جنگ غزه ادامه دارد

نشست دوحه؛ موانع دستیابی به آتش‌بس چیست؟

در حالی که جنگ و کشتار در غزه ادامه دارد، اصلی‌ترین مسائل حل نشده، مکانیسم آتش‌بس «دائمی» و پایان دادن به جنگ و اصرار اسرائیل بر حفظ کنترل خود بر محور صلاح الدین (فیلادلفیا) است.

کد خبر: ۱۷۰۴۵۸
۱۲:۱۱ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: قرار است دور دوم نشست میانجیگران قطری، مصری و آمریکایی با حضور هیئت اسرائیلی در دوحه، روز جمعه ۲۶ مرداد برای بررسی مسائل باقی‌مانده مربوط به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا با جنبش حماس، از سرگرفته شود.

به گفته یک منبع ارشد مصری، پس از نشست ۷ ساعته روز گذشته که طی آن همه طرف‌ها، تمایل واقعی را برای دستیابی به اجماع ابراز کردند، قرار شد که بحث در مورد مکانیسم اجرای توافق روی میز، جمعه (امروز) ادامه یابد.

محور فیلادلفیا و موضوع اسرا

اصلی‌ترین مسائل حل ناشده همچنان حول محور مکانیسم آتش‌بس «دائمی» و پایان دادن به جنگ و اصرار اسرائیل بر حفظ کنترل خود بر محور صلاح الدین (فیلادلفیا) می‌چرخد که به باور اسرائیل، حماس از طریق آن سلاح و عوامل مسلح را انتقال می‌دهد و حضور امنیتی‌اش در نوار غزه را تامین می‌کند.

طرف اسرائیلی همچنین لزوم بازرسی افرادی که به شمال غزه باز می‌گردند را نیز به عنوان شرط خود مطرح کرده است که از سوی حماس رد می‌شود.

درخواست حماس برای آزادی زندانیان فلسطینی محکوم به حبس‌های طولانی مدت (ابد) یا به اتهامات «تروریستی» نیز تقریبا با وتوی اسرائیل روبرو است.

تل‌آویو در عین حال خواهان اطلاع از اسامی تمامی اسرای اسرائیلی است که هنوز در نوار غزه در بازداشت هستند. این در حالی است که منابع حماس، ناممکن بودن اجرای این کار را پیشتر اعلام کرده‌اند، زیرا برخی از این اسرا، در دست چندین گروه مسلح فلسطینی هستند.

پیش‌شرط‌های حماس

به نقل از العربیه، از سویی جنبش حماس همچنان تاکید دارد که برقراری هرگونه آتش‌بس باید «عقب‌نشینی کامل» نیرو‌های اسرائیلی از نوار غزه را شامل شود.

مسئولان حماس در نشست پنجشنبه شرکت نکردند، اما یک مقام آگاه تاکید کرد که میانجی‌ها پس از جلسه با تیم مذاکره‌کننده حماس در دوحه، رایزنی کردند.

هیئت اسرائیلی از دیوید بارنیا، رئیس دستگاه اطلاعاتی، رونن بار، رئیس سرویس امنیت عمومی «شاباک» و نیتزان آلون، هماهنگ کننده پرونده گروگان‌ها در ارتش اسرائیل تشکیل شده است.

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» و برت مک گورک، فرستاده آمریکا در خاورمیانه، به عنوان نماینده از سوی واشینگتن در این مذاکرات حضور داشتند که بنا به درخواست شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر برگزار شد.

عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعاتی مصر نیز به عنوان نماینده قاهره در این نشست شرکت کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: