گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس

عباس کاظمی: نسل زد از حاکمیت زندگی می‌خواهد/جامعه در شرایط خاص دو قطبی می‌شود/ می‌گفتند پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می‌گیرد

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه های خود میزبان دکتر عباس کاظمی استاد دانشگاه و جامعه شناس بود؛ او در این گفت و گو روی موضوع دو قطبی شدن جامعه نظر متفاوتی داشت که مشروح آن را می توانید ببینید و بخوانید.

کد خبر: ۱۶۹۴۵۸
۱۴:۰۷ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

 

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری همچنان موضوع مشارکت مردم، میان کارشناسان و جامعه شناسان در حال تحلیل است از این رو در یکی دیگر از برنامه های جامعه پلاس میزبان دکتر عباس کاظمی، استاد دانشگاه و جامعه شناس و شرایط جامعه پس از انتخابات را تحلیل و بررسی کردیم.

ویدیوی این گفت و گو را می توانید اینجا، یوتیوب و آپارات ببینید.

 

نکته مهمی که این استاد دانشگاه در ابتدای گفت و گو به آن پرداخت این بود که نمی توان گفت که جامعه به طور کلی دو قطبی شده است، اما در زمان انتخابات این اتفاق می افتد، یعنی این دو قطبی شدن بین افرادی است که رای می دهند و رای نمی دهند. اما موضوع مهم این است که جامعه در درون خود گوناگونی های زیاد و دسته بندی دارد. البته این به این بستگی دارد که جامعه را چطور و از چه زاویه ای ببینید.

او در توضیح بیشتر می گوید: هر چقدر جامعه را از دور ببینید آن را یکپارچه و یک دست می بینید اما هر چقدر به آن نزدیک و وارد جزییات شوید، چند دستگی و تنوع آن را بیشتر متوجه می شوید.

کاظمی ادامه می دهد: جامعه در انتخابات با اما و اگر پای صندوق رای رفت، در دور اول بیش از شصت درصد مردم مشارکت نکردند اما در دور دوم به دلیل اینکه نمی خواستند سعید جلیلی رای بیاورد، به پزشکیان رای دادند که ترس حضور جلیلی را از بین ببرند.

این جامعه شناس به این موضوع هم اشاره دارد که صحبت هایی که در فضای مجازی منتشر می شد روی رای دادن یا ندادن مردم تاثیر داشت، مثلا طرفداران سعید جلیلی گفته بودند که اگر پزشکیان رای بیاورد، همجنسگرایی رونق می گیرد و این روند از دو طیف تا مدت ها ادامه داشت.

او این تحلیل را هم دارد که حدود بیست تا سی درصد جامعه در هیچ دوره از انتخابات شرکت نمی کنند، اما این به این معنا نیست که مطالبات آنها نادیده گرفته شود یا آنها خواسته ای نداشته باشند، این در حالی است که این عده همواره چشمشان به افرادی است که در انتخابات شرکت می کنند و مطالباتی دارند.

کاظمی در بخش دیگری از این گفت و گو به سراغ نسل زد و مواجهه آنها با انتخابات رفت. تحلیل او از این اتفاق این است که رای اولی ها در سیزدهمین انتخابات حضور پیدا نکردند و زندگی سیاسی خود را اینطور شروع کرد، این نسل در انتخابات اخیر هم شرکت نکردغ آنها از حاکمیت زندگی می خواهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: