سعید موتمنی، کارشناس حوزه خودرو مطرح کرد

بازار خودرو در رکود می‌ماند/ توصیه مهم به دولت چهاردهم

سعید موتمنی، کارشناس حوزه خودرو درباره وضعیت بازار گفت: هیچ جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و به نظر می‌رسد طی دو تا سه ماه آینده بازار به همین شکل خواهد بود تا وقتی که ماشین کافی وارد کشور شود. دولت چهاردهم اگر می‌خواهد بازار خودرو به تعادل برسد، باید بازار را رقابتی کند، نباید صرفا چند شرکت واردکننده، چون رانت دارند، خودرو وارد کنند و بقیه هم تماشاچی باشند.

کد خبر: ۱۶۹۴۴۱
۰۹:۱۸ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: یک کارشناس حوزه خودرو گفت: انحصار در بازار خودرو باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که اجازه دهند بدون، اما و اگر، خودرو وارد شود؛ این در حالی است که ثبت سفارش خودرو باید آنطور که قبل از سال ۹۷ بود، باشد و شخص حقیقی و حقوقی بتواند خودرو واردکنند تا انحصار در بازار خودرو از بین برود و فاصله قیمتی کم کم کاهش یابد؛ چراکه با این کار بازار خودرو به تعادل می‌رسد و حتی اشباع می‌شود.

سعید موتمنی، کارشناس حوزه خودرو درخصوص وضعیت بازار خودرو به اقتصاد آنلاین، گفت: واردات خودرو دو سال است که آزاد شده، اما با روند کندی انجام می‌شود و همین بازار خودرو را بلاتکلیف کرده است و هیچ جنب و جوشی در بازار وجود ندارد و به نظر می‌رسد طی دو تا سه ماه آینده بازار به همین شکل خواهد بود تا وقتی که ماشین کافی وارد کشور شود.

وی در مورد تاثیر ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده بر قیمت‌ها در بازار خودرو نیز گفت: این ابلاغ تاثیری در بازار نگذاشته است و تا زمانی که ثبت سفارش انجام نگیرد هم تاثیری نخواهد گذاشت. واردات خودرو‌های کارکرده هنوز در حد حرف است و مشخص نیست که آیا اشخاص حقیقی و شرکت‌های بزرگی که خارج از کشور ارز دارند و اعلام آمادگی هم کرده‌اند که با پول خودشان ماشین وارد کنند، می‌توانند با ارز خودشان و یا تبدیل ریال به ارز، خودرو وارد کنند یا نه.

خریدار در بازار خودرو کم و عرضه هم ناکافی است

این کارشناس حوزه خودرو درخصوص تاثیر افزایش قیمت اخیر برخی محصولات ایران‌خودرو و سایپا بر قیمت خودرو در بازار آزاد نیز گفت: این اقدام تاثیری در بازار ندارد، چون خریدار کم است و عرضه هم ناکافی است و نیاز بازار را تامین نمی‌کند. چناچه عرضه خودرو زیاد بود، اختلاف قیمت میان بازار و کارخانه خیلی کمتر بود، در حال حاضر با وجود این که قیمت‌ها در بازار ریخته، باز هم ۶۰ تا ۷۰ درصداختلاف قیمت میان قیمت کارخانه و بازار وجود دارد.

موتمنی اضافه کرد: زمانی باید مجوز افزایش قیمت کارخانه‌ای صادر شود که موانع جلو روی واردات رفع شود و خودرو راحت وارد کشور شود. در هر صورت قیمت‌گذاری دستوری جواب نمی‌دهد، اما حذف آن باید به این شرط باشد که اجازه بدهند خودرو توسط اشخاص حقوقی و حقیقی وارد شود.

وی همچنین گفت: اگر می‌خواهند قیمت یک کالایی را بالا ببرند، باید افزایش تولید داشته باشند و سریع تعهدات خود را تحویل بدهند، نه این که قیمت‌ها را افزایش بدهند و بعد قطره‌چکانی خودرو عرضه کنند.

واردات خودرو باید بدون، اما و اگر باشد

موتمنی در مورد توصیه‌های خود به دولت چهاردهم نیز گفت: انحصار در بازار خودرو باید از بین برود و انحصار هم زمانی از بین می‌رود که اجازه دهند بدون، اما و اگر خودرو وارد شود. ثبت سفارش خودرو باید آنطور که قبل از سال ۹۷ بود، باشد و شخص حقیقی و حقوقی بتواند خودرو واردکنند تا انحصار در بازار خودرو از بین برود و فاصله قیمتی کم کم کاهش یابد؛ با این کار بازار خودرو به تعادل می‌رسد و حتی اشباع می‌شود.

وی ادامه داد: دولت چهاردهم اگر می‌خواهد بازار خودرو به تعادل برسد، باید بازار را رقابتی کند، نباید صرفا چند شرکت واردکننده، چون رانت دارند، خودرو وارد کنند و بقیه هم تماشاچی باشند. شرکت‌هایی ماشین وارد می‌کنند که سرمایه ندارند و در واقع با سرمایه مردم خودرو وارد می‌کنند؛ در حالی که تاجر باید خودرو وارد کند و در ویترین بچیند تا مشتری انتخاب کند و بخرد.

این کارشناس حوزه خودرو افزود: توصیه دیگر من به دولت چهاردهم این است که ارز را تک نرخی کند، زیرا ارز دو نرخی فسادزا است. در سال‌های گذشته بار‌ها شاهد بودیم که با ارز دولتی کالا‌ها وارد و با ارز آزاد به مردم فروخته شده است.

بازار در حال حاضر تشنه خودرو است

موتمنی عنوان کرد: پیشنهاد دیگر من این است که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد، تعرفه ۹۵ درصد برای خودرو با حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی، خیلی زیاد است. بازار الان تشنه خودرو است و با کاهش تعرفه، روند واردات خودرو تسهیل می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: