شیخ حسینا: آمریکا در سرنگونی‌ام نقش داشت

شیخ حسینا، نخست وزیر مستعفی بنگلادش که پس از ناآرامی‌های گسترده در این کشور به هند فرار کرد، مدعی دخالت آمریکا در سرنگونی‌اش از قدرت شد.

کد خبر: ۱۷۰۲۰۱
۱۳:۲۷ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: نخست وزیر مستعفی بنگلادش از نقش‌آفرینی آمریکا در اعتراضات اخیری که به سرنگونی او و دولتش منجر شد سخن گفت.

«شیخ حسینا» نخست وزیر مستعفی سابق بنگلادش در اولین مصاحبه خود از زمان استعفایش تحت فشار چند هفته اعتراضات و ناآرامی‌ها علیه وی درباره نقش آفرینی ایالات متحده در سرنگون ساختن او صحبت کرد.

حسینا که حدود یک هفته پیش به دنبال اشغال و غارت شدن کاخ نخست وزیری در بنگلادش به هند گریخت، در اولین مصاحبه پس از فرار خود، به نشریه «اکونومیک تایمز» گفت: «من استعفا کردم تا جلوی اینکه خشونت‌های بیشتری را شاهد باشیم بگیرم. آن‌ها (مخالفان) به دنبال تصاحب قدرت با عبور از روی اجساد دانشجویان بودند، اما من با استعفایم جلوی آن را گرفتم.»

شیخ حسینا روز پنجم اوت بعد از آنکه دانشجویان معترض تنها خواسته خود را استعفای حسینا اعلام کردند، استعفای خود را حین خروج از این کشور اعلام کرد. اعتراضات این دانشجویان ابتدا به انگیزه مخالفت با نظام سهمیه‌بندی در مشاغل دولتی بالا گرفت، اما بعد از وقوع کشتار و خشونت علیه معترضان آن‌ها استعفای حسینا را مطالبه کردند.

پس از آنکه شیخ حسینه از شهر داکا به هند گریخت، دولت موقتی تحت نخست وزیری «محمد یونس»، برنده جایزه صلح نوبل که قرار است ناظر بر یک دوران انتقالی و تدارک برای انتخابات زودهنگام باشد، تشکیل شد.

حسینا در مصاحبه با اکونومیک تایمز گفت چنانچه از کشور فرار نمی‌کرد کشتار و ویرانگری بیشتری در بنگلادش رخ می‌داد. او اضافه کرد: «من به این دلیل که شما من را انتخاب کردید رهبر شما شدم. شما نقطه‌قوت من بودید.»

بر اساس گزارش‌ها، خشونت‌هایی که بعد از استعفای حسینا رخ داد به کشته شدن بالغ بر ۲۳۰ تن دیگر منجر شده و به این ترتیب تعداد کشته‌های اعتراضات بنگلادش از زمان شروع تظاهرات دانشجویی در اواسط ژوئیه به ۵۶۰ تن رسیده است.

شیخ حسینا همچنین با خطاب قرار دادن دانشجویان معترض تاکید کرد که هرگز این دانشجویان را «رضاکار» (طرفدار پاکستان) نخوانده است. این نامی بود که در جریان جنگ استقلال بنگلادش در سال ۱۹۷۱ به نیرو‌های شبه‌نظامی سازمان‌دهی‌شده توسط پاکستان داده شد.

او که رهبر حزب «لیگ عوامی» است، افزود: «کلمات من برای آنکه شما را تحریک کنند، تحریف شدند. ویدیوی کامل سخنرانی من در آن روز را ببینید تا درک کنید چطور دسیسه‌گران از بی‌گناهی شما برای بی‌ثبات کردن کشور بهره برده‌اند.»

نخست‌وزیر مستعفی بنگلادش همچنین گفت: «اگر من حاکمیت جزایر سنت مارتین را واگذار کرده و به ایالات متحده آمریکا اجازه می‌دادم خلیج بنگال را تحت نفوذ خود داشته باشد، همچنان در قدرت حضور داشتم. من از مردم سرزمینم استدعا دارم، لطفا نگذارید افراطی‌ها شما را بازیچه‌دست قرار دهند.»

شیخ حسینا ماه مه گذشته از دسیسه‌ای برای تشکیل یک کشور مسیحی مشابه با تیمور شرقی از طریق جداسازی بخش‌هایی از بنگلادش و میانمار صحبت کرده بود. او گفت کشوری که در آن زمان نامش را فاش نساخته بود، به او پیشنهاد پیروز شدن آسان در انتخابات را در صورتی که اجازه به تشکیل یک پایگاه هوایی در بنگلادش را به آن بدهد، مطرح ساخته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: