یادداشتی از حسین نقاشی

چه موشک‌هایی اسماعیل!

حسین نقاشی، فعال دانشجویی سابق و کنشگر سیاسی در یادداشتی به ترور اسماعیل هنیه در تهران اشاره کرد و نوشت: اینکه چرا در شرایط جنگ غزه و ترور‌های مکرر اسراییلی‌ها در سال‌های اخیر، یکی از رهبران بلندپایه جنبش حماس بلافاصله پس از برنامه تحلیف و دیدار‌ها به قطر باز‌نمی‌گردد؟! و چرا به برج میلاد برده می‌شود و چرا اصلا اقامت یک شبه در تهران داشته است؟! بی‌گمان در چنین شرایطی این کار‌ها بی‌احتیاطی محض بود!

کد خبر: ۱۶۹۶۹۰
۲۰:۰۳ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: این عکس مربوط به سال ۲۰۰۳ است. درست بیست سال پیش و یک سال پس از این عکس، در سال ۲۰۰۴ «شیخ احمد اسماعیل حسن یاسین» بنیان‌گذار و رهبر معنوی ح. م. ا‌س پس از اقامه نماز صبح وقتی از مسجدی در غزه خارج می‌شد با شلیک موشکی از هلیکوپتر ارتش اسراییل به شهادت رسید.

شیخ احمد یاسین در سال ۱۹۸۷، این جنبش را تاسیس کرده بود و دیدگاه او الهام بخش جوانان فلسطینی نومید از استقرار صلح بود.

تنها ۲۶ روز بعد «عبدالعزیز رنتیسی» رهبر بعدی این جنبش نیز در شمال غزه در حالی که در خودرو خود بود، با شلیک موشک از هلی‌کوپتر اپاچی ارتش اسراییل به شهادت رسید؛ و اینک اسماعیل ه. ن. ی. ه، رییس دفتر شیخ احمد یاسین و رهبری دیگر از ح. م. ا. س این‌بار نه در غزه که در تهران و باز با شلیک موشک در اقامتگاش به شهادت رسید.

حسین نقاشی

اینکه چرا در شرایط جنگ غزه و ترور‌های مکرر اسراییلی‌ها در سال‌های اخیر، یکی از رهبران بلندپایه این جنبش بلافاصله پس از برنامه تحلیف و دیدار‌ها به قطر باز‌نمی‌گردد؟! و چرا به برج میلاد برده می‌شود و چرا اصلا اقامت یک شبه در تهران داشته است؟! بی‌گمان در چنین شرایطی این کار‌ها بی‌احتیاطی محض بود! در هر حال همان‌طور که زندان و کشتار پیشینیان، مسیر مقاومت اغلب جنبش‌های رهایی بخش را مسدود نکرده بلکه بر شدت آن افزوده است، اینجا نیز بر خلاف خواست نتانیاهو، بعید است که این جنبش ابتر شود....

نتانیاهو در اولین دوره نخست‌وزیری‌اش در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶ شمسی) و هنگامی که عملیات‌های استشهادی ح. م. ا. س شدت دوباره گرفته بود با احضار رییس موساد به او گفته بود که لیست ترور برایش تدارک ببینند و آن‌ها اسامی‌ای را برایش آوردند، آن اسامی نتانیاهو را راضی نکرده بود و گفته بود: «برام یه ماهی بزرگ بیارید نه این ماهی‌ریزه‌ها رو. من رهبرا رو می‌خوام نه تاجرا رو.» 

همین حرف منجر به افتضاح بزرگ در امان پایتخت اردن شد و ترور پیچیده و با سم «خالد مشعل»، از رهبران ح. م. ا.س ناکام ماند و مجبور شدند که بخاطر مصالح دیپلماتیک و جهاتی دیگر پادزهر سم را به مشعل برسانند تا زنده بماند و رهبر احتمالی بعدی این جنبش شود!

حسین نقاشی/ از صفحه اینستاگرام نگارنده

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: