نرخ ارز در ایران

پرواز دلار بر آسمان ناامنی در خاورمیانه

قیمت دلار روز چهارشنبه متاثر از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران، افزایش بیش از هزار تومانی داشت و به کریدور ششم راه یافت.

کد خبر: ۱۶۹۶۲۳
۱۷:۱۰ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: کارشناسان اقتصادی روند صعودی قیمت دلار را با توجه به ناآرامی‌های هفته‌های اخیر در منطقه خاورمیانه قابل پیش‌بینی عنوان کردند.

قیمت دلار روز چهارشنبه با رشد هزار و ۳۰۰ تومانی بازگشایی شد و در کریدور ششم معامله شد. روند افزایشی این اسکناس با تشدید تنش در منطقه خاورمیانه از هفته گذشته کلید خورد و با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران اوج گرفت. این اسکناس در آخرین معامله روز چهارشنبه در پله سوم و کف کریدور ششم بسته شد.

بررسی بازار ارز در پنجمین روز هفته حکایت از افزایش تقاضا دارد و روند عرضه دلار توسط بازارساز به کندی انجام می‌شود. با وجود افزایش سیگنال‌های نامساعد در منطقه خاورمیانه و شهادت اسماعیل هنیه در تهران، معامله‌گران اخبار مربوط به این موضوع را رصد می‌کنند و پاسخ ایران به این اتفاق را مهم می‌دانند.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی می‌گویند خیز دلار برای فتح کریدور جدید با وجود رخداد‌های منطقه و تشدید تنش میان اسرائیل با لبنان و ترکیه قابل حدس بود. آن‌ها معتقدند در هفته اخیر قیمت دلار تا کانال هشتم و نهم کریدور پنجم بالا رفت و از دید تکنیکال این رشد قیمت فضا را به سمت کریدور ششم سوق داد.

برخی تحلیلگران بازار‌های مالی نیز می‌گویند هر زمان در ایران اراده شده تا مذاکرات جدی با آمریکا داشته باشد و راهی برای تحریم‌های گسترده باز شود؛ دقیقا همان زمان اسرائیل دست به کار شده و با یک ترور سطح بالا بساط تشدید تنش را فراهم کرده تا با این روش مانع مذاکرات غرب و رفع تنش‌ها شود.

اینکه شروع به کار دولت چهاردهم همزمان شد با حادثه ترور بالاترین مقام حماس در تهران و خیز بازار‌های مالی به کانال‌های قیمتی بالاتر و ریزش شدید بورس، امید به انجام مذاکره تهران با آمریکا را کمرنگ‌تر کرد. این تنش‌ها می‌تواند راه دشوار تثبیت قیمت در بازار‌های مالی را برای رئیس جمهور نهم سخت کند و فشار‌های وارده بر مردم را که امید داشتند رفع تحریم‌ها می‌تواند به بهبود اوضاع اقتصادی منجر شود، بیشتر کند.

باید دید در روز‌های آینده موضوع ترور هنیه چگونه توسط تهران پاسخ داده خواهد شد. این مساله آینده دلار و سایر بازار‌های مالی را از ابهام خارج می‌کند.

بازار ارز‌های مهم داغ شد

قیمت درهم روز چهارشنبه با رقم ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومانی معامله شد و رشد ۴۰۰ تومانی داشت. قیمت تتر با رشد ۱۵۰ تومانی روی رقم ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۷ هزار و ۶۴۰ تومانی معامله شد و رشد ۹۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۵۳۰ تومانی ایستاد و افزایش هزار و ۱۰۰ تومانی داشت.

گفتنی است اسکناس دلار روز چهارشنبه با رقم ۴۸ هزار و ۲۳۷ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۲۵۴ تومانی عرضه شد و تغییر قیمت نداشت.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: