مشاور رئیس سازمان هواشناسی خبر داد

دوره‌ گذار «ال‌نینو» به «لانینا» در پیش است

پرویز رضازاده، مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اکنون نمی‌توان گفت که لانینا خواهیم داشت، ولی آنچه مشخص است دوره گذار از ال‌نینو به لانینا در پیش است و احتمالا در پاییز «انسو- ENSO» در فاز خنثی قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۱۶۹۱۱۵
۱۷:۵۱ - ۰۱ مرداد ۱۴۰۳

دیدارنیوز: مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: پیش بینی پذیری دورپیوند‌ها به ویژه دورپیوند «انسو» در تابستان پایین است و خیلی نمی‌توان به آن اتکا کرد.

پرویز رضازاده در جلسه کارگروه پیش‌بینی فصلی سازمان هواشناسی کشور اظهارکرد: پایین بودن پیش‌بینی پذیری دور پیوند‌ها نه فقط برای ایران بلکه چالش کشور‌های پیشرو در حوزه هواشناسی است.

وی با بیان اینکه با نزدیک شدن به پاییز می‌توان با اعتماد بیشتری رفتار دور پیوند‌ها را پیش‌بینی کرد، افزود: اکنون نمی‌توان گفت که لانینا خواهیم داشت، ولی آنچه مشخص است دوره گذار از ال نینو به لانینا در پیش است و احتمالا در پاییز «انسو- ENSO» در فاز خنثی قرار می‌گیرد.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: «انسو» یا نوسان جنوبی اقیانوس آرام یک دور پیوند جوی-اقبانوسی است که تغییرات دمای سطح آب در محدوده استوایی این اقیانوس عامل پیدایش آن است و اثر جهانی بر آب و هوای زمین می‌گذارد.

رضازاده با بیان اینکه وضع هوای تغییرات انسو بر وضع هوای ایران نیز اثرگذار است، خاطرنشان کرد: «انسو-ENSO» در فاز‌های مختلف می‌تواند سبب افزایش یا کاهش دما همچنین منجر به افزایش بارش در برخی مناطق و سبب خشکسالی یا کاهش بارش در مناطق دیگر شود.

وی اضافه کرد: بررسی نقشه‌های بی‌هنجاری فشار هوا در تراز ۵۰۰ هکتوپاسکالی جو در محدوده‌های موثر بر آب و هوای ایران نشان از عادی شدن شرایط جو و وجود امواج «راسبی» منظم‌تری نسبت به سال گذشته است که به معنی شرایط به نسبت خوب برای ایران است.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: این شرایط ما را نسبت به وضعیت بارشی در فصل‌های پیش رو خوش‌بین می‌کند، اما در تابستان نمی‌توان شرایط ماه‌ها و فصل‌های آتی را به‌خوبی ارزیابی کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، رضازاده در بخش دیگری به تغییرات مانسون هند اشاره کرد و گفت: شرایط مانسون امسال به‌گونه‌ای است که شاید حتی به دیرپا بودن مانسون هم شک کنیم و امسال از بارش‌های آن برای جنوب کشور بهره کافی را نبریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر: