انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و انتخاب پیچیده دموکرات‌ها

معاون کامالا هریس کیست؟/ از فرماندار تا فضانورد سابق

بعد از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا، تمام نگاه‌ها به معاون او، کامالا هریس است و اینکه چه معاونی او را در نبرد با دونالد ترامپ همراهی خواهد کرد.

کد خبر: ۱۶۹۱۹۹
۰۹:۲۹ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: پس از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، سپس حمایت‌های او و بسیاری از رهبران دموکرات از کامالا هریس، به نظر می‌رسد که هریس در حال حاضر بهترین گزینه برای نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر باشد. با این وجود در صورت پیروزی خانم هریس، چه کسی معاون او خواهد شد؟

انتخاب فردی به عنوان معاون رئیس جمهور کار پیچیده‌ای است؛ زیرا باید فردی انتخاب شود که بتواند به هریس در برنده شدن در ایالت‌های کلیدی، جذب نظر رای دهندگان میانه‌رو و آرای زنان همچنین جلب نظر رای دهندگان در مناطق غیرصنعتی کمک کند.

اگرچه هنوز نامی بطور رسمی به عنوان معاون او اعلام نشده، ولی انتظار‌ها برای شناختن این فرد نیز طولانی نخواهد بود. زیرا مطابق سنت این کشور، این دو نفر باید در کنار یکدیگر در کنوانسیون دموکرات‌ها که ۱۹ اوت برگزار می‌شود، حضور یابند.

با این وجود، هم اکنون در محافل سیاسی آمریکا نام برخی از چهره‌ها برای این پست بیش از دیگران تکرار می‌شود که در ادامه می‌آید:

- جاش شاپیرو

جاش شاپیرو، فرماندار ۵۱ ساله پنسیلوانیا نقش تعیین کننده‌ای در پیروزی دموکرات‌ها در این ایالت خواهد داشت. بویژه آنکه ایالت پنسیلوانیا یکی از مهم‌ترین ایالت‌هایی است که در یک «وضعیت خاکستری» قرار دارد و رای آنجا برای تعیین سرنوشت انتخابات نوامبر، به نفع جمهوریخواهان یا دموکرات‌ها، مهم است.

جاش شاپیرو یک سخنران مؤثر و یک میانه‌روی قاطع است که در جریان انتخاب این ایالت در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز به راحتی توانست رقیب خود از جناح راست مورد حمایت دونالد ترامپ را شکست دهد.

او پیش از این، دادستان کل پنسیلوانیا بود و در این مقام نیز توانست تجاوزات جنسی کشیش‌های کاتولیک علیه هزاران کودک را افشا کند.

- مارک کلی

مارک کلی، سرباز و فضانورد سابق ۶۰ ساله، از سال ۲۰۲۰ میلادی سناتور ایالت آریزونا است؛ یعنی سناتور یکی دیگر از ایالت‌های دارای «وضعیت خاکستری» که در سال ۲۰۲۰ باعث شد درنهایت جو بایدن با اختلاف کمی در برابر دونالد ترامپ پیروز شود.

مارک کلی بویژه از زمانی که همسرش (گابی گیفوردز، نماینده سابق دموکرات کنگره) در سال ۲۰۱۱ پس از اصابت گلوله به سرش از فاصله نزدیک در جریان ملاقاتش با شهروندان تا چند قدمی مرگ رفت، بطور ویژه روی مبارزه برای کنترل اسلحه متمرکز شد.

- اندی بشیر

او فرماندار دموکرات ۴۶ ساله ایالت کنتاکی است که در نوامبر گذشته در این ایالت که کاملاً جمهوری‌خواه است به پیروزی رسید.

در آن زمان، تمرکز مبارزات انتخاباتی اندی بشیر روی موضوع دفاع از حق سقط جنین بود.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ۶۲ درصد رای دهندگان ایالت کنتاکی به دونالد ترامپ رای دادند و به همین دلیل به نظر می‌رسد تغییر این رای دشوار باشد.

با این وجود، انتظار می‌رود شخصیت معتدل اندی بشیر بتواند به پیروزی دموکرات‌ها در دیگر ایالت‌ها کمک کند؛ بویژه ایالت‌هایی که رای سفیدپوستان عضو طبقه متوسط و کارگر بسیار مهم است.

- روی کوپر

فرماندار ۶۷ ساله کارولینای شمالی نیز اداره یک «ایالت خاکستری» دیگر را برعهده دارد؛ جایی که جو بایدن در سال ۲۰۲۰ تنها با تفاوت رای یک درصد، از دونالد ترامپ شکست خورد.

روی کوپر از سال ۱۹۸۶ میلادی همواره در این ایالت انتخاب شده و به نوشته مطبوعات آمریکا تا کنون هرگز در انتخابات ایالتی شکست نخورده است.

او یک دموکرات میانه‌رو ممحسوب می‌شود که می‌تواند رأی دهندگان مستقل را متقاعد کند.

- دیگر اسامی مطرح شده

برخی دیگر از نام‌هایی که به عنوان نامزد احتمالی مقام معاونت ریاست جمهوری آمریکا مطرح است، عبارتند از: گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، وِس مور فرماندار مریلند، جی بی‌پریتزکر فرماندار ایلینویز و تیم والز فرماندار مینه‌سوتا.

نام پیت بودجج، وزیر حمل و نقل که پیش از این در سال ۲۰۲۰ میلادی نامزد مقام ریاست جمهوری بود، همچنین نام سناتور آفریقایی‌-آمریکایی ایالت جورجیا یعنی رافائل وارناک نیز در این فهرست وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: