند.

این مسئول ادامه داده که در این فاصله به ناچار شرایط طوری پیش می‌رود که فرکانس برق به شدت افت می‌کند و به ناچار مواردی به صورت خاموشی برای مشترکین پیش می‌آید، ولی همکاران ما در اسرع وقت رفع می‌کنند.

معاون شرکت توزیع استان این قطعی‌ها را واقعا پیش بینی نشده و ناخواسته دانسته و با اشاره به مصرف روزانه دو هزار و ۱۵۰ مگاوات برق در استان، از مردم خواسته با رعایت اصول مصرف در کاهش خاموشی‌ها نقش ایفا کنند.

از طرفی همواره مسئولان این حوزه خط قرمز خود را خاموشی بخش خانگی عنوان کرده‌اند، ولی با این اوصاف برخی شهرستان‌ها از طریق فرمانداری به صورت روزانه برنامه قطع برق در مناطق روستایی و شهری و صنعتی را به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند.

به عنوان نمونه بنا بر اعلام روابط عمومی فرمانداری شهرستان مهریز برنامه احتمالی مدیریت اضطراری روستایی برای امروز ۱۴۰۳/۰۵/۲۷ به این شرح اعلام شده است؛ ساعت ۱۲-۱۱: گروه ۱ روستایی (کل منطقه سرو و ارنان تا انتهای علی آباد چهل گزی و عبدا.. آباد و فتح آباد)، ساعت ۱۳-۱۲: گروه ۳ روستایی (سمت چپ جاده سنتو از دوراهی مهریز به سمت کرمان تا نرسیده به شهرک سنگ و سریزد) و ساعت ۱۴-۱۳: گروه ۵ و ۶ روستایی (گروه ۵ شامل سمت راست جاده سنتو از دوراهی مهریز به سمت کرمان تا انتهای بهادران و کریم آباد و مهدی آباد و جاده معدن و حسین آباد و باغ دهوک و منگاباد و قسمتی از خیابان جمهوری اسلامی و شهرک زارعین و گروه ۶ شامل قسمتی از شهرک سنگ (کاشی کارون) تا انتهای چاه‌های مهدی آباد و گردکوه و دنباله سمت چپ جاده سنتو تا دوراهی مزرعه شور).

البته به گفته‌ی «علی جم» مدیر عامکل توزیع برق استان از ابتدای خردادماه تا هفته سوم مرداد سال جاری، هشت درصد از مشترکین برق استان ۵۲ هزار و ۸۴۹ مشترک از مجموع نزدیک به ۷۰۰ هزار مشترک این شرکت عملکرد خوبی در پیک بار تابستان داشته و مشمول پاداش شده‌اند.

وی از لحاظ پاداش ۲۴ میلیارد و ۸۲۴ میلیون ریالی در قبوض برق این مشترکان در بخش خانگی یا رایگان شدن قبض برخی دیگر خبر داده است.

به هر حال، قطعاً در شرایط گرم تابستان که بیشترین مصرف در استان‌هایی مانند یزد مربوط به وسایل سرمایشی و عمدتاً در بخش خانگی است، صرفه جویی و مصرف بهینه برق با بهره گیری از وسایل پر بازده و بر اساس علم روز و پرهیز از استفاده وسایل پر مصرف یا به صورت همزمان وسایل الکتریکی در ساعات اوج بار روز و شب، گره‌گشا خواهد بود، ولی شفاف‌سازی در رابطه با موضوعاتی همچون بی‌توجهی متولیان به حوزه سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی، بی‌توجهی به موضوع بهره‌وری در این حوزه بخصوص در رابطه با سیستم‌های سرمایشی، ضعف فرهنگ سازی و علت عدم اقناع مشترکان با وجود مشوق‌ها و تاثیر اقداماتی مانند تغییر و کاهش ساعات کاری ادارات و سایر ابعاد این موضوع برای سیاست‌گذاری برنامه‌های آتی بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: