نرخ ارز در ایران

دلار ۸۰۰ تومان گران شد

قیمت دلار روز سه‌شنبه با افزایش ۸۰۰ تومانی در کریدور پنجم یک کانال جهش کرد. رشد قیمت این اسکناس آن را در چهارمین روز هفته در نیمه پایینی کانال هشتم از کریدور پنجم نشاند.

کد خبر: ۱۶۹۱۷۶
۱۷:۳۳ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: قیمت دلار در چهارمین روز هفته با افزایش نزدیک به هزار تومانی در کریدور پنجم یک پله پیشروی کرد.

روند افزایشی این اسکناس در حالی رخ داد که سیاست‌گذار تلاش داشت قیمت را در منطقه پایین کانال هشتم از کریدور پنجم حفظ کند. قیمت دلار در مرکز مبادله ارزی ایران روز سه‌شنبه با رشد ۵۲۱ تومانی در یک روز یک کانال رشد کرد و این سیگنال صعود تقاضا را به معامله‌گران بازار ارز داد.

سیاست ارز تک نرخی جدی است؟

سه‌شنبه دوم مرداد قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ۵۲۱ تومان رشد کرد و این موضوع حکایت از افزایش تقاضای شرکت‌ها برای خرید دلار دارد. معامله‌گران بازار ارز معتقدند این موضوع سیگنال افزایش قیمت به بازار ارز آزاد داد و تقاضا برای خرید دلار را صعودی کرد.

باید توجه داشت اکنون اختلاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است. در کنار این موضوع بیش از ۴۸۵ قلم کالا از شمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خارج و سیاست حذف ارز ترجیحی نیز به موضوعی جدی در میان دولتمردان تبدیل شده است؛ بنابراین حرکت دولت در عملی کردن دلار تک نرخی را می‌توان موضوعی اساسی در سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در آینده به شمار آورد.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی در روز‌های گذشته تاکید کرده بودند در صورتی که قیمت دلار در هفته ابتدایی مرداد در کانال هفتم از کریدور پنجم تثبیت شود، احتمال برگشت قیمت اسکناس آمریکایی به نیمه کریدور پنجم بالا می‌رود. به نظر می‌رسد هرچند افزایش ارزش دلار در روز سه‌شنبه چندان چشمگیر نبود، اما عدم کاهش بیشتر قیمت این اسکناس را نیز تقویت کرد.

تحلیلگران بازار‌های مالی مناطق قیمتی هفتم و هشتم از کریدور پنجم را قیمت متعادل دلار در فضای خاکستری کنونی می‌دانند. آن‌ها معتقدند دلار در روز‌های باقی‌مانده تا تحلیف رئیس‌جمهور جدید در منطقه ذکر شده نوسان خواهد داشت و سیاست‌گذار با ارزپاشی مانع رشد بیشتر قیمت این اسکناس می‌شود.

تتر ۵۸ هزار تومانی شد

گفتنی است قیمت درهم روز سه‌شنبه با رشد ۱۲۰ تومانی با رقم ۱۵ هزار و ۸۶۰ تومانی معامله شد. قیمت تتر با رشد ۶۰۰ تومانی به کانال ۵۸ هزار تومانی ورود کرد و روی رقم ۵۸ هزار و ۴۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس با افزایش ۵۰۰ تومانی روی قیمت ۷۵ هزار و ۱۶۰ تومانی معامله شد. قیمت یورو روی رقم ۶۳ هزار و ۳۱۰ تومانی ایستاد و رشد ۵۵۰ تومانی داشت.

شایان ذکر است اسکناس دلار روز سه‌شنبه با رقم ۴۷ هزار و ۵۰۴ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۳ هزار و ۹۸۶ تومانی عرضه شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: