نرخ ارز در ایران

دلار ۱۳۰۰ تومان ریزش کرد

قیمت دلار در شروع به کار بازار‌های مالی در روز شنبه با کاهش ارزش بازگشایی شد. افت هزار و ۳۰۰ تومانی دلار این اسکناس را در آخرین معامله روز شنبه در کف کریدور ششم نشاند.

کد خبر: ۱۷۰۱۳۸
۱۷:۱۵ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: قیمت دلار در اولین روز هفته با کاهش بیش از هزار تومانی بازگشایی و در کف کریدور ششم معامله شد. روند کاهشی قیمت این اسکناس به چند موضوع مهم گره خورده است، اما به نظر می‌رسد بیشترین تاثیر را از آرامش در خاورمیانه و کاهش احتمال تنش دریافت کرده است.

همچنین به نظر می‌رسد انتخابات آمریکا و جلو افتادن کامالا هریس از حریف خود که به مذاکره با ایران معتقد است، توجه معامله‌گران ارز را جلب کرده است.

بررسی بازار ارز حاکی از آن است که تب تقاضا در بازار ارز اندکی فروکش کرده و بازار از التهاب اخبار سیاسی تا حدودی خالی شده است. معامله‌گران معتقدند توجه‌ها در هفته گذشته صرفاً معطوف به اخبار سیاسی و احتمال وقوع جنگ بود، اما در حال حاضر برخی سیگنال‌ها حکایت از آرامش در منطقه خاورمیانه دارد و همین موضوع تب تقاضا در بازار ارز را پایین آورده است.

بازار با ۳ سیگنال آرام شد

بررسی اخبار و رویداد‌های چند روز گذشته حکایت از این دارد که احتمال وقوع درگیری میان ایران و اسرائیل تا حدودی کاهش پیدا کرده است. این مساله می‌تواند مهم‌ترین سیگنال برای برگشت قیمت دلار به کریدور پنجم باشد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل امروز با تاکید بر اولویت برقراری آتش‌بس پایدار در غزه، اعلام کرد ایران از حق دفاع مشروع خود استفاده می‌کند؛ اما امیدوار است پاسخ به گونه‌ای باشد که به آتش‌بس احتمالی در غزه آسیب نرساند. به نظر می‌رسد این موضع ایران حاکی از این است که ایران تمایل دارد راه‌حل مسالمت‌آمیز را در پیش گیرد.

از سوی دیگر موضوع انتخابات آمریکاست که از دیدگاه کارشناسان اقتصادی بر بازار ارز اثر مستقیم دارد. در نظرسنجی‌های انجام‌شده طی روز‌های اخیر کامالا هریس با چهار درصد اختلاف از دونالد ترامپ پیش افتاده است. این موضوع که هریس موافق پیشبرد مذاکره با ایران است بر کاهش انتظارات تورمی و امید برای احیای برجام تاثیر بسزایی دارد.

موضوع دیگری که بر ریتم کاهشی قیمت دلار در روز شنبه تاثیر گذاشت مساله رشد نکردن قیمت نفت است. این ثبات نسبی در قیمت نفت نشان می‌دهد تحلیلگران احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار میان ایران و اسرائیل را جدی نمی‌دانند.

پیش بینی قیمت دلار

با وجود سیگنال‌هایی که طی دو روز اخیر روانه بازار‌های مالی شد، به نظر می‌رسد اگر اخبار همچنان پالس مساعد به بازار‌های مالی بدهند، احتمال برگشت دلار به کانال‌های پایانی کریدور پنجم بالاست. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی ماندگاری قیمت را مهم‌تر از تاچ‌های کوتاه‌مدت می‌دانند و معتقدند انتظارات تورمی افزایشی است و در نیمه دوم سال به رسم تجربه گذشته، قیمت دلار بالاتر از نیمه ابتدایی سال قرار می‌گیرد.

کارشناسان اقتصادی هر گونه پیش‌بینی نسبت به آینده قیمت دلار را منوط به اخبار سیاسی می‌دانند و می‌گویند هیچ پیشنهادی برای ورود یا خروج از بازار‌های مالی نمی‌توانند داشته باشند.

درهم ۳۰۰ تومان ارزان شد

قیمت درهم روز شنبه با کاهش ۳۲۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۳۲۰ تومانی قرار گرفت. قیمت تتر در سطح ۶۰ هزار و ۱۵۰ تومانی قرار گرفت و نسبت به روز جمعه ۶۰۰ تومان کاهش داشت.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۶ هزار و ۲۶۰ تومانی معامله شد و کاهش هزار و ۶۰۰ تومانی پیدا کرد. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۴۳۰ تومانی ایستاد و کاهش هزار و ۳۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است از روز شنبه ۲۰ مرداد اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۶۰۷ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۵۹۴ تومانی عرضه شد و ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان رشد قیمت داشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: