مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

حمله قریب الوقوع ایران و حزب‌الله به اسرائیل/ انتقادات به کابینه پیشنهادی پزشکیان

این نوزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۷۰۲۵۸
۲۱:۰۱ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با نوزدهمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

اینجا استودیو دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر در خدمت شما هستم.

 

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید:

۱- انتقادات به کابینه پیشنهادی پزشکیان
۲- استعفای شبانه ظریف
۳- حمله قریب الوقوع ایران و حزب‌الله به اسرائیل
۴- آقای پزشکیان طرح نور را مدیریت کنید
۵- دستور جدی اسراییل به تخلیه مناطق بیشتر در غزه

 

ویدیوی این مجله خبری را می‌توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

معرفی کابینه پزشکیان به مجلس و انتقادات به وزرای پیشنهادی

مسعود پزشکیان، رییس جمهور کابینه‌ی پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد، ساعتی پیش از آن جواد امام، ‏سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان با انتقاد شدید از این فهرست گفت برخی از اعضای کابینه «نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم شهره‌اند به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی.

جواد امام گفت فهرست پیشنهادی کابینه آقای پزشکیان ادامه «سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکرد‌های امنیتی نسبت به فعالان سیاسی داخل نظام» است. از سوی دیگر جبهه اصلاحات ایران در نامه اى به پزشکیان نوشت: هیأت دولت شما باید نماد تغییر و اصلاح سیاستگذاری‌ها و مدیریت کشور باشد و نه تداوم آن.

در این باره گفتگو می‌کنیم با رحمت الله بیگدلی، فعال سیاسی اصلاح طلب؛ آقای بیگدلی پس از انتشار اسامی اعضای کابینه برخی از اصلاح طلبان و مردم نسبت به اسامی واکنش نشان دادند، نظر شما درباره این افراد چیست و به نظر شما چه گروه‌ها و افرادی در پشت صحنه انتخاب این افراد نقش داشتند؟

همچنین اهمیت این موضوع سبب شد که گفتگو کنیم با حسین نقاشی فعال سیاسی اصلاح طلب که نقدی بر این انتخاب‌ها داشت.
آقای نقاشی دلیل مخالفت جنابعالی با اسامی که آقای رییس جمهور به مجلس معرفی کردند چیست؟

بازتاب استعفای ظریف در رسانه‌ها

شوک شبانه به کابینه پزشکیان ظریف از دولت پزشکیان استعفا کرد. محمدجواد ظریف معاون راهبردی دولت پزشکیان با انتشار متنی استعفای خود از این جایگاه را در اعتراض به کابینه پیشنهادی رئیس جمهوری، علنی کرد.

در پیام ظریف آمده است برای همه وزرای دولت چهاردهم آرزوی موفقیت دارم. از ۱۹ وزیری که معرفی شدند، سه نفر نامزد نخست، ۶ نفر نامزد دوم یا سوم و یک نفر نامزد پنجم کمیته‌ها و یا شورای راهبری بودند. البته از نتیجه کار خود رضایت ندارم و از این‌که نتوانستم به شکل شایسته‌ای نظر کارشناسی کمیته‌ها و حضور بانوان، جوانان و اقوام را آن‌گونه که که وعده داده بودم به نتیجه برسانم، شرمنده‌ام. محمد جواد ظریف در پایان این پیام بدون اشاره مستقیم به استعفای خود از معاونت راهبردی رئیس جمهور نوشته در پیشگاه مرم بزرگ ایران برای ناتوانی خود در پیگیری امور در دالان‌های سیاست داخلی پوزش می‌خواهم و در کنار مشکلات دیگر، برای بنده ادامه راه در دانشگاه را رقم زد.

بازتاب این استعفا آنقدر زیاد بود که چند ساعت بعد دوباره ظریف درباره توئیت خود اینطور توضیح داد: درباره مفید بودنم تردید دارم؛ همسر و فرزندانم ساکن ایران هستند و تحت تحریم‌های آمریکا امکان سفر به آن کشور را ندارم هیچ نهاد نظارتی با معاونت بنده مخالفت نکرده است آنچه باعث آن گزارش شد تردید در مفید بودنم در معاونت راهبردی بود. هنوز به تمام آنچه در مورد ایشان در دوران انتخابات گفتم باور دارم. با تمام توان از دانشگاه برای ایران در خدمت شما و ایشان خواهم بود.

استعفای محمد جواد ظریف بهانه‌ای شد تا گفتگو کنیم با داوود حشتمی، تحلیلگر مسایل سیاسی؛ آقای حشتمی به نظر شما دلیل اصلی کناره گیری آقای ظریف از دولت آقای پزشکیان چیست؟

حمله ایران و حزب‌الله به اسرائیل قریب‌الوقوع است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا  در تماس با وزرای خارجه گروه هفت هشدار داد که حمله ایران و  حزب الله به اسرائیل ممکن است از روز دوشنبه آغاز شود. بلینکن گفت مشخص نیست این بار انتقام‌جویی به چه شکلی خواهد بود. بلینکن همچنین گفت که آمریکا زمان دقیق حملات را نمی‌داند، اما تاکید کرد که ممکن است از ۲۴ تا ۴۸ ساعت آینده، آغاز شود. بلینکن از دیگر وزرای خارجه گروه هفت خواست تا فشار دیپلماتیک بر جمهوری اسلامی ایران، حزب‌الله و اسرائیل را برای حفظ بیشترین حد خویشتن‌داری اعمال کنند.

معصومه ابتکار خطاب به پزشکیان: طرح نور را بلافاصله مدیریت کنید

معصومه ابتکار فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: این طرح‌ها جز ایجاد نارضایتی و ناامنی اجتماعی، اثری نداشته است خیلی عجیب است که اصرار دارند هنوز این طرح‌ها اجرا شوند کل کشور، دین و انقلاب دارد هزینه‌های این برخورد‌های سلیقه‌ای با موضوع پوشش زنان را می‌دهد از رئیس جمهور می‌خواهم این طرح را مدیریت و متوقف کند.

۷۰ تا ۸۰ سال طول می‌کشد تا اقشار ضعیف خانه‌دار شوند

کیانوش گودرزی، رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: «بازار معاملات مسکن پایتخت در رکود کامل است.

او افزود: «امروز ارقام میلیاردی برای خرید و فروش مسکن جابه‌جا می‌شود که به معنای زمان ۷۰ تا ۸۰ساله برای خانه دار شدن اقشار ضعیف است.» رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: از ابتدای امسال بازار مسکن در کود کامل به سر می‌برد، اما شاهد رشد میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم.

اهمیت موضوع مسکن و نظر کیانوش گودرزی مبنی بر طولانی شدن پروسه خانه دار شدن اقشار ضعیف بهانه‌ای شد تا گفتگو کنیم با کیارش ناصری، کارشناس حوزه مسکن؛ جناب ناصری آیا به نظر شما این اظهار نظر درست است و چرا اساسا ما با بحران مسکن روبرو شدیم؟

دستور تخلیه مناطق بیشتری از غزه از سوی اسرائیل

ارتش اسرائیل، دستور تخلیه مناطق بیشتری در جنوب غزه را صادر کرد. مناطق مسکونی مورد نظر اسرائیل برای تخلیه، شامل بخش‌هایی از خان یونس دومین شهر بزرگ نوار غزه می‌شود. منطقه خان یونس در اوایل سال جاری در جریان حمله هوایی و زمینی ارتش اسرائیل متحمل تخریب گسترده‌ای شده است. حماس روز یکشنبه از کشور‌های میانجی در مذاکرات آتش‌بس غزه خواست به جای مذاکره بیشتر، طرحی را که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، برای آتش‌بس پیشنهاد داده است، اجرا کنند.

استقرار زیردریایی آمریکا در خاورمیانه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، فرمان داده است تا یک زیردریایی حامل موشک هدایت‌شونده در خاورمیانه مستقر شود. به گزارش رویترز زیردریایی هسته‌ای یواس‌اس جورجیا، از ماه ژوئیه در آب‌های مدیترانه بوده است، اما این که پنتاگون به شکل علنی استقرار آن را در منطقه اعلام کند، امری نادر است. پنتاگون پس از گفت‌وگوی لوید آستین با همتای اسرائیلی اش به گروه ضربت آبراهام لینکلن دستور داده است به روند استقرار خود در منطقه سرعت بیشتری ببخشد.

پایان المپیک سی و سوم پاریس ۲۰۲۴

پرواز پرچم به سوی لس آنجلس؛ درخشش آسیائی ها؛ ژاپن؛ کره جنوبی؛ استرالیا  و ایران در پاریس؛ مدال‌ها در غیاب روسیه، به طور انحصاری بین امریکا و جمهوری خلق چین تقسیم شد. در بین آسیائی ها، چین، ژاپن و استرالیا در رده‌های دوم، سوم و چهارم جدول مدال‌ها قرار گرفتند. کره جنوبی هشتم و ازبکستان در رده خوب سیزدهم قرار گرفت. کاروان چهل نفره ایران نیز با کسب  ۱۲ مدال کاروان در بازی‌های المپیک پاریس در سه رشته کشتی فرنگی، کشتی آزاد و تکواندو  رتبه بیست و یکم را به دست آورد.

انتشار آمار افزایش نقدینگی اقتصاد ایران توسط بانک مرکزی

بر اساس گزارش بانک مرکزی نقدینگی ایران در خرداد سال ۱۴۰۳ به  ۸۳ میلیون و ۵۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسید که نسبت به ماه قبل از آن  ۲.۷۶ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی خرداد ۱۴۰۲ معادل ۲۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده است. افزایش نقدینگی از علل مهم‌افزایش نرخ تورم محسوب می‌شود.

در این باره هم گفتگو می‌کنیم با مجیدباقربندی، کارشناس حوزه اقتصادی؛ آقای باقربندی به نظر شما انتشار این آمار و اینکه افزایش نقدینگی باعث افزایش نرخ تورم می‌شود را شما تائید می‌کنید؟ توضیح دهید؟

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: نسرین نیکنام

فیلمبردار: سجاد باقری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: رحمت الله بیگدلی، حسین نقاشی، داوود حشمتی، کیارش ناصری و مجید باقربندی کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: