هواشناسی ایران

تشدید بارش در شمال/ افزایش وزش باد در جنوب

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید رگبارو رعد و برق در پنج استان شمالی و افزایش سرعت وزش باد در آب‌های جنوب کشور هشدار داد.

کد خبر: ۱۶۹۲۳۵
۱۷:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: سازمان هواشناسی نسبت به تشدید رگبارو رعد و برق در پنج استان شمالی و افزایش سرعت وزش باد در آب‌های جنوب کشور هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی همراه با بارش‌های شدید آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق و وزش باد شدید موقت چهارشنبه (۳ مرداد) در شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی و پنج‌شنبه (۴ مرداد) در شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات در مرکز و جنوب اردبیل و ارتفاعات در استان‌های گیلان و مازندران پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، در جاد‌های کوهستانی و گردنه‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی دور از انتظار نیست بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به خودداری از سفر در جاده‌های کوهستانی، عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در نواحی مستعد گردوخاک چهارشنبه در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، ارتفاعات استان‌های سمنان، گلستان، تهران، البرز، قزوین، زنجان، شرق خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، جنوب شرق فارس و شرق و شمال هرمزگان و پنج‌شنبه (۴ مردادماه) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی و شرقی آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، جنوب استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و شرق و شمال هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این شرایط جوی جمعه (۵ مردادماه) در شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های البرز، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق و شمال هرمزگان، شنبه (۶ مردادماه) در شمال آذربایجان غربی، شمال شرق آذربایجان شرقی، مرکز و جنوب اردبیل، ارتفاعات استان‌های گیلان و مازندران و یکشنبه (۷ مردادماه) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، شمال و شمال شرق آذربایجان شرقی، جنوب و مرکز اردبیل، ارتفاعات و دامنه استان‌های گیلان و مازندران، ارتفاعات استان‌های گلستان، قزوین و زنجان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق و شمال هرمزگان دور از انتظار نیست.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وقوع صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلول‌پاشی و سمپاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشاری آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد گردوخاک چهارشبه در خراسان جنوبی، شمال و شرق سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی، سمنان، یزد، قم، مرکزی، جنوب تهران، اصفهان و خوزستان، پنج‌شنبه در جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شمال و شرق کرمان، نیمه جنوبی سمنان، قم، مرکزی، جنوب تهران، یزد، اصفهان، جنوب و غرب ایلام، خوزستان و جمعه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، جنوب تهران، البرز، غرب کرمانشاه، ایلام و خوزستان پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت جوی شنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب سمنان، قم، مرکزی، اصفهان، تهران، البرز، همدان، قزوین، زنجان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس و گلستان و یکشنبه در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی، گلستان، سمنان، اصفهان، یزد، قم، مرکزی، جنوب تهران، البرز، قزوین، همدان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهرو جنوب فارس پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال اشاره کرد و سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن در سالن‌های پرورشی توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵متر چهارشنبه تا جمعه در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و غرب دریای عمان و مناطق دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج فارس دور از انتظار نیست و خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک و اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی را در پی دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: