فلاحت‌پیشه می‌گوید دولت و مجلس مسائل را اختلافی نکنند

توصیه نماینده سابق به اطرافیان پزشکیان؛ «گران‌سازی» پوست خربزه زیرپای رئیس‌جمهور است

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه جریان خالص‌ساز دندان تیز کرده تا دولت را در کمین بیندازد، گفت: پزشکیان بداند هرگونه گران‌سازی پوست خربزه زیر پای او است.

کد خبر: ۱۶۹۳۲۸
۰۹:۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری پیش‌بینی کردند که دولت پزشکیان با یکسری کمین‌گاه‌های سیاسی مواجه خواهد شد و سعی کردند به کسانی از حالا دندان تیز کردند تا دولت را در کمین بندازند، هشدار دهند. پزشکیان از زمانی که رای آورد دنبال ایجاد وفاق بود و من توصیه‌ام به اطرافیان پزشکیان این است که مسئال اختلافی را مطرح نکنند و مسائل اشتراکی را مطرح کنند تا بهانه‌ای به دست کمین‌سازان نیفتد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با ایلنا، درباره توصیه‌های رهبر انقلاب به نماینگان مجلس شورای اسلامی درباره تعامل با دولت، گفت: معنای کل این صحبت‌ها این بود که با دولت آقای پزشکیان برخورد سیاسی نشود، چون مسئله کشور سیاسی نیست. دنیا در راستای تحولات ژرف است و ما در عصری به سر می‌بریم که بر خلاف یک دهه قبل عصر آنارشیسم بین‌المللی است. تا یک دهه پیش کشور‌ها به دنبال ساز و کار‌های تنش‌زدایانه در دنیا بودند، ولی الان همه کشور‌های دنیا منافع خودشان را در تنش‌ها می‌بیننند و قدرت‌های بزرگ دنیا به جای این که تنش‌ها را حل کنند به سمت تنش‌ها حرکت می‌کنند در چنین شرایطی دولت پزشکیان باید هم بر مشکلات گذشته غلبه کند و به فکر مشکلات آینده باشد.

دولت و مجلس مسائل را اختلافی نکنند

وی افزود: توصیه‌ی رهبری این بود که در این شرایط همه باید به فکر موفقیت دولت آقای پزشکیان باشند، به این دلیل که انتخابات تمام شده است، در انتخابات دو گروه رقیب وجود داشت، ولی الان هرگونه ناکامی در دولت مستقر که مسئول امور اجرایی کشور است، آثار زیان‌بارش به کل کشور و مردم برمی‌گردد. قسمت دومی که من از نشست با رهبری برداشت کردم تکیه بر رفع اختلاف بود. هم توصیه به مجلس هم توصیه به دولت و جریانات سیاسی بیرون از دولت و مجلس بود که مسائل را اختلافی نکنند.

تا هفت ماه دیگر دنیا از جنازه برجام صحبت می‌کند

فلاحت پیشه تصریح کرد: کشور نباید تاوان یکسری موضوعات اختلافی تحت عنوان برجام را بدهد شاید حداکثر تا هفت ماه دیگر بخش عظیمی از بند‌های برجام منقضی شود و دنیا از جنازه برجام صحبت می‌کند. بوی تعفن اتفاقاتی که بعد از خروج ترامپ از برجام صورت گرفت، هنوز در فضای سیاسی کشور ایران وجود دارد و منجر به عوامل اختلافی شده است. به نظر این توصیه به دو طرف بود و به ویژه به دولت آقای پزشکیان که جریانات سیاسی یا افرادی که هنوز اختلافات‌شان بر سر برجام باقی است، نباید این اتفاقات و اختلافات را به پاستور بکشانند، چون دولت مسئولیت‌های مختلفی در داخل، خارج، اقتصاد، فرهنگ و ... دارد. نباید تمام این مسئولیت‌های دولت تحت‌الشعاع یک امر اختلافی مثل برجام قرار گیرد که در آن طرفین به دنبال اثبات حقانیت خودشان هستند. برداشت بعدی من این است که ایشان به دنبال نوعی وفاق هستند.

جریان شکست خورده خالص‌ساز دندان تیز کرده تا دولت را در کمین بیندازد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رهبری پیش‌بینی کردند که دولت پزشکیان با یکسری کمین‌گاه‌های سیاسی مواجه خواهد شد و سعی کردند به کسانی از حالا دندان تیز کردند تا دولت را در کمین بیندازند، هشدار دهند، گفت: به ویژه تاکید ایشان بر گرفتن رای اعتماد از مجلس بود و ویژگی‌هایی را برای تعیین وزرا مشخص کردند، ولی در عین حال تاکید کردند که کار فوری این است که زودتر رای اعتماد داده شود که دولت کارش را شروع کند. تحولات اخیر نشان داد که عده‌ای دندان تیز کردند که از همین شروع کار باعث ناکامی دولت پزشکیان شوند، عده‌ای فرصت داشتند آن هم در یک گونه بی‌سابقه‌ای فرصت یکدستانه سیاسی داشتند، تمام امکانات کشور، قوای کشور، رسانه‌های کشور و تمام تریبون‌های کشور در اختیارشان بود تا فرضیه خودشان مبنی بر مدیریت خالص‌سازانه کشور را مدیریت کنند، ولی نه تنها مدیرت صورت نگرفت بلکه می‌بینیم که بزرگترین مشکلات و گرانی‌ها، بیشترین مالیات‌ها و بیشترین بداخلاقی‌های سیاسی در طول همین دوران یکدست‌سازی صورت گرفت. حتی مسئولان این نظام هم به این نتیجه رسیدند که یکدست سازی اشتباه بود. به همین دلیل آنچه که ما دیدیم هشدار به افرادی بود که بعد از شکست در خالص سازی الان به دنبال ایجاد کمین برای دولت هستند. آقای پزشکیان از زمانی که رای آورند دنبال ایجاد وفاق بودند و من توصیه‌ام به اطرافیان آقای پزشکیان این است که مسئال اختلافی را مطرح نکنند و مسائل اشتراکی را مطرح کنند تا بهانه‌ای به دست کمین سازان نیفتد.

نیرو‌های کابینه برای وفاق و کار بیایند نه برای اختلاف

وی درباره ویژگی‌هایی اعضای کابینه دولت چهاردهم که رهبری در سخنان‌شان فرمودند، گفت: من اعتقادم بر این است که ایشان یکسری ویژگی‌های کلی را مطرح کردند و اساس بحث هم این بود که کسانی بتوانند در کابینه راه پیدا کنند که هم به اصول اساسی کشور اعتقاد داشته باشند هم همراه با شعار‌ها و اهداف آقای پزشکیان باشند. عملا بر مبنای اصولی که ایشان انتخاب کردند، تنگنایی برای گزینش سیاسی برای پزشکیان شکل نمی‌گیرد. مهم‌ترین چیزی که مورد تاکید بود، این بود که نیرو‌ها برای وفاق و کار بیایند نه برای اختلاف. به نظرم توصیه‌ای که به کابینه شد، پرهیز از اختلافات بود.

در مجلس در روز ده‌ها شعار و نطق انتقادی مطرح می‌شود، ولی نمایندگان پاسخگو نیستند

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: یک جمله اساسی که به نظر بی‌سابقه بود و در قبال مجلس مطرح شد، این بود که مجلس علاوه بر نقد و پرسشگری باید پاسخگو هم باشد. ایشان سعی کردند، مجلس را برای آنچه در آینده کشور شکل می‌گیرد، پاسخگو کنند. یک واقعیتی که وجود دارد این است که در مجلس در روز ده‌ها شعار و نطق انتقادی نسبت به دولت مطرح می‌شود، ولی نمایندگان پاسخگو نیستند. در فضای انتخاباتی که من حضور داشتم، مردم نسبت به خیلی از کار‌های مجلس گذشته نقد داشتند از جمله افزایش مالیات‌ها، بی تفاوتی در مقابل تورم، گرانی و در حاشیه قرار داشتن نسبت به سیاست خارجی. ایشان به دنبال مجلس پاسخگو هستند و دولت و مجلس باید با هم کار کنند و پاسخگو باشند.

پزشکیان کاری کند که سازمان‌ها و شرکت‌ها تمام امور مالی و اداری خودشان را در سامانه پاکنا ثبت کنند

وی عنوان کرد: اولین کار آقای پزشکیان باید این باشد که تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها را موظف کنند که تمام امور مالی و اداری خودشان را در سامانه پاکنا ثبت کنند. این مصداق اول شفافیت است سامانه‌ای که در قالب آن پرداخت‌ها و قراردادها آمده شود و مردم به صورت شفاف ببینند که مدیران برای خودشان چقدر حقوق تعیین کردند. حدود ۶۵۵۱ مدیر و عضو هیت مدیره داریم که عموما حقوق و مزایای چندصد میلیونی آن‌ها در سامانه پاکنا نمی‌آید. پزشکیان نباید به گونه‌ای عمل کند که این نقد به دولت او هم وارد باشد، چون شعار شفافیت داده است.

پزشکیان بداند هرگونه گران‌سازی پوست خربزه زیر پای او است

فلاحت‌پیشه ادامه داد: پزشکیان باید بداند هرگونه گران‌سازی و افزایش مالیات به ویژه گران‌سازی کالایی مثل بنزین یک پوست خربزه زیر پای او است. دولت و مجلس باید در لایحه بودجه یک بررسی مجدد انجام دهند. بسیاری از حیف و میل‌هایی که صورت می‌گیرد یا عهدشکنی‌هایی که در کارخانه‌های خودروسازی و واردکنندگان خودرو وجود دارد. همه‌ی این‌ها عامل اصلی حیف و میل ثروت کشور هستند باید به جای اینکه گران‌سازی شود، بودجه را سر و سامان دهند. با این کار به میزانی ثروت ایجاد می‌شود که دولت پزشکیان می‌تواند اولین دولتی شود که بودجه آن فشار اقتصادی را بر مردم زیاد نکند بلکه کم کند. ما دیدیم در دولت گذشته هر سال پنجاه درصد به مالیات‌ها اضافه می‌شد و بسیاری از اقلام بین پنجاه تا نود درصد گران می‌شد. آقای پزشکیان باید از بودجه کشور اشرافیت‌زدایی کند و در این قضیه مجلس باید همکاری کند و پاسخگو باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: