مجله خبری تحلیلی دیدار نیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

معرفی وزرا، بزودی/ سفر قریب الوقوع وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه و تل‌آویو/ خروج شهروندان کشورهای اروپایی از منطقه

این هفدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

کد خبر: ۱۶۹۸۷۸
۲۰:۴۷ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز _ اتاق خبر: با هفدهمین برنامه مجله خبری دیدار در خدمت مخاطبان دیدارنیوز هستیم.

اینجا استودیوی تلویزیونی دیدارنیوز و من محمدرضا حیاتی با یک مجله خبری دیگر مهمان نگاه‌های گرم و دقیق شما هستم.

 

در این برنامه می‌بینید و می‌شنوید

۱/ پیام جمهوری اسلامی به اسراییل از طریق اردن

۲/ معرفی وزرا، بزودی

۳/ کربی: تهدید ایران جدی است

۴/ کاخ سفید: حمله ۲۵ فروردین را ما خنثی کردیم

۵/ خروج شهروندان کشور‌های اروپایی از خاورمیانه

۶/ سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه و تل آویو

 

ویدیوی این مجله خبری را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

مشروح اخبار 

پیام جمهوری اسلامی به اسراییل از طریق اردن

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از یک منبع رسمی ایرانی گزارش داد: در سفر وزیر امور خارجه اردن به تهران، جمهوری اسلامی ایران پیام‌هایی را به صفدی وزیر خارجه اردن رسانده تا به پادشاه اردن و آمریکا و اسرائیل ابلاغ کند. جمهوری اسلامی ایران در این پیام ها بر حق پاسخگویی به ترور اسماعیل هنیه تاکید کرده است.

در این پیام ها همچنین تاکید شده پذیرش عدم پاسخ یا پاسخ نمادین برای تهران دور از ذهن است و هرگونه پاسخی تند و دردناک خواهد بود. اسرائیل به شدت حاکمیت ما را نقض کرده است و اکنون میانجی هایی را برای عدم پاسخگویی می فرستد و این موضوع منتفی است.

قرار است درباره این موضوع با علی ودایع کارشناس مسائل بین الملل صحبت کنیم؛ جناب آقای ودایع تحلیل تان از این اتفاق چیست و آیا تبادل این پیام ها تاثیری در خاورمیانه دارد یا خیر؟

کربی: تهدید ایران جدی است؛ باید برای دفاع از منافع آمریکا و اسرائیل آماده باشیم

هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: واشنگتن از واکنش احتمالی ایران به ترور «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران نگران است. کربی گفت هدف واشنگتن از ارسال نیرو به منطقه جلوگیری از گسترش درگیری‌ها به یک جنگ منطقه‌ای تمام‌عیار است. وقتی رهبر معظم انقلاب می‌گوید که ایران انتقام خواهد گرفت، ما باید این را جدی بگیریم.

 

دولت آخر هفته لیست وزرا را به مجلس ارائه می‌دهد

سلیمی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفت: آقای پزشکیان رئیس جمهور با ارسال نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد به دلیل اینکه دولت هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره لیست کابینه نرسیده زمان ارسال لیست به مجلس به تعویق بیفتد. سخنگوی هیئت رییسه مجلس گفت احتمالاً تا آخر هفته لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد و مجلس دو هفته فرصت دارد تا وزرای پیشنهادی را بررسی کند و سپس در صحن علنی مجلس جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برگزار شود.

 

برای اطلاعات بیشتر از این مطلب، گفت و گو کردیم با آقای محمد رهبری جوان ترین عضو شورای راهبری ریاست جمهوری، جناب آقای رهبری تحلیل شما از افرادی که ممکن است به عنوان وزیر کابینه دولت آقای پزشکیان از سوی ایشان به مجلس معرفی شوند چیست؟

کاخ سفید: همانطور که آمریکا به کمک متحدانش حمله نیمه‌شب ۲۵ فروردین ایران به اسرائیل را خنثی کرد، قصد دارد بار دیگر برای وقوع چنین حمله‌ای آماده باشد

جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید می گوید: همانطور که آمریکا به کمک متحدان و شرکایش حمله نیمه‌شب ۲۵ فروردین  ایران به اسرائیل را خنثی کرد، قصد دارد بار دیگر برای وقوع چنین حمله‌ای آماده باشد.

به گفته فاینر هدف آمریکا از استقرار تجهیزات نظامی بیشتر در خاورمیانه علاوه بر دفاع از اسرائیل جلوگیری از وقوع یک جنگ گسترده منطقه‌ای‌ست.

 

خروج شهروندان کشورهای اروپایی از خاورمیانه

آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، لهستان و اردن از شهروندان خود خواسته‌اند که به دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، فورا لبنان را ترک کنند.

خانواده کارکنان سفارت انگلیس در بیروت نیز از منطقه خارج شدند برخی شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود را به لبنان و اسرائیل متوقف کرده‌اند و ترکیش ایرلاینز نیز چند پرواز خود را به ایران به تعویق انداخته است. فرانسه از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند درپی بالاگرفتن تنش بین ایران و اسرائیل، فرانسه به فرانسوی‌های مقیم ایران توصیه کرده تا «به طور موقت کشور را ترک کنند.»

 

وزیر جنگ اسرائیل، ایران و حزب الله را تهدید کرد: اگر حمله کنید، تاوان سنگینی خواهید داد

یوآو گالانت وزیر جنگ اسراییل، ایران و حزب الله را به «پرداخت بهای سنگین در صورت حمله به اسرائیل تهدید کرد.»

گالانت افزود: «ما با قدرت از نظر دفاعی، زمینی و هوایی آماده هستیم و آماده تحرک سریع برای حمله یا واکنش هستیم، اگر جرات کند به ما حمله کند، تاوان سنگینی خواهد داد.

 

سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه آمریکا به خاورمیانه و تل آویو

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، به منطقه خاورمیانه و تل آویو سفر می کند. درپی بحرانی شدن اوضاع خاورمیانه و احتمال حملات تلافی جویانه ایران به اسرائیل وزیر خارجه آمریکا این هفته به اسرائیل و کشورهای خاورمیانه سفر می کند. رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از یک مسئول اسراییلی گفت «ما آماده حمله احتمالی ایران و حزب الله هستیم». این مسئول اسرائیلی، پیش‌بینی کرد که این حمله، چند روز به طول خواهد انجامید.

وی تأکید کرد: برآوردها در اسرائیل این است که این حمله، به صورت یک ضربه نخواهد بود، بلکه شامل موشک ها و پهپادهایی از شمال و شرق اسراییل خواهد بود.

درباره این موضوع گفت و گو می کنیم با آقای حسن هانی زاده، کارشناس مسایل بین الملل و خاورمیانه؛ تحلیل جنابعالی از سفر آقای بلینکن به خاورمیانه و تل آویو چیست؟

نخست وزیر بنگلادش فرار کرد

کاخ نخست‌وزیری به دست معترضان افتاد؛ در پی اوج گرفتن تظاهرات و اعتراض های مردمی و دانشجویان در بنگلادش شیخ حسینا واجد نخست وزیر بنگلادش فرار کرد.

در پی هفته‌ها اعتراضات گسترده مردم که موجب کشته شدن بسیاری شد، حسینا واجد نخست وزیر استعفا داده و به همراه خواهرش با استفاده از یک هلیکوپتر نظامی به هند گریخت. یک منبع نزدیک به نخست وزیری بنگلادش به خبرگزاری فرانسه گفت: شیخ حسینا واجد، نخست وزیر بنگلادش و خواهرش، گنابهبان (محل اقامت رسمی نخست وزیر) را به مقصد یک مکان امن ترک کرده‌اند. جمعیت زیادی از مردم باعبور از نیروهای پلیس و سیم‌های خاردار خیابان های داکا را درنور دیدند و وارد اقامتگاه رسمی نخست وزیر در پایتخت شدند. مردم و دانشجویان رو به دوربین‌ها دست تکان می‌دادند و شادمانی می کردند.

 مطلب مرتبط:

تیر خلاص بر پیکر حکومت حسینا؛ کشته شدن ۳۰۰ معترض و آغاز تغییرات سیاسی

سقوط آزاد رمزارزها

نگرانی از جنگ بزرگی که ممکن است آغاز شود در حالی که نگرانی‌ها در مورد پاسخ جمهوری اسلامی ایران به ترور اسماعیل هنیه و آغاز جنگ بزرگ  شدت می‌گیرد، بازار رمزارزها نیز با سقوطی شدید روبرو شده است.

بیت کوین به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال و اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان، در روز دوشنبه شاهد کاهش شدید قیمت بودند و به پایین‌ترین سطح خود در چند ماه اخیر رسیدند. این سقوط ناگهانی، نگرانی سرمایه‌گذاران را در سراسر جهان برانگیخته است.

اهمیت این موضوع سبب شد گفت و گو کنیم با خانم نرگس مرادآبادی کارشناس اقتصادی، سرکار خانم مرادآبادی تاثیر اتفاقاتی که در روزهای اخیر پس از کشته شدن اسماعیل هنیه روی رمزارزها داشت، ممکن است تا چه زمانی ادامه داشته باشد و ادامه این شرایط به چه چیزی منجر خواهد شد؟

سخنگوی وزارت خارجه: نیازی به ارسال پیام به دولت آمریکا نیست

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ارسال پیام از ایران به آمریکا و اسرائیل گفت نیازی به ارسال پیام نیست، دولت آمریکا در ۱۰ ماهه گذشته شریک رژیم صهیونیستی در جنایات جنگی علیه ملت فلسطین بوده، ایران مسئول افزایش تنش در منطقه نیست مسئول بی ثباتی در منطقه رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا است آمریکا باید از توان خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کند و او را باز دارد معتقدیم اسراییل بدون هماهنگی با دولت آمریکا دست به اقدامات ماجراجویانه نمی زند.

 

عوامل برنامه:

تهیه کننده: سهیل محمدیان

کارگردان‌: سعید مسعودی

سردبیر: نسرین نیکنام

فیلمبردار: سجاد باقری

اجرا: محمدرضا حیاتی

تدوین: ماهان قره‌گوزلو

مشاور: علیرضا خوشبخت

با تشکر از: حسن هانی زاده، علی ودایع، محمد رهبری و نرگس مرادآبادی کارشناسان این برنامه

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: