در چهار ماهه ابتدای سال جاری صورت گرفت

صادرات غیرنفتی به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسید/ ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات

محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک اعلام کرد که صادرات غیر نفتی کشورمان در چهار ماه نخست سال جاری به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

کد خبر: ۱۶۹۱۷۳
۱۶:۵۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: رئیس کل گمرک ضمن اعلام کوتاه شدن فرایند زمان تشخیص ماهیت کالا گفت: صادرات غیر نفتی در چهار ماه نخست سال جاری به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسیده است.

محمد رضوانی‌فر - معاون وزیر اقتصاد - در نشست تخصصی با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران که با هدف بررسی مشکلات حوزه تجارت خارجی و امور گمرکی برگزار شد با اشاره به اینکه برای تعیین تعرفه و ارزش گذاری و برای اعمال مقررات، گمرک نیازمند تعیین ماهیت کالا است، گفت: گمرک طی فراخوانی از آزمایشگاه‌های واجد شرایط دعوت کرد تا به عنوان آرمایشگاه همکار گمرک فعالیت کنند.

وی افزود: از زمان فراخوان ۱۴۰ آزمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و در سامانه گمرک به عنوان آزمایشگاه‌های همکار معرفی شده‌اند. به طوریکه در استان تهران پیش از این دو تا ۳ آزمایشگاه فعالیت می‌کردند، اما با اجرای سیاست‌های جدید در گمرک امروز ۲۳ آزمایشگاه به تعیین ماهیت کالا می‌پردازند

رئیس کل گمرک ایران ابراز امیدواری کرد: با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار، زمان تعیین ماهیت کالا‌ها با سرعت و تسهیل بیشتر انجام می‌شود.

رضوانی‌فر با اشاره به اینکه در سال جدید شیوه نامه ورود موقت به روز رسانی شده است تا کار‌ها با سهولت و شفافیت بیشتری انجام شود، گفت: برای تسهیل و تسریع در کار، انجام امور مربوط به رویه ورود موقت به گمرکات استان‌ها واگذار شده و انجام رویه ورود موقت هم در گمرک مجوز دهنده، هم گمرک مرزی و هم در نزدیک‌ترین گمرک به محل تولید انجام می‌شود.

طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، وی در خصوص وضعیت فرش‌های دستباف که از سوی شرکت کنندگان در جلسه مطرح شد، اظهار کرد: گمرک ایران بسته پیشنهادی برای توسعه صادرات فرش را تدوین کرده است.

افزایش ۸ درصدی صادرات غیر نفتی

رئیس کل گمرک در خصوص آمار تجارت خارجی کشور در چهار ماهه نخست امسال گفت: میزان تجارت خارجی کشور بدون نفت (مجموع صادرات و واردات) در این مدت به ۳۶ میلیارد دلار رسید.

رضوانی‌فر افزود: از مجموع تجارت خارجی کشور در چهار ماهه ابتدای سال جاری ۱۷.۵ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۸.۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است. همچنین، میزان صادرات غیرنفتی در این مدت هشت درصد افزایش و واردات در همین مدت شش درصد کاهش نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: