تظاهرکنندگان شعار‌های ضد حکومتی در شهر‌های مختلف این کشور سر دادند

ناآرامی و خشونت‌ در بنگلادش؛ ۹۱ نفر کشته شدند/ دولت اینترنت را قطع کرد!

در ادامه ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها در بنگلادش، 91 نفر در این کشور کشته شدند و دولت پس از گسترش اعتراضات اینترنت را قطع کرده است.

کد خبر: ۱۶۹۸۴۸
۰۹:۲۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: در جریان دور تازه درگیری‌ها در بنگلادش دست‌کم ۹۱ نفر کشته و صد‌ها تن دیگر مجروح شدند. پلیس برای متفرق کردن معترضانی که خواستار کناره‌گیری شیخ حسینه، نخست وزیر این کشور بودند از گاز اشک آور و گلوله‌های لاستیکی استفاده کرد.

در میان کشته شدگان نام ۱۳ نیروی پلیس هم دیده می‌شود که بالاترین تعداد تلفات در یک روز در تاریخ اعتراضات معاصر در این کشور به شمار می‌رود.

دولت از ساعت ۶ بعد از ظهر در سراسر کشور منع رفت و آمد نامحدود اعلام کرده است. پس از گسترش ناآرامی‌ها دولت اینترنت را قطع کرده است. حکومت حسینه پس از پیروزی در چهارمین دوره متوالی در انتخابات ۲۰ سال حضور در قدرت را جشن می‌گیرد. او البته در انتخاباتی پیروز شد که توسط حزب ملی‌گرای اصلی بنگلادش بایکوت شده بود.

منتقدان حسینه دولت او را به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان متهم کرده‌اند. اتهامی که توسط او و وزرایش رد شده است.

تظاهرکنندگان بزرگراه‌های اصلی را مسدود کردند و شعار‌های ضد حکومتی در شهر‌های مختلف این کشور سر دادند.

حسینه در مقابل پس از حضور در نشست امنیت ملی که در آن مقام‌هایی، چون روسای ارتش، نیروی دریایی، هوایی، پلیس و سایر ارکان‌های نظامی و امنیتی برگزار می‌شد معترضانی که دست به خشونت می‌زنند را تروریست نامید. او در این خصوص گفت: «کسانی که خشونت انجام می‌دهند دانشجو نیستند بلکه تروریست‌هایی هستند که برای بی‌ثبات کردن کشور تلاش می‌کنند. من از هموطنانمان می‌خواهم که این تروریست‌ها را با قدرت سرکوب کنند.»

خشونت‌ها در این کشور ۱۷۰ میلیونی در حالی گسترش یافته که معترضان در مناطقی از کشور به ایستگاه‌های پلیس حمله کرده و آنجا را به آتش کشیده‌اند.

پلیس و شاهدان عینی گفته‌اند که دست کم ۱۱ نفر از جمله دو دانشجو و یک رهبر حزب حاکم در میان درگیری‌های شدید در چندین نقطه در پایتخت داکا کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

وزارت خارجه هند هم از اتباع این کشور خواست تا اطلاع ثانوی به بنگلادش سفر نکنند.

در همین حال اپراتور‌های تلفن همراه گفتند که برای دومین بار در جریان اعتراضات اخیر، دولت خدمات اینترنت پرسرعت را قطع کرده است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ هم از دسترس خارج شدند.

بر اساس یادداشت محرمانه دولت بنگلادش که خبرگزاری رویترز آن‌را مشاهده کرده، مقامات بنگلادش روز یکشنبه به ارائه‌دهندگان اینترنت و مخابرات در این کشور دستور دادند که اینترنت ۴G را خاموش و در واقع خدمات اینترنت را غیرفعال کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرد آگاه گزارش داده که قبلا به شرکت‌های مخابراتی هشدار داده شده که اگر از دستورات دولتی پیروی نکنند مجوز‌های آن‌ها لغو می‌شود.

ماه گذشته، دست کم ۱۵۰ نفر در خشونت‌های اعتراضی گروه‌های دانشجویی به سهمیه بندی مشاغل دولتی کشته و هزاران نفر زخمی شدند. اعتراضات پس از لغو اکثر سهمیه‌ها توسط دیوان عالی متوقف شد، اما دانشجویان هفته گذشته در اعتراضات پراکنده به خیابان‌ها بازگشتند و خواستار عدالت برای خانواده‌های کشته شدگان شدند.

به موجب این طرح قرار بود بیش از نیمی از پست‌های استخدام کشوری، معادل ۵۶ درصد، برای بعضی گروه‌های خاص در نظر گرفته شود.

بر این اساس نزدیک به ۳۰ درصد از این مشاغل، که خواهان کمی هم ندارد، برای بستگان آن دسته از معلولان جنگی و کهنه‌سربازانی در نظر گرفته شده بود که در جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان در سال ۱۹۷۱ میلادی حضور پیدا کرده بودند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: