دومین دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم

قاضی دادگاه: محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارند

قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم اعلام کرد که محاکم ایران، صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارند.

کد خبر: ۱۶۹۴۰۲
۱۱:۳۷ - ۰۷ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم با بیان اینکه محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارند، گفت: این پرونده ناظر بر دادخواهی خانواده‌هایی است که برخی از اعضای خود را به دلیل اقدامات آمریکا از دست داده‌اند.

به نقل از رسانه قوه قضائیه، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی آمریکا با دادخواهی ۷۲۵ نفر از ۱۵ استان کشور (امروز ۷ مردادماه) در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران به ریاست قاضی حسین‌زاده در حال برگزاری است.

قاضی حسین‌زاده در ابتدای جلسه دادگاه با اشاره به اینکه جلسه دوم دادگاه بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در شعبه ۵۵ حقوقی تهران دایر بر دادخواهی خانواده‌های معظم شهدا علیه دولت آمریکا به نحو رسمی در حال تشکیل است، گفت: پرونده حاضر متشکل از دادخواهی ۷۲۵ نفر از اتباع ایرانی به طرفیت ۱۸ خوانده از جمله آمریکا تشکیل شده این پرونده متشکل از ۵۹ کلاسه است.

وی با بیان اینکه دادگاه حقوقی تهران بر اساس قوانین موضوعه شایستگی و صلاحیت استماع دعاوی حاضر را دارد، ادامه داد: براساس قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران، قانون الزام دولت به پیگیری خسارت‌های ناشی از اقدامات دولت آمریکا علیه دولت و مردم ایران، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، قانون اقدام متقابل و قانون تشدید مقابله با اقدامات آمریکا به لحاظ اینکه دولت آمریکا به کرات مصونیت قضایی دولت و مردم ایران را نقض کرده است، محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های علیه دولت آمریکا را دارد.

قاضی ادامه داد: پرونده ناظر بر دادخواهی خانواده‌هایی است که برخی از اعضای خود را به دلیل اقدامات آمریکا از دست داده‌اند.

حبیب‌الله پیشوا، وکیل یکی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم در ادامه دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: ریاست شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل مجتمع قضایی شهید بهشتی، بنده به وکالت از وراث مرحوم شهید «ستار اورنگ» در این پرونده مطالب و مواردی را درباره صلاحیت رسیدگی این دادگاه برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: این دادگاه با توجه به قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دول خارجی مصوب سال ۱۳۹۰ و همچنین قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب سال ۱۳۹۵، قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۶۸، قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا در منطقه مصوب سال ۱۳۹۶، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین اقدامات متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا مصوب سال ۱۳۹۴ و قوانین کنفدراسیون‌های بین‌المللی مبارزه با تروریسم و با توجه به اقدام خواندگان در حمایت مستقیم و غیرمستقیم اطلاعاتی و نظامی، لجستیکی، مالی و رسانه‌ای و سایر پشتیبانی‌های آن‌ها از اقدامات گروه‌های تروریستی صلاحیت رسیدگی به دعاوی علیه دولت آمریکا را دارد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: مضاف بر این قوانین از منظر ظرفیت قانونی، پیگیری خسارات مادی و معنوی ناشی از عملکرد دولت آمریکا و رهبران آن در قبال شهدای ایرانی اولیای دم و خواهان‌ها مبارزه با تروریسم می‌توان به دیگر قوانین موضوعه نیز اشاره داشت؛ از جمله ماده واحده قانون تشدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۹۶ که به صراحت به سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال ایران در منطقه می‌پردازد. آنچه محرز و مسلم است حمایت مستقیم قانون از نیرو‌های مسلح ایران به ویژه شهدای مدافع حرم است که به صورت حضور مستشاری ایران در قالب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و همچنین به استناد این قانون آمریکا عملاً با حمایت همه جانبه و آشکار از گروه‌های تروریستی منافع حیاتی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نیز تحت الشعاع و خطر قرار داده است.

وی گفت: با دقت در صراحت ماده (۳) قانون فوق الذکر دقیقاً این اقدامات مصداق تمثیلی فعالیت‌های ایذایی دولت آمریکا در ایجاد تقویت و حمایت تروریسم و افراطی‌گری علیه مردم کشور‌های مختلف منطقه است که یکی از آثار آن نیز همین ادعای ثابت شده خواهان‌های پرونده به عنوان اولیای دم شهدای ایرانی مبارزه با تررویسم است که جهت دفاع از جان و مال مردم بی‌گناه و بی‌دفاع منطقه در میدان جنگ نیابتی آمریکا با گروه‌های تروریستی حاضر شده‌اند و در قالب مبارزه با تروریسم جان خود را تقدیم کرده‌اند. مجدداً تأکید می‌کنم اگر حمایت‌های همه جانبه و ثابت شده دولت آمریکا از گروه‌های تروریستی نبود این گروه‌ها تا این حد در منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق قدرت جولان نظامی و اقدامات مخرب نداشتند.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اقدامات مؤثر آمریکا در تأمین مالی اطلاعاتی، تسلیحاتی، آموزشی و پشتیبانی از گروه‌های تروریستی (جبهه النصره، داعش، الاحرار الشام و...) و همچنین ماده (۱) قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب سال ۱۳۹۴ به صراحت مسئولیت دولت آمریکا در جرایم تروریستی را به رسمیت شناخته است.

پروین مرادی نراکی، همسر شهید تقوی‌فر در ادامه در جایگاه قرار گرفت و ضمن تشکر از قوه قضاییه برای برگزاری این دادگاه بین‌المللی که چهره واقعی آمریکای تروریست را برملا می‌کند، گفت: فرصت را مغتنم شمرده و به گوشه‌ای از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های آمریکا در استمرار جنایت‌های داعش و گروه‌های تکفیری و انجام عملیات‌های تروریستی توسط این گروهک‌های تکفیری در اقصی نقاط دنیا و به ویژه کشور اسلامی ایران عزیز می‌پردازم.

وی ادامه داد: دولت آمریکا با حمایت غیرمتعارف و خلاف حقوق بین‌الملل از گروهک تروریستی تکفیری داعش از آغاز شکل‌گیری در طول حیات شوم و حتی بعد از پایان رسمی دولت شیطانی داعش در عراق و سوریه با راهبرد تروریسم خوب، تروریسم بد به دنبال استفاده ابزاری از گروهک‌های تروریستی تکفیری در تحقق اهداف و منافع شوم و استکباری خود در اقصی نقاط جهان است؛ دولت مستکبر آمریکا با هدف مقابله با انقلاب اسلامی با ایجاد جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی ایران، تهدید مرز‌ها و نفی استقلال و تمامیت ارضی، ضربه زدن به امنیت و آسایش مردم شریف ایران، تخریب و تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت اسلامی در منطقه از جنایات داعش و گروه‌های تکفیری در سطوح و حوزه‌های مختلف تسلیحاتی، مالی و پشتیبانی حمایت کرده و می‌کند.

این همسر شهید با بیان اینکه گروه تروریستی داعش، جبهه النصره و احرار الشام از خطرناک‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تروریستی هستند که جهان تاکنون به خود دیده است، گفت: تسلط این گروه‌های تروریستی بر منابع اطلاعاتی و همچنین دسترسی به سلاح‌های آمریکایی و شیوه‌های مدرن و رزمی گویای این است که این گروه‌ها دست پرورده آمریکا هستند؛ گرچه در ظاهر، مقامات آمریکایی و غربی این موضوع را رد کرده و حتی خود را در صف مبارزین با این گروهک‌ها قرار می‌دهند، اما همه شواهد و مستندات دال بر ارتباط بین آمریکا با گروه‌های تروریستی تکفیری است.

مرادی نراکی با اشاره به جنایت‌هایی که گروه‌های تروریستی تکفیری در ایران عزیز ما و منطقه غرب آسیا مرتکب شدند و اعترافات صریح مقامات آمریکا از جمله آنچه در کتاب خاطرات خانم هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمده است، گفت: آیا نباید براساس آموزه‌های عدالت با مقامات گذشته و حال دولت آمریکا که همان مسیر تروریست‌ها به خصوص حمایت از تروریسم دولتی رژیم غاصب صهیونیستی را ادامه می‌دهند و مرتکب نقض فاحش حقوق بشر می‌شوند برخورد قضایی و حقوقی شود؟

این همسر شهید گفت: منافع مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاب می‌کند که داعش، فعالیت خود را از سر بگیرد تا دوباره با انجام عملیات‌های تروریستی در نقاطی که آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال تحقق اهداف امنیتی، نظامی و سیاسی خاصی هستند، افکار عمومی جهان را منحرف کنند.

مرادی نراکی گفت: آمریکایی‌ها با آموزش و سازماندهی اتباع خارجی در پایگاه‌های نظامی در منطقه خاورمیانه به خصوص در عراق و سوریه که غیرقانونی اشغال کرده‌اند و با اعزام آن‌ها در قالب گروهک‌های تروریستی برانداز به کشور‌های هدف، چون جمهوری اسلامی ایران اقدام به اجرای عملیات‌های تروریستی می‌کنند؛ عملیات تروریستی داعش در گلزار شهدای استان کرمان در سالگرد شهید عزیز سردار سلیمانی الگو و اسوه مبارزه با تروریسم در منطقه و جهان همچنین عملیات‌های تروریستی در راسک و چابهار و سایر اقدامات تروریستی، از مصادیق عینی حمایت آمریکا از گروهک‌های تروریستی در اقصی نقاط جهان است.

این همسر شهید با اشاره به اینکه تسلیح گروهک تروریستی داعش در ادوار مختلف فعالیت‌های تروریستی توسط آمریکا، مورد اذعان دولتمردان، سیاستمداران و سناتور‌های آمریکایی نیز بوده است، گفت: در این راستا، راند پاول، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا یکی از دلایل تقویت داعش را ارسال سلاح‌های آمریکایی برای متحدان این گروه در سوریه عنوان می‌کند و می‌گوید داعش در سوریه متحد ما بود؛ ما برای عقب راندن نیرو‌های وفادار به دولت دمشق به شبه نظامیان سلاح دادیم و مکانی امن برای این افراد در سوریه درست کردیم، به نظر من دخالت ما در سوریه منجر به اوضاع جاری عراق شد. آمریکا و متحدان او همچون انگلیس و رژیم صهیونیستی تلاش کرده‌اند با تقویت گروه‌های تروریستی و شعله‌ور کردن جنگ‌ها، بازار فروش تسلیحات خویش را در غرب آسیا رونق بخشند و زمینه دسترسی به منابع طبیعی و معدنی این کشور‌ها را فراهم کنند.

وی ادامه داد: ارتباط آمریکا با تروریست‌ها در غرب آسیا به خوبی روشن است، اکنون این سؤال مطرح می‌شود که با وجود آن که آمریکا شعار‌های مبارزه با تروریسم سر می‌دهد، چرا دنبال نابودی و از بین بردن گروه‌های تروریستی نیست؟ در این مورد، رهبر انقلاب اخیراً اعلام کردند آمریکا بر خلاف ادعا‌های ظاهری به هیچ وجه دنبال ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها نیست و تلاش دارد تا بخشی از این تروریست‌ها را برای مقاصد آینده خود حفظ کند.

این همسر شهید بیان کرد: آمریکایی‌ها همواره به دنبال استفاده ابزاری از تروریسم و گروه‌های تروریستی در تحقق اهداف و مطالبات سیاسی خود هستند.

مرادی نراکی خطاب به قاضی دادگاه بیان کرد: جناب قاضی هدف اصلی آمریکا استفاده ابزاری از تروریسم در جهت حفظ منافع نامشروع، راهبردی و تعریف‌شده آن است؛ رزمندگان مجاهد و ضدتروریسم ایران اسلامی با فرماندهی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله همسر بنده (سردار شهید حاج حمید تقوی‌فرد) برای جلوگیری از نفوذ و تجاوز داعش از مرز‌های غربی به داخل ایران عزیز ما برای انجام عملیات‌های تروریستی به مبارزه با مزدوران نیابتی و تروریست‌های تحت امر آمریکا اعزام و به جهاد برخاسته‌اند و در آنجا در خط مقدم مقابله با تروریست‌های آمریکایی قهرمانانه جنگیدند و مظلومانه به دست اشقیا به شهادت رسیدند.

این همسر شهید با اعلام اینکه هیچ ثمنی ارزش برابری با خون عزیزان ما را ندارد و نمی‌تواند فقدان حضور آن‌ها را در ذهن و ضمیر ما جبران کند، گفت: از دادگاه استدعا داریم حداکثر محکومیت قانونی و بازدارنده را برای دولت و مقامات تروریست آمریکا صادر کند.

شهابی‌فر، مستشار جبهه نظامی و یکی از مطلعان با حضور در جایگاه اظهار کرد: عامل تشکیل داعش در منطقه آمریکایی‌ها بودند و از داعش پشتیبانی مالی و نظامی کردند. اگر حضور نیرو‌های مقاومت در منطقه نبود، نه فقط جهان اسلام بلکه کل جهان تحت تاثیر جنایت‌های داعش و گروه‌های تکفیری قرار می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در عراق شاهد جنایات داعش بوده است، گفت: مشاهده کردم که آمریکایی‌ها با هواپیما برای نیرو‌های داعشی اسلحه می‌فرستادند در سوریه نیز همین طور بود؛ فرماندهان داعش توسط بالگرد‌های آمریکایی از منطقه فراری داده می‌شدند.

این مستشار نظامی ضمن اشاره به اینکه در سوریه بالگرد‌های آمریکایی بالای سر ما بود و تمام تحرکات ما را رصد می‌کرد، گفت: بریدن سر اسیران و شلیک مستقیم به آن‌ها بخشی از جنایت‌های داعش است؛ اگر کمک‌های ایران نبود الان چیزی به اسم عراق و سوریه وجود نداشت. امروز از دادگاه درخواست داریم حق شهدای ما را از آمریکا بگیرد، داعش از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کرد.

در ادامه فاطمه آقاجانی، همسر شهید یعقوبی در جایگاه قرار گرفت و گفت: رشد تروریسم و افراط‌گرایی قومی جزو راهبرد‌های دولت آمریکا بوده است این سیاست نظم و رشد اقتصادی منطقه را از بین برده است و تحت تاثیر قرار داده و وهابیت و سلفی‌گری به عنوان نوعی از ایدئولوژی افراطی که منشا آن انگلیس است در منطقه گسترش پیدا کرده است. با حمایت و پشتیبانی آمریکا گروهک تروریستی داعش را به مناطق مرزی غرب ایران حرکت دادند و داعش بخش‌هایی از کردستان عراق را تصرف کرد و به مرز‌های ایران نزدیک شد. حضور مستشاران ایرانی در منطقه عملی پیش دستانه بوده و از ورود داعش به کشور جلوگیری کرد.

این همسر شهید با طرح این سوال که کدام دادگاه می‌تواند این جنایت‌ها را محاکمه کند و عدالت را اجرا کند، گفت: این دادگاه می‌تواند بهانه‌ای برای تسکین آلام ما باشد از همین رو از دادگاه درخواست صدور حداکثر حکم را داریم.

در ادامه دادگاه تصاویری از مستندات جنایت‌های تکفیری‌های داعش پخش شد.

در ادامه رفیعی به عنوان مطلع در جایگاه قرار گرفت و گفت: داعش بعد از موفقیت نسبی در عراق که با حمایت‌های آمریکا به دست آورده بود به سمت مرز‌های ما حرکت کرد و تا ۴۰ کیلومتری مرز‌های ایران آمده بود و قصد تصرف کشور را داشت، اما ایران با جانفشانی سردار سلیمانی، این تهدید را دفع کرد.

این مستشار نظامی ضمن اشاره به این موضوع که ما بنا به درخواست قانونی دولت سوریه و عراق به این کشور‌ها برای دفع داعش رفتیم، بیان کرد: دولت آمریکا پاسخ دهد به درخواست چه کسی در منطقه حاضر شده بود؟ آیا یک نفر از این کشور خواسته بود به عراق و سوریه بیاید؟

وی یادآور شد: به حرم زینب کبری (س) تعرض شده بود و به به صورت قانونی در منطقه حاضر شدیم و به قصد کمک رفته بودیم.

رفیعی از دادگاه تقاضا کرد برای تسلای دل خانواده شهدا از فرصت قانونی این دادگاه استفاده شود و بخشی از آلام آن‌ها جبران شود.

این مستشار نظامی با یادآوری این موضوع که آمریکا در دو تناقض حمایت کردن و حمایت نکردن از داعش دست و پا می‌زند، گفت. اگر از داعش حمایت کرده باید پاسخ‌گو باشد و اگر حمایت نکرده باید پاسخ دهد که الان داعش کجاست؟ اگر حمایتی از داعش نمی‌کند پس باقی مانده این گروهک در حمایت چه کسی است؟ بنده با چشمان خودم دیدم سر و دو مچ دست «سید مهدی مصطفوی همدانی» را بریدند و پیکر شهید را به ما تحویل ندادند و ما در عملیات بعدی پیکر شهید را پس گرفتیم.

این مستشار نظامی با ذکر گوشه‌ای از جنایت‌های داعش، گفت: داعش به خانه امن مردم در سوریه حمله کرد؛ وقتی به خانه مردم می‌رفتیم هنوز ظروف غذای مردم آماده بود و لباس‌ها روی بند رخت بودند و مردم حتی فرصت نکرده بودند لباس بپوشند. بنده با چشمان خودم دیدم کودکان آواره شده و مدرسه‌ها تخریب شده بودند. بعد از آزادی منطقه کودکان در مدرسه تخریب شده با موشک‌ها بازی می‌کردند.

وی با بیان اینکه ما دنیا را خوب می‌شناسیم، ادامه داد: امروز کسانی به سیاست غلط آمریکا اعتراض دارند، امروز دانشجویان آمریکایی به سیاست‌های این کشور اعتراض دارند. ما دیدیم که آمریکا به داعش موشک‌های هدایت‌شونده داد.

ادامه دارد ..

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: